VÝZKUMNÁ AGENTURA IDC ZVEŘEJNILA NOVOU STUDII, KTERÁ SE ZABÝVÁ SOUČASNOSTÍ A BUDOUCNOSTÍ DIAL-UPU - VYTÁČENÉHO PŘIPOJENÍ NA INTERNET POMOCÍ MODEMU A TELEFONNÍ LINKY.
Širokopásmové připojení na internet začíná vytlačovat vytáčené na okraj
STUDIE VYHODNOCUJE, PŘEDPOVÍDÁ A ANALYZUJE TRH REGIONU TÝKAJÍCÍ SE SLUŽEB ZAJIŠŤUJÍCÍCH PŘÍSTUP NA INTERNET VE SPOTŘEBITELSKÉM A PODNIKOVÉM SEGMENTU PROSTŘEDNICTVÍM DIAL-UPU, ŠIROKOPÁSMOVÉHO A PEVNÉHO PŘIPOJENÍ.
Studie také obsahuje předpovědi počtu spotřebitelských a podnikových připojení, výdajů na služby dial-upu, širokopásmového připojení a pronajatých pevných linek. Mimo jiné z ní vyplývá, že v některých zemích střední a východní Evropy se dostávají služby dial-upového připojení na internet pod tlak širokopásmových technologií. Hlavní zásluhu na tom mají skalní uživatelé internetu, kteří se přesouvají k rychlopřenosovým řešením, jakými jsou technologie DSL a další kabelové přístupové varianty - např. kabelové televize. Studie s názvem Central and Eastern Europe Internet Access Services Forecast and Analysis 20022007 uvádí, že u širokopásmového připojení (např. DSL) se do konce roku 2003 očekává až dvojnásobný nárůst v porovnání s předchozím rokem. Dial-upovým připojením studie predikuje 20% nárůst za stejné období. „Zatímco si dial-up připojení drží silnou pozici na internetovém trhu ve střední a východní Evropě co do celkového počtu připojení, růst dial-up služeb se zpomaluje, protože širokopásmová řešení jako například kabely a DSL se stávají široce dostupnými,“ uvádí Joshua Budd, přední analytik telekomunikační a internetové skupiny společnosti IDC CEMA. „To je obzvlášť zřejmé v podnikové sféře, kde značná část uživatelů dial-up připojení nyní využívá výhod rychlopřenosových přístupů a always-on spojení, která širokopásmová řešení nabízejí,“ dodává Budd. Poptávka po širokopásmových službách rychle stoupá po celém regionu a měla by podstatně přispět k růstu trhu s internetovým připojení ve střední a východní Evropě do roku 2007. Nejnovější průzkumy IDC ukazují, že celkově trh dosáhne ve střední a východní Evropě 7,6 milionu internetových připojení do konce roku 2004 s plánovanými celkovými výdaji až 1,7 miliard amerických dolarů. Dle průzkumu budou širokopásmová připojení tvořit přibližně 16 procent celkového trhu v roce 2004. „Dial-upy budou stále zastávat hlavní část internetových připojení v celém období předpovědi,“ uvedl Joshua Budd. „Trh střední a východní Evropy je velmi citlivý na cenu. V mnoha zemích tohoto regionu jsou ceny za širokopásmové připojení pro běžného uživatele vysoké. Následkem toho zde budou dial-upy i nadále hrát významnou roli.“ Pokud jde o připojení na internet, představuje Česká republika, Maďarsko a Polsko více než 60 procent celkového trhu střední a východní Evropy. Přesto v těchto zemích zůstává stupeň penetrace na nižší úrovni v porovnání s Estonskem či Slovinskem, které jsou porovnatelné se západní Evropou. Mezi nejméně rozvinuté oblasti v regionu patří trhy internetového připojení v Bulharsku a Rumunsku. Obě země jsou stále velmi závislé na dial-up připojení. Užití DSL zde ještě není rozšířeno a pronajaté linky zůstávají příliš drahé.
Čtvrtina na internetu
Česká republika je s 22,5procentní penetrací internetu na 17. místě v Evropě. To znamená, že téměř každý čtvrtý člověk v ČR má k dispozici internetové připojení. Na předních evropských příčkách se pohybují hlavně severské země v čele se Švédskem. Ze zemí střední a východní Evropy je před Českou republikou jen Estonsko s penetrací 30,5 procenta. Ostatní země tohoto regionu vedené Polskem, Slovenskem a Ruskem se umístily za Českou republikou.
Mobil vede
Malí a střední podnikatelé používají v průměru dvě až čtyři SIM karty. Vyplývá to z průzkumu, který uspořádal mobilní operátor Oskar. Na otázky odpovídalo 9280 respondentů, většinou majitelů nebo jednatelů malých firem. Z průzkumu dále vyplynulo, že hlavním komunikačním pomocníkem malých podnikatelů je mobilní telefon. Ten využívají 62 procenta respondentů průzkumu. Následuje pevná linka, přes níž volá 50 procent malých podnikatelů. Počítač a e-mail využívá téměř polovina z dotazovaných. Zájem o fax pomalu klesá, uplatní se pouze ve 40 procentech firem a většinou jen proto, že dosud panuje určitá obava z elektronického způsobu fakturace a výměny obchodních smluv. Na internet jsou připojena jen 22 procenta živnostníků, přesto je internet nejdůležitějším informačním zdrojem. Z novin čerpá informace jen 35 procent podnikatelů. Multimediální zprávy MMS nevyužívá prakticky nikdo. Z průzkumu vyplynulo, že firmy by mohly radikálně snížit úspory za telekomunikační poplatky. Třetinu telefonních hovorů z práce totiž vyplňují telefonáty rodině a známým. Nejznámějším mobilním operátorem mezi živnostníky zůstává Eurotel, druhý je T-Mobile a třetí Oskar.