Prestižní americký list Washington Post po osmdesáti letech změnil majitele. Od rodiny Grahamů jej koupil zakladatel Amazonu Jeff Bezos. Ač tato zpráva vyvolala bouři mezi světovými komentátory, s úplně ostrým názorem se nechce přijít nikomu. Noviny jsou ikonou kvalitní investigativní žurnalistiky, takže změna majitele vzbuzuje obavy.
Na druhé straně stagnaci posledních let nelze nevidět a Bezos má pověst vizionáře, pro nějž zisk nemusí stát na prvním místě. Sloupkařka samotného listu se k tématu postavila emotivně, úvodníky Financial Times a Die Tageszeitung se drží věcné roviny.
Financial Times: Bezos na straně jedna
Jako zakladatel Amazonu zasel Jeff Bezos strach do srdcí tradičních vydavatelů. Nyní, jako nový vlastník potížemi zmítaného listu Washington Post, stojí nohama na obou hřištích. Prodej ukončil osm dekád vlastnictví rodiny Grahamů, zářivé novinové dynastie, která dokázala spojit občanskou povinnost s kuráží při obraně žurnalismu proti aroganci moci. Jejich bezmála monopolní postavení na washingtonské scéně chránilo novináře i před komerčními tlaky. Vznikla tu i aféra Watergate, která v dobrém i zlém udělala z novinářů celebrity. Ale stejně jako u jiných amerických novin, bytelné publikum zřejmě otupilo chuť experimentovat a inovovat. Na rozdíl od svého arcisoka New York Times opustil Post své národní ambice a postupně se stal metropolitním listem. Když internet zavalil čtenáře kaleidoskopem obsahů, byl Post velmi blízko tomu stát se anachronismem. Jeho vedení reagovalo na změny pomalu. Noviny, které Bezos kupuje, prodělávají 50 milionů dolarů ročně. Prodeje klesají sedm let v řadě. Dostat se z této smrtící spirály znamená přijít s transformací ne méně drastickou, než jakou Bezos provedl v knižním průmyslu. To vyžaduje podnikatelskou jiskru, jež stvořila Amazon. Bezosovými silnými stránkami jsou inovace a trpělivost. Tyto ctnosti by mu mohly dobře posloužit. Značka má pořád sílu. Jako souputníci v novinovém byznysu doufáme, že to není konec, ale nový začátek.
The Washington Post: Rodinná záležitost
Když mě skupina sloupkařů listu Wasahington Post lákala před pár lety mezi sebe, pamatuji si to heslo: Jsme rodina. V případě Postu byl ten pojem víc než metafora. List, víc než 80 let ve vlastnictví rodiny Grahamů, byl skutečně rodinou. Vyvolával takovou míru loajality vůči novinářským ideálům, že přitahoval celou mou generaci reportérů. Tehdy jsme skutečně chtěli zachraňovat svět. A samozřejmě pít. Skupina byla přitažlivá i jinak. Na rozdíl od jiných mediálních korporací vedených čistými byznysmeny, tady stáli v čele zkušení novináři. Jsme skutečně rodina a každý sloupek či komentář je naše dítě. Není to bůhvíjaká věda napsat sloupek, ale nikdy neuškodí mít přitom kolem sebe pár láskyplných strýčků a tet, kteří vám čtou přes rameno. Možná nejsme dokonalí, ale která rodina je? Jakkoli je naše sekce od zpravodajské části novin oddělena, žijeme všichni pod stejnou firemní vlajkou, sedíme ve stejném baráku, dělíme se o stejné stránky a pixely. A všichni jsme žili v auře rodiny Grahamů. Jejich oznámení, že list prodávají zakladateli Amazonu Jeffu Bezosovi, nebylo jen zpravodajským šokem. Byla to rána pod pás, rodinný rozkol. Děti z rozvedených manželství ten pocit znají. Potomci Grahamů udělali rozhodnutí, které nikdo nečekal. Rodinný list se stane projektem on-line obchodníka. I když na druhé straně – kdo jiný by měl dát staré formě nový tvar?
Die Tageszeitung: Nová éra začíná
Jen New York Times vždy plnily funkci hlídače demokracie tak dobře jako Washington Post. Jejich paralelní dějiny začínají aférou Watergate, pokračují odhalením tajných amerických mučíren ve východní Evropě a nyní žijí oba listy debatou o sledovací mašinerii. Proto nepřekvapí, že server WikiLeaks využil ke zveřejnění tajených dat právě Washington Post. Od pondělí je známo, že noviny už nejsou majetkem zakladatelské rodiny Grahamů, nýbrž že byly prodány Jeffu Bezosovi. Je to protržení přehrady. Je to další důkaz, že klasické obchodní modely tištěných novin dožívají. Zvláště když se vzdají lukrativních vedlejších kšeftíků a vlastníci se řídí v první řadě vydavatelskou odpovědností a teprve poté myslí na vydělávání peněz. Prodej je nepříjemný i proto, že posledním seriózním listem po něm zůstávají New York Times. A i v jejich případě rodina Sulzbergerů údajně uvažuje o prodeji. Co to znamená pro zemi, jíž vládne prezident, který svolává ještě méně tiskových konferencí než George W. Bush? A který svou politiku pouští do světa přes Twitter a podobné služby, aby nemusel čelit nepříjemným otázkám novinářů? Nic dobrého. Znamená to, že USA hrozí nebezpečí, že ztratí svou čtvrtou moc. Dobrou zprávou je, že s Bezosem nepřichází na burzu orientovaný byznysmen, nýbrž muž s velkým smyslem pro technologické inovace. Pondělí se tedy stane dnem, kdy klasická cesta Postu zamířila ke konci. Ale snad také dnem, kdy Graham učinil odvážné a správné rozhodnutí.
Čtěte také: