LEASING NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ Zatímco loni prodej na leasing zasáhla změna sazby DPH, letos se situace mírně zlepšuje. Celkový objem leasingu movitých věcí u členů České leasingové a finanční asociace (ČLFA) stoupl v prvním pololetí meziročně o 3,7 procenta na 48,2 miliardy korun.
LEASING NÁKLADNÍCH AUTOMOBILŮ
Zatímco loni prodej na leasing zasáhla změna sazby DPH, letos se situace mírně zlepšuje. Celkový objem leasingu movitých věcí u členů České leasingové a finanční asociace (ČLFA) stoupl v prvním pololetí meziročně o 3,7 procenta na 48,2 miliardy korun.
Leasing dopravních prostředků letos chytá druhý dech. V meziročním srovnání s prvním pololetím loňského roku vzrostl jeho podíl na prodejích v segmentu osobních a lehkých užitkových aut ze 47,3 na 49,5 procenta. U leasingu těžších dopravních prostředků se zvýšil z 26 na 28 procent. Některé leasingové firmy také registrují přesun zájmu klientů z kategorie osobních aut na užitková a nákladní.
„Změna zájmu klientů byla zčásti způsobena přesunem osobních vozidel s přepážkou do kategorie nákladních automobilů N1, kde je možný odpočet DPH,“ říká například obchodní ředitel společnosti D. S. Leasing Pavel Holík. Podle jeho slov je patrný také nárůst leasingu těžké nákladní dopravy.
Změny v portfoliu leasingem financovaných vozidel směrem k užitkovým a nákladním jsou spjaty s pokračujícím trendem přesunu zájmu malých a středních firem od klasického finančního leasingu k operativnímu. Ten souvisí s externí správou firemního vozového parku.
Podle obchodního ředitele ČP Leasingu Roberta Šlika sice operativní leasing tvoří zatím stále velmi malý podíl na celkových obchodech této společnosti, přesto se situace velice rychle mění. „Stále více firem se nechává přesvědčit, že nemusí mít své lidi na správu parku a že je pro ně výhodnější mít fixní náklady spojené s užíváním vozidla. Právě toto zajišťuje operativní leasing,“ říká Šlik.
Klasický finanční leasing, který byl dlouho jedním z nejčastějších způsobů financování koupě nového i ojetého vozu a podnikatele oslovoval zejména jednoduchostí a rychlostí uzavření smlouvy, ztrácí dech. Leasingové společnosti se ho částečně snaží nahradit úvěry, které jsou ale určeny zejména pro fyzické osoby, a pak hlavně právě operativním leasingem. Například úvěry se jednoznačně nejvíce hodí na financování nákupu ojeté dopravní techniky. Leasing ojetin je totiž pro leasingové společnosti více rizikový, a proto si ho nechávají draze zaplatit. Samotné leasingové firmy si ale zároveň uvědomují, že zájem o ojetiny všeho druhu neklesá a připravují nové produkty i na financování nákupu ojetého auta či jiného dopravního prostředku. „Momentálně mohu říci, že připravujeme a pracujeme na podmínkách pro aktivní působení na trhu ojetých vozidel,“ dodal Šlik.
NEJVĚTŠÍ LEASINGOVKY
(pořadí dle objemu nového leasingu movitých věcí, v mld. Kč)
|Společnost|pololetí 2005|pololetí 2004|
| ČSOB Leasing|7,66 |6,55 |
| CAC Leasing|6,75 |5,52 |
| ŠkoFIN|5,32 |4,72 |
| VB Leasing|3,68 |3,36 |
| SG Equipment Finance|1,32 |- |
Pramen: Česká leasingová a finanční asociace