Zákaz vjezdu kamionů delších než 12 metrů do pražských ulic uvnitř silničního okruhu by mohl platit od začátku roku 2017. Hlavní město chce záměr konzultovat s ministerstvem dopravy a Středočeským krajem. ČTK to dnes po schválení městskou radou sdělil primátorčin náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Podle opoziční TOP 09 ale zákaz nic neřeší a z osmdesáti procent kopíruje stávající stav. Opatření kritizovali i zástupci dopravců. Ministerstvo dopravy bude prosazovat, aby kamiony směly na silnice suplující nedokončený okruh kolem Prahy.
Vjezd kamionům delším 12 metrů chce pražský magistrát zakázat kvůli vyřazení dostavby Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA, tedy posouzení vlivu staveb na životní prostředí.
„Omezení tranzitu pro vybraná nákladní vozidla je v kompetenci hlavního města a my v tomto případě snaze vedení Prahy rozumíme a souhlasíme, že kamiony do metropole nepatří,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Úřad podle něj bude při dalších jednání s magistrátem prosazovat, aby zákaz neplatil například na části městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi. Vykázání kamionů z této komunikace by podle něj způsobilo vážné dopravní komplikace.
Přečtěte si o pokutě pro výrobce kamionů: Brusel udělil výrobcům kamionů rekordní pokutu za kartel |
Ostřeji se k návrhu vyjádřilo sdružení autodopravců Česmad Bohemia. Podle něj si Praha bere za rukojmí dopravce i podniky, které mají ve městě sklady a provozy, které potřebují zásobování.
Návrh bude podle Dolínka vypracován v srpnu ve spolupráci s Technickou správou komunikací a dalšími odborníky. V září se k němu budou vyjadřovat městské části, v říjnu půjde znovu na radu. Vyhlášku poté Praha pošle Středočeskému kraji, který by měl stanovit trasy pro kamiony na svém území.
Město bude posuzovat auta podle délky proto, že například při výstavbě domů firmy používají mixy s betonem, které jsou sice kratší než 12 metrů, ale těžší než 12 tun, což je obvyklejší způsob regulace. Podle Dolínka se město bude snažit kvůli úspoře peněz používat pro označení zákazu v co největší míře sloupky stávajících dopravních značek.
Praha reaguje na vyřazení části okruhu číslo 511 ze seznamu 11 prioritních staveb, jež by měly získat posouzení EIA ve zrychleném řízení - nově by stačilo rozhodnutí vlády a ministerstva životního prostředí. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) stavba ještě nemá územní rozhodnutí a její schvalování bude ještě složité, očekává se vstup různých spolků do projednávání. Proto má být stavba vyřazena, což by mohlo stavbu odložit o další čtyři roky.
Přečtěte si, kdo bude mít v Česku na starost mýto: Kapsch dostal bez tendru výběr mýta na další tři roky |
„Na základě konzultace s premiérem Bohuslavem Sobotkou odejde tento týden dopis ministru Ťokovi, ve kterém ho Praha i Středočeský kraj společně vyzývají k co nejrychlejšímu zadání nového posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) i k zachování stávající trasy a vyloučení všech variantních řešení,“ řekl ČTK v reakci na dnešní rozhodnutí pražské rady středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD).
Podle předsedy zastupitelského klubu opoziční TOP 09 Václava Novotného je chystaný zákaz jen bezobsažným krokem. „Kamiony dál budou jezdit po Jižní spojce, Průmyslové nebo kolem Spořilova. Nebudou sjíždět do okolních ulic, což už většinou nedělají kvůli jiným zákazům,“ řekl novinářům Novotný. Podle něj zákaz asi z 80 procent kopíruje stávající stav.
Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. V současné době je hotovo 41,3 kilometru. Úsek 511 měří 12,5 kilometru. Nyní je hotov třeba úsek od D1 k D5 a několik kilometrů na východě u Černého Mostu.
Přečtěte si o kauze kolem mýta, která rozhýbala českou politiku:
Komentář: Mýtné lapálie ministra Ťoka skončit nemusí
V koalici je zaděláno na spor kolem výběru mýta