Připojení k internetu přes sítě WiFi může být alternativou k ADSLZa volání do hlasové schránky se platí jako za normální hovor. Eurotel a T-Mobile ale inkasují peníze i za vyslechnutí zprávy.Hlasová schránka na mobilním telefonu by mohla být velmi praktická věc.
Připojení k internetu přes sítě WiFi může být alternativou k ADSL
Za volání do hlasové schránky se platí jako za normální hovor. Eurotel a T-Mobile ale inkasují peníze i za vyslechnutí zprávy.
Hlasová schránka na mobilním telefonu by mohla být velmi praktická věc. Nejste právě na signálu, potřebujete vypnout mobil nebo zrovna nemůžete přijmout hovor. Volající vám zanechá v hlasové schránce vzkaz, vy si ho vyslechnete a zařídíte se podle toho. Zní to idylicky, ale má to háček. Za hovor ve hlasové schránce musí volající zaplatit stejně, jako by volaný hovor přijal. Potud je to normální. Méně normální už je, že za vyslechnutí zprávy se musí zaplatit taky. Přitom kdybyste hovor přijali, neplatili byste nic.
Zlaté časy
Vybírání hlasových schránek bylo jednu dobu téměř zdarma. Eurotel to umožňoval u jednoho ze svých dražších tarifů a T-Mobile při náborové akci nových zákazníků zpoplatnění schránky dokonce zcela zrušil. Ovšem letos, při únorových změnách ceníků, zase začal vybírat za výběr schránky penízky. Jen Oskarovi klienti mohou schránku vybírat zdarma pořád - a asi to tak bude i nadále. Většina klientů tuzemských mobilních operátorů tedy musí za výběr zpráv z hlasové schránky platit. Tím ovšem svízele se schránkami nekončí. Mnozí lidé mají totiž fobii z nahrávacích zařízení a jakmile se na druhém konci ozve hlas ze záznamníku, zavěsí. Občas třeba nechtěně nahrají pár vteřin ticha a ukončí hovor. Za spojení ovšem v takovém případě stejně zaplatí. A nejen oni, ale i volaný, který bude při výběru schránky ještě zbytečně poslouchat ticho. Některý volající stihne zavěsit „včas“, tedy ještě před zapnutím nahrávacího zařízení. Za hovor ovšem stejně musí zaplatit. Volaný sice ne, výměnou za to se však nedozví, že mu někdo volal. Šikovně to má vymyšlené Oskar, který posílá SMS se všemi čísly, jejichž majitelé se do schránky dovolali a třeba ani nezanechali vzkaz.
Jde to i jinak
Většina uživatelů mobilních telefonů má hlasovou schránku deaktivovanou a vůbec ji nepoužívá. Pokud někdo na mobil bez hlasové schránky zavolá a přístroj je vypnutý, dostane se mu pouze upozornění, aby zkusil hovor opakovat. Taková informační hláška je zadarmo. Jenomže: někdo by přece jen rád věděl, kdo ho sháněl. A tak mají dva ze tří mobilních operátorů - Eurotel a T-Mobile - zajímavou službu, registr zmeškaných hovorů. Nejlepší na této službě je, že je zcela zdarma. Druhá skvělá věc je, že to skvěle funguje. Službu si aktivujete a pak už se jen kocháte. V případě, že máte mobil vypnutý nebo nedostupný a někdo vám zavolá, dostanete o tom zprávu. Stačí se jen dostat na signál a operátor vám pošle textovou zprávu o tom, kdo a kdy vám volal. Jak je zvykem, služby obou operátorů se trochu liší. Takže je čas na podrobnosti.
Jak to funguje u Eurotelu…
Oficiální název služby je Zmeškané hovory. Má-li klient přístroj vypnutý nebo je mimo signál, dostane SMS zprávu se seznamem čísel, jejichž majitelé se s ním chtěli spojit. Jednotlivé zmeškané hovory jsou v SMS zprávě řazeny od nejnovějšího po nejstarší, poslední zmeškaný hovor je tedy na prvním místě. SMS zpráva obsahuje informace o celkovém počtu zmeškaných hovorů, telefonním čísle volajícího v mezinárodním formátu v uvozovkách, celkovém počtu pokusů o dovolání v závorce za telefonním číslem, o datu i čase zmeškaného hovoru. V případě více pokusů o dovolání z jednoho telefonního čísla odpovídá datum a čas poslednímu pokusu. Službu může využít každý, bez ohledu na to, zda používá hlasovou schránku. Výjimku tvoří pouze zmeškané hovory, kdy volající využívá službu CLIR, tzn. možnost nezobrazování čísla volanému.
… a jak to dělá T-Mobile
Služba se jmenuje Registr zmeškaných hovorů a mohou ji využívat všichni, kdo nemají aktivovánu hlasovou schránku ani MobileBox. Doručená SMS o zmeškaných hovorech obsahuje kromě telefonních čísel (až pět unikátních čísel) také datum a čas volání. Službu lze aktivovat prostřednictvím infolinky T-Mobile na čísle 4603 nebo prostřednictvím portálu t-zones v Profilu, v sekci Nastavení služeb.
Zmeškané hovory Eurotel - Zaslat SMS ve tvaru ZHO A na číslo 999111. Deaktivace je možná stejným způsobem, jen klíčové slovo je ZHO D. Další možnost zprovoznění služby nabízí hlasový konverzant na telefonních číslech *11 nebo *88 (pro Go zákazníky) nebo přes operátora těchto zákaznických linek. Aktivace i používání služby Zmeškané hovory, a to včetně příchozích SMS, jsou zdarma.
Registr zmeškaných hovorů T-Mobile - Službu lze aktivovat prostřednictvím infolinky T-Mobile na čísle 4603 nebo pro střednictvím internetového portálu t-zones v Profilu, v sekci Nastavení služeb.