CzechTrade přemýšlí o posílení site kanceláří v zahraničí Radomil Doležal je poměrně vzácným případem manažera, který do státní správy zamířil z velkého byznysu. Šéfem státní agentury CzechTrade se stal poté, co zhruba dvacet let pracoval v několika nadnárodních společnostech pod hlavičkou CampingGaz, která dříve patřila Royal Dutch Shell. Po dvou letech ve funkci generálního ředitele CzechTradu nevidí mezi státní správou a byznysem příliš mnoho rozdílů.
* Působil jste nějaký čas v zahraničí v soukromém sektoru a následně jste přešel do státní instituce. Jaký je přerod z byznysmena na státního úředníka?
Otázku malinko zúžím na porovnání CzechTradu s předchozí byznysovou zkušeností, protože CzechTrade je trošičku specifický. On není uplně přesně v profilu úřadu, je to dáno nejen tím, že CzechTrade je blízko obchodu, ale především tím, že nabízí to, co poskytuje celá řada dalších organizací, firem, institucí, takže je vystaven konkurenčnímu tlaku. Je to velmi podobný přístup jako v soukromém sektoru, musíme mít zákaznickou orientaci a kvalitní produkty.
* V soukromém sektoru je nicméně zisk daný, je to velice racionální proces. Není těžší se snažit naplnit nějaká „abstraktní“ kritéria?
Ona nejsou abstraktní, protože když máte zákazníky, klienty, tak jejich názor vám řekne, jak jsou svámi spokojeni. V privátním sektoru vám řeknou, jestli kupují nebo nekupují, ale tady koneckonců také. Oni vám dají jasnou odpověď. Buď jsou, nebo nejsou spokojeni.
* Ve funkci jste dva roky. Čekal jste, že vydržíte tak dlouho?
Neměl jsem plán, jak dlouho vydržet, ale měl jsem plán, co udělat. V momentě mého nástupu se uskutečnila reintegrace sítě zahraničních kanceláří. To je to hlavní aktivum, které rozhoduje o všem, o kvalitě poskytnutých služeb a o většině výstupů, které CzechTrade dělá. Zahraniční kanceláře jsou klíčové a nám se podařilo za období roku a půl zvýšit produktivitu zahraničních kanceláří o zhruba sto procent. Poskytujeme složitější věci než před dvěma lety. Příkladem jsou třeba takzvané Sourcing days, to je teď nový fenomén. Naši zaměstnanci získají během pobytu v zahraničí takové zkušenosti a kontakty na klíčové nákupčí, že je dokážou přesvědčit, ať jedou nakoupit výrobek do Česka.
* Jak si držíte klíčové lidi? Státní správa s tím má občas problémy.
Máme velmi nízkou fluktuaci. Vysvětluji si to tím, že CzechTrade poskytuje mnohem větší prostor při stejné profesionální zralosti. Jinými slovy: mladí lidé tady dostanou větší prostor k realizaci, i když třeba dostanou méně peněz. Ti, co se v minulosti vraceli ze zahraniční kanceláře, nevěděli, co bude. My se snažíme, aby lidé, kteří se vracejí, předali know-how, jež je velmi důležité pro rozvoj kanceláře. Oni zase mají jistotu, že třeba za dva roky, až splní své úkoly, znovu pojedou ven. To je výrazný stabilizační prvek. Máme i určitý systém v nabírání lidí, pokusili jsme se vydestilovat z těch našich zahraničních zástupců určitý profil, abychom věděli, co mají společného ti nejúspěšnější. A pokud přibíráme nové lidi speciálně pro zahraniční síť, tak hledáme tyto rysy u nových lidí.
* Jak jste aktuálně spokojeni se šíří zahraniční sítě? Chtěli byste ještě přidávat?
Už jsme spíše ve fázi ladění sítě než nějakého zásadního rozvoje. Letos mámě kolem 50 kanceláři, řádově deset procent z nich je nových. Potřebu jsme uspokojili, ale myslím si, že by se našla teritoria, která by se možná vyplatilo posílit.
* Cína?
Pokud hovořím o patnáctce největších zemí, tak jsou tam dvě mimoevropské. Letos právě v Číně otevíráme čtvrtou kancelář, příležitostí je tam celá řada. Také obchod s USA roste, proto chceme posílit kancelář v Chicagu. Právě probíhá výběrové řízení. Naopak Rusko se relativně propadá díky mnoha faktorům.
* Než jste přišel do CzechTradu, existovaly problémy kolem sítě zahraničních kanceláří a boj mezi ministerstvem zahraničí (MZV) a ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO). Jak teď vypadá jejich vzájemný vztah?
Vznikla podle mého názoru moudrá meziresortní smlouva, která jasně definovala role MPO, MZV a CzechTradu. Teď je naprosto jasně dané, že tam, kde má CzechTrade kanceláře, zabývá se mezifiremním byznysem. Ministerstvo zahraničí se zabývá obchodem směrem k vládám a ke státu, což má svou logiku. Zdá se mi to dobré, funguje to a pozitivně to hodnotí i klienti.
* Jak se vyvíjí počet firem, které se na vás obracejí s žádostí o podporu při exportu?
V Česku je kolem 20 tisíc exportérů, CzechTrade obhospodařuje zhruba deset procent. Máme tendenci tento počet zvýšit, ale zase to naráží na přirozenou potřebu. Podle průzkumu fpsos si zhruba 91 procent firem myslí, že podporujeme český export, 88 procent si myslí, že pomáháme proniknout na trhy, a 77 procent z oslovených firem je připraveno se na CzechTrade obrátit v případě, že by hledaly pomoc při obchodování vzahraničí. Z našeho sledování spokojenosti klientů vyplývá, že 99 procent z nich by doporučilo služby CzechTradu.
* Když máte deset procent z celkového počtu exportérů, tak je potenciál poměrně velký.
Ano, ale nezapomeňte, že firmě podáváte ruku jen v určité fázi. V momentě, kdy začne působit na trhu, tak už vás potřebuje mnohem méně. Firem, které expandují, nebo nově vstupují na trh, není 20 tisíc, je to menší část.
* Nahlížení na ekonomickou rovinu zahraničních vztahů se hodně změnilo. Pouštíme se na trhy, které jsme zanedbávali. Nejde jen o Čínu, ale hodně se mluví io Íránu. Sledujete zvýšený zájem o tyto trhy?
My sledujeme celkově zvýšení zájmu o export. Nárůst exportu i zájmu o naše služby je vysoký, jsou to vše dvouciferná čísla. Pokud jde o jednotlivé trhy, tak nemáme zvláštní preferenci. My netvoříme obchodní politiku, my ji implementujeme. Írán i Čína jsou určitě hodně poptávané, ale myslím, že bych našel dalších třicet zemí, které jsou více poptávané než v minulosti.
* Existuje exportní strategie 2020. Jaké jsou hlavní body a největší změny?
Má tři pilíře. Informace pro export, druhý okruh je podpora rozvoje exportu a poté rozvoj exportních příležitostí. Pokud jde o informace, tedy 0 jakýsi sdílený meziresortní systém (SINPRO), tak tam se dělá nové softwarové pozadí, což by mělo přinést větší komfort 1 větší počet uživatelů. Jednotná zahraniční síť najednou generuje mnohonásobně větší počet uživatelů, kdy každý obchodní rada začíná pracovat se SINPRO. Portál Businessinfo je zase jeden z nejsledovanějších podnikatelských serverů, který je společný, a sekce zahraničního obchodu se začíná stávat jednou z nejnavštěvovanějších. CzechTrade navíc zpracovává obrovské množství poptávek ze zahraničí, řádově tisíc ročně. Spolu s tendry, zahraničními nabídkami a investičními příležitostmi to dělá více než tři tisíce exportních příležitostí.
* Aco je skutečně nové?
Jedeme do regionů. Myslím si, že je to nejen komfort vůči exportérům, ale šetří jim i spousta času, který by trávili cestou do Prahy. Máme i nové programy Novumm a Novumm Ket z evropských peněz, které počítají s realizací 150 veletrhů v období dvou až tří let. MZV ve spolupráci kancelářemi CzechTrade dělá Propedy, tedy projekty ekonomické diplomacie, což je podle mě výborná záležitost.
* Jak by regionální síť měla být velká?
Zatím je to pilotní projekt a j e tu pět klíčových regionů.
* Počítáte výhledově s tím, že se dostanete do zbývajících sedmi regionů?
Všechno naráží na zdroje. Pokud investice bude mít výnos v nárůstu počtu klientů, spokojenosti, servisu, tak si myslím, že s tímto jsme do toho šli. Je velmi dobré, že v regionu někdo analyzuje vaši potřebu a v CzechTradu někdo vytvoří strategii ve vztahu k vašemu oboru. Je to téměř ideální stav, a pokud zahraniční kancelář ještě provede realizaci, tak tu není druhý subjekt, který by podobné služby nabízel. Je to komplexní služba od terénu až po zahraničí.
* Máte nějaké prvotní výsledky?
Začali jsme koncem května. Zatím uběhla krátká doba k nějakému hodnocení. Ale víme, že bez aktivit v regionech to nepůjde.
Máme velmi nízkou fluktuaci. CzechTrade poskytuje mnohem větší prostor při stejné profesionální zralosti. Rusko se relativně propadá kvůli mnoha faktorům, ale USA výrazně posilují.
O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz