Každou vteřinu obohatí světové automobilky planetu Zemi o dva nové vozy. Nesmyslné myšlenky se však líhnou s podstatně vyšší produktivitou. Karoserii kupé rezervovali v minulosti výrobci převážně pro své nejrychlejší, nejsportovnější a nejkrvelačnější modely. Nyní se do kupátek nějakou dobu už lije i nafta a jejich výkon nestačí ani na zrychlení na sto kilometrů v hodině pod deset vteřin. A Mercedes jde s dobou. U faceliftované verze CLK proto rozšířil záběr o turbodieselový čtyřválec s výkonem 150 koní. Chyba.
To je jeden úhel pohledu. Skutečností zůstává, že každý nepotřebuje čtvery dveře, a CLK navíc oproti sedanu třídy C, z něhož vychází, vyzařuje zvláštní fluidum. Velkou zásluhu na tom má chybějící střední sloupek karoserie, díky čemuž nepřerušená linie oken hladce plyne směrem dozadu. Není však sám. Člověk se usadí do propracované kabiny, vloží klíček do zapalování, načež mu k ramenu přijede podavač bezpečnostních pásů. Podobně výlučným dojmem zapůsobí kaplička přístrojů laděná do stříbrošedé barvy s chromovanými rámečky budíků. Nastartování a první pootočení volantem posléze vyvolá údiv ze sympaticky tuhého posilovače řízení, naznačujícího dynamické ambice.
A u ambicí to také končí. Jakkoli Mercedes-Benz CLK 220 CDI v zatáčkách velmi dobře sedí, řízení je precizní (i když o něco více citlivosti by mu neuškodilo) a pružný turbodiesel dovoluje skutečně svižnou jízdu, 150 koní v jedenapůltunovém automobilu stačí pouze na akceleraci na stovku za 10,2 vteřiny. Poddajný a propracovaný podvozek má přitom na větší zátěž a nedostává příležitost všechny své schopnosti ukázat. Vrcholně ostudná jsou však čísla: CLK je na stovku o desetinu pomalejší než sedan se stejným motorem.
Pochyby o smysluplnosti existence CLK se slabým turbodieselem se při pohledu na sedan rozhodně nerozptylují. Kromě toho, že je čtyřdveřová varianta mírně rychlejší, stojí ve verzi Elegance, jež je pro CLK základem, o nějakých tři sta tisíc méně. Výbavy nejsou sice zcela totožné a kupé si zachovává svou výjimečnost, jenže rozdíl je značný.
S turbodieselovým motorem si totiž nakonec člověk kupuje vůz, který se chlubí příznivou spotřebou (během testování se průměr ustálil těsně nad hranicí sedmi litrů na sto kilometrů) a všudypřítomným komfortem. CLK to splňuje a k tomu disponuje čtyřmi pohodlnými sedačkami a na kupé objemným zavazadlovým prostorem (435 litrů). Přidává vlastně jen efektní vzhled. A to je za tři sta tisíc málo.
Jinak je tomu však v případě benzinové osmnáctistovky přeplňované kompresorem na 163 koní, kde se schod mezi oběma modely smrskává na sto tisíc korun. Na stovku akceleruje CLK 200 K za 9,3 sekundy a dravý zvuk kabinu vozu výrazně oživuje. Hlavní ale je, že do kupé stejně nic jiného než benzin nepatří.
Mercedes-Benz CLK 220 CDI
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2148 cm3
Max. výkon 110 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 221 km/h
Průměrná spotřeba 6,4 litru na 100 km
Základní cena 1 269 000 Kč
Klady
- propracovaný podvozek
- přesná převodovka
- výbava a provedení
Zápory
- vyšší cena
- je pomalejší než sedan