CESTOVNÍ KANCELÁŘE Krach dvou cestovních kanceláří, žaloba na jednu z největších domácích cestovek a ohlášené zpřísnění pravidel v turistickém ruchu. To je stručná rekapitulace uplynulého týdne na domácí turistické scéně. Klient má právo na informaci o skutečné ceně zájezdu.
CESTOVNÍ KANCELÁŘE Krach dvou cestovních kanceláří, žaloba na jednu z největších domácích cestovek a ohlášené zpřísnění pravidel v turistickém ruchu. To je stručná rekapitulace uplynulého týdne na domácí turistické scéně.
Klient má právo na informaci o skutečné ceně zájezdu. To je společný znak dvou aktivit k nápravě etiky podnikání v turistice. Spotřebitelé se na situaci snaží upozornit demonstrativní žalobou, úřady připravují zpřísnění zákonů. To vše se shodou okolností dostává na veřejnost právě ve dnech, kdy krach oznámily další dvě cestovní kanceláře.
ZÁKON BUDE TVRDŠÍ
Ministerstvo financí už připravuje novelu zákona o cenách, podle níž budou muset být spotřebitelé seznámeni s úplnou cenou výrobků či služeb. Spotřebitelské organizace kritizují například cestovní kanceláře za to, že ve svých nabídkách používají neúplné ceny, ke kterým poté připočítávají různé poplatky. Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) kvůli tomu podalo žalobu na jednu z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours.
„Novela zákona o cenách zajistí, že spotřebitel bude seznámen se skutečnou výší ceny výrobku. Ta bude muset obsahovat například všechny bezpečnostní či palivové příplatky v případě nákupu zájezdu nebo nově zavedený poplatek za likvidaci elektrospotřebičů,“ říká náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
Směrnice Evropské unie zatím podle Fuksy nařizuje prodejcům uvádět konečnou cenu pouze u výrobků. Služby, například leteckých společností či cestovních kanceláří, by měla ošetřit nová evropská norma. „Rezort financí ale nebude čekat na tuto změnu a dílčí úpravou zákona o cenách stanoví jednoznačnou povinnost prodávajícím subjektům podat spotřebiteli předem informaci o celkové ceně za nakupovanou službu, kterou bude muset spotřebitel v případě uzavření smlouvy zaplatit,“ dodává Fuksa.
PROVINILCŮ JE VÍC
Zatajování konečné ceny zájezdů je v Česku obvyklé. Zástupci spotřebitelů se rozhodli zatím zažalovat jednu z největších českých cestovních kanceláří. Cílem je prioritně získat soudní rozhodnutí jako precedent k dalším žalobám. Vedlejším efektem má být tlak na podnikatele v cestovním ruchu, aby sami přijali etická pravidla vůči klientům.
Mluvčí SOS Ivana Picková upozornila, že při vyčleňování povinných příplatků k základní ceně zájezdu může rozdíl v případě žalované Exim Tours kvůli příplatku za letištní a bezpečnostní taxu, cenu povinného pojištění a palivový příplatek překročit až 40 procent propagované ceny zájezdu.
„Spotřebitel tak v rozporu především se zákonem o ochraně spotřebitele získává informaci o ceně zájezdu, která vzbuzuje dojem, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Spotřebitel tak má značně ztíženou orientaci při výběru zájezdu,“ řekla Picková.
EXIM TOURS: ZÁKON NEPORUŠUJEME
SOS na Exim Tours kvůli uvádění neúplných cen zájezdů podalo žalobu. Podle SOS by tento soudní spor měl ovlivnit chování českých cestovních kanceláří, z nichž mnohé ve svých nabídkách používají neúplné ceny.
Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Jana Koláčného ale postupuje Exim Tours při uvádění cen podle zákona. „Jsme o tom přesvědčeni a máme oporu i v některých stanoviscích ministerstva pro místní rozvoj a dalších státních orgánů,“ řekl Koláčný.
ÚPADEK ŘEŠÍ POJIŠTĚNÍ
Ministerstvo pro místní rozvoj ale sleduje především skutečnost, zda jsou cestovní kanceláře dostatečně pojištěny proti krachu. Rezort podle toho totiž dává výzvy živnostenským úřadům, které vydávají (a odebírají) koncese na provozování cestovních kanceláří. Platná komerční pojištění pak zajistí finanční práva klientů při případném krachu kanceláře.
Právě tato pojistka přitom rychle a správně zafungovala v minulém týdnu při úpadku cestovních kanceláří I’m travelling a DETUR. Stovky klientů z Tuniska a Turecka se dostaly jen s mírným zpožděním zpět do České republiky. Přepravila je letecká společnost Travel Service po dohodě s Českou pojišťovnou, u níž jsou společnosti pojištěny.
ŠANCE PRO KONKURENCI
O zákazníky zkrachovalých cestovních kanceláří už projevili zájem jejich konkurenti. Například CK Fischer nabízí tříměsíční odklad zaplacení plné ceny zájezdu. Podmínkou je, že si lidé u něj pořídí cestu přibližně ve stejné hodnotě, jako stál původní zájezd u I’m travelling. „Klienti dostanou peníze za nerealizovanou dovolenou s I’m travelling od pojišťovny,“ říká mluvčí kanceláře Daniel Plovajko.
Exim Tours propaguje možnost splátek dovolené bez navýšení a přidal tisícikorunovou slevu na každý zájezd. Čedok láká na slevu 1500 korun na osobu na zájezdy do Turecka, které bylo doménou I’m travelling. Pro uplatnění slevy musejí zákazníci předložit doklad o tom, že mají zájezd koupený u jedné ze zkrachovalých firem.
Kolaps cestovní kanceláře je ale až krajní formou potíží, s níž se zákazníci setkávají. Nejrozšířenější je přitom právě rozdíl mezi nabízenou a konečnou cenou za služby, především při zahraničních zájezdech.
VINÍKEM JSOU PRÝ LETECKÉ SPOLEČNOSTI
Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura řekl, že povinné příplatky u leteckých zájezdů jsou dílem leteckých společností, které z cen vyčleňují letištní taxy a palivové příplatky. Situaci by mělo vyřešit nové unijní nařízení. Podle něj musejí aerolinie od příštího roku nabízet pouze jednu cenu se vším všudy. Zákon o cestovním ruchu podle Okamury přikazuje, že klient má být informován o všech cenách, které souvisejí s uskutečněním zájezdu, takže oddělené uvádění ceny zájezdu, palivového příplatku a letištních tax je v pořádku.
V Česku je inzerování neúplných cen letenek běžná praxe. V případě nízkonákladových leteckých společností může konečná cena včetně poplatků několikanásobně převýšit cenu uvedenou v reklamě.
NÍZKÉ CENY, VYSOKÉ RIZIKO
Kanceláře to zdůvodňují velkou konkurencí na domácím trhu. Každý výpadek klientů přitom může u menší společnosti vést až k jejímu krachu. I proto se v režimu „last minute“ prodávají na druhou stranu často zájezdy i za menší než režijní ceny. Důležité je například zaplatit letadlo.
Každé neobsazené místo přitom přijde i na více než pět tisíc korun. „Turecko za 3990 korun v last minute, to je potom už ekonomické zoufalství,“ komentuje některé ceny Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.
ZÁSTUPCI ZÁKAZNÍKŮ NÁŘKŮM PŘÍLIŠ NEVĚŘÍ
Na nejčastější argument zástupců cestovních kanceláří o proměnlivosti nákladů ovlivňujících konečnou cenu zájezdu přitom SOS reaguje analogií s jinými tržními odvětvími, například mezinárodní autobusovou dopravou. I zde podnikatelé musí v dlouhém časovém předstihu kalkulovat ceny služeb a přizpůsobovat je proměnlivým cenám jednotlivých vstupů.
„V opačném případě by autobusoví přepravci rovněž mohli zákazníkům účtovat mimo základní jízdné povinné příplatky například za servis vozidla, vystavení jízdenky, zabezpečovací systém vozidla, palivový příplatek, příplatek za mýtné, povinné ručení a podobně,“ vyjmenovává Ivana Picková.
Pouze poskytovatelé cestovních služeb navíc mají ze zákona možnost u již uzavřené cesto
vní smlouvy reagovat jednostranným zvýšením ceny zájezdu. A to tehdy, když dojde k růstu nákladů spojených s dopravou nebo změně kurzu koruny. I zde je omezení -spotřebiteli to musí být písemně oznámeno do 20 dnů před zahájením zájezdu.
VÝTKY CESTOVNÍM KANCELÁŘÍM * neuvádění plné ceny letenek
* požadované platby za služby na poslední chvíli
* příplatky neuváděné v cenících
* předem vyloučená odpovědnost cestovní kanceláře za neposkytnuté služby
* zkracování zájezdů bez kompenzace
* časové omezení na uplatnění reklamace
* nezákonné prodloužení lhůty na vyřízení reklamace na 30 dní Pramen: Sdružení na obranu spotřebitelů