Společnost Brisk, která v Táboře vyrábí zapalovací svíčky a senzory pro automobily, míří do Ruska. Firma tam během dvou měsíců přesune část výroby. Cílovou destinaci ale firma prozatím nesdělila. „Budeme se snažit pokrýt celou Ruskou federaci - od japonských hranic až po Ukrajinu. V Kaluze nás zajímá Škoda Auto, ale obecně - v Rusku jsou přítomny téměř všechny světové automobilky. Do hotových koupených nebo pronajatých hal jsme schopni přesunout technologie během měsíce,“ tvrdí šéf a majitel Brisku Mojmír Čapka, jenž pro týdeník EURO dále řekl, že takto rychlý přesun je možný pouze díky vlastním výrobním technologiím, které Brisk sám vyvinul.
„Máme vlastní technologie pro každou automobilku, většinu z nich jsme vyvíjeli se záměrem jejich snadné mobility. Oproti mohutným strojům z minulých dob jde o lehké, moderní technologie,“ řekl Čapka. Brisk také dle něj investoval téměř šedesát milionů do lisu na pouzdra svíček, jímž zvýšil výrobní kapacitu o třicet milionů kusů ročně na současných osmdesát milionů zapalovacích svíček vyrobených za rok. „Takto velkou produkci ale zvládneme až za dva tři roky. Do té doby budeme naši výrobní kapacitu pronajímat,“ uvádí Čapka.
Společnost finišuje v přípravě zakázky pro Audi. „V březnu začínáme sériovou výrobu programu snímačů brzd a systémů ABS pro Audi. Tato zakázka nám vygenerovala další podobné, velmi blízko kontraktu jsme u automobilek Renault a Chrysler,“ říká Čapka, který odhaduje, že program výroby snímačů pro elektronické systémy automobilů by velmi brzy mohl tvořit až polovinu obratu společnosti.
Čapka rovněž kritizuje nezájem vlády o prudce posilující korunu: „Říkat z pozice exportéra, že chci euro co nejdříve, by bylo klišé. Ale ty vlivy, které exportéry doslova likvidují, tu zkrátka jsou. Nerozumím tomu, proč alespoň nemáme nějaký jasný, definovaný a pevný termín přijetí eura. Stačí se podívat na Slovensko, abychom zjistili, že to jde.“