Na ceny tlačí hlavně silně oslabující koruna, vysvětluje generální ředitel Čedoku
Čedok se v letošní anketě profesionálů cestovního ruchu TTG Awards stal popáté za sebou nejlepší cestovní kanceláří v Česku. Jeho tržby vloni vzrostly oproti roku 2007 o 400 milionů korun a přesáhly 3,5 miliardy. „Pokud jde o hospodářský výsledek, očekávám, že přesáhne 50 milionů korun,“ říká generální ředitel největší české cestovní kanceláře Miroslav Res.
EURO: Projevuje se již světová finanční krize v zájmu českých klientů o zájezdy? RES: Letos očekávám na trhu dovolených pokles poptávky, který bude korespondovat s vývojem nezaměstnanosti. Jednou z prvních položek, která se při ztrátě trvalého příjmu v rodinných rozpočtech škrtá, je právě dovolená. První dopady lze vidět již v této zimní sezoně, kdy někteří touroperátoři byli nuceni zredukovat zimní nabídku a jsme svědky rušení i celých seriálů.
EURO: Můžeme očekávat zlevňování některých destinací? RES: U zahraničních zájezdů neočekávám snižování cen ze dvou důvodů. Hlavním je silně oslabující koruna, která na jejich cenu působí opačně než vloni. Druhým může být problém některých cestovních kanceláří s nedostatečným provozním kapitálem, protože banky jsou nyní velmi konzervativní v poskytování úvěrů. V důsledku to může znamenat snížení počtu cestovních kanceláří na trhu.
EURO: Jak se vyvíjí poptávka Čechů po exotických destinacích v zimním období? RES: Zájem u nás každoročně roste. I proto jsme pro probíhající sezonu nasadili dálkový Boeing 767-300, který létá do nejžádanějších středisek Karibiku a jihovýchodní Asie bez mezipřistání. Díky tomu jsme na těchto charterových letech schopni nabídnout výhodné ceny jak kompletních zájezdů, tak samostatných letenek. Kromě nejžádanějších „exotik“ Kuby a Thajska se trvale vysokému zájmu těší Egypt, celoroční destinace s cenami přístupnými i méně movitým cestovatelům.
EURO: Před dvěma lety jste přes internet prodávali zhruba pět procent zájezdů. Daří se tento poměr zvyšovat? RES: Podíl se blíží deseti procentům. V této oblasti vidím obrovský potenciál, i proto významně investujeme do IT. Odráží se to také v návštěvnosti našich stránek, které jsou dnes nejnavštěvovanějšími mezi tuzemskými cestovními kancelářemi. Nemenší pozornost nicméně věnujeme rozvoji naší „kamenné“ prodejní sítě, do které jen v loňském roce přibyly tři pobočky v nových nákupních centrech. Jako optimální strukturu odbytové sítě vidím kombinaci uvedených kanálů doplněnou spoluprací s našimi externími provizními prodejci. V rámci této koncepce budou přirozeně on-line prodeje každoročně posilovat.
EURO: Jakým směrem se vyvíjejí úvahy majitelů Čedoku o posilování brandu prostřednictvím značkových hotelů či resortů? RES: Akcionář Čedoku, společnost Odien, chce v oblasti cestovního ruchu dále expandovat nejen v ČR, ale i ve střední a východní Evropě. Zájmy Odienu zasahují i do mnoha sektorů mimo cestovní ruch, tím posledním zveřejněným je zájem o účast na privatizaci ČSA.
EURO: V návrhu nového občanského zákoníku je nově zmiňován nárok klienta cestovní kanceláře na náhradu „újmy ze ztráty radosti z dovolené“. Co si o něm myslíte? RES: S návrhem tohoto paragrafu nesouhlasím. Cestovní kancelář může odpovídat pouze za své závazky plynoucí z cestovní smlouvy. Pokud je cestovní kancelář nedodrží, pak je zákazník kompenzován v rozsahu, který odpovídá neposkytnutému plnění. „Zkažená radost“ je subjektivní pojem a cestovní kanceláře by ji nebyly schopny objektivně posoudit. Nesmyslnost pojmu „zkažená radost“ je zřejmá při jeho zobecnění pro všechny typy podnikatelské činnosti – stavebnictví, strojírenství, zemědělství a další. A pokud chtějí legislativci uplatňovat princip „zkažené radosti“, pak tedy důsledně, do všech odvětví. Jediným efektem, který si dovedu představit, je úplná paralýza soudů.