Internet vám umožní vydávat klientský magazín s minimálními náklady Časopis pro zákazníky - klientský magazín - to je v současnosti poměrně často využívaný komunikační nástroj. Objevuje se však jen u velkých společností. Internet i v tomto ohledu představuje nové možnosti.
Internet vám umožní vydávat klientský magazín s minimálními náklady
Časopis pro zákazníky - klientský magazín - to je v současnosti poměrně často využívaný komunikační nástroj. Objevuje se však jen u velkých společností. Internet i v tomto ohledu představuje nové možnosti.
Být ve styku se svými zákazníky, to se v marketingu vysoce oceňuje. Klientské časopisy jsou jednou z velmi efektivních cest jak toho dosáhnout. Oproti jiným komunikačním nástrojům mají několik velkých výhod. Důležité je přesné zacílení (obvykle jde o poštovní zásilku) a nerušený „příjem“ informací, které chce vydavatel čtenáři sdělit. Standardně to bývají zprávy o novinkách v produkci vydávající společnosti, o změnách v distribuci, ve firmě samotné, které doplňuje „zábavní“ sekce, třeba se známými osobnostmi. Dobře připravený a kvalitně distribuovaný zákaznický časopis tak vybrané cílové skupině přináší řadu informací, pro jejichž přenos by jinak bylo nutné využít jiné cesty. Vedle toho buduje u zákazníka vztah ke značce.
Aby vás snadno vyhledali
Webové stránky jsou pěkné, vaše produkty jsou atraktivní, na trhu o ně je zájem, ale návštěvnost je slabá. V čem je problém? Asi jste na něco zapomněli - potenciální uživatel a zákazník se o vás možná zajímá, ale nemůže vás najít. Zajistit si potřebný prostor ve světě internetu, to znamená v první řadě vybrat si (a samozřejmě také zaregistrovat) kvalitní doménu, tedy internetovou adresu vašich stránek. I tady existuje řada možností, ale z nich jen několik málo je správných. Nejsnazší volba je název firmy. Pokud ale nejste velká pojišťovna, automobilka nebo monopolní dodavatel telekomunikačních služeb, není to volba zrovna šťastná. Ideální je shoda označení vašeho produktu s doménou, ale to často není možné. Pak je třeba návštěvníky lovit jinak. Především je nutné, aby vás dobře registrovaly (a tedy nacházely) internetové vyhledavače. To je věc především technická, je zapotřebí obrátit se na profesionály. Vlastními silami můžete zajistit zařazení vašich stránek do nejrůznějších katalogů. Dobré je samozřejmě volit ty hojně užívané, ale ani to vám nemusí zajistit větší návštěvnost. Uživatel internetu je velmi netrpělivý a rozvine-li se před ním - po zadání příslušného hesla, např. restaurace - seznam o desítkách stránek, pozornost mu vystačí tak na několik prvních stran. Z tohoto hlediska je dobrým marketingovým tahem název typu „AAA“, který všude zajišťuje přední místa. Takovou výhodnou pozici v katalogu si lze ale také koupit, a to za nikoli závratné ceny. Samozřejmě zbývá ještě reklama. Internet k tomu dává příležitostí více než dost a ani tady se nejedná o sumy, které by váš marketingový rozpočet mohly zruinovat.
Klientský časopis bývá velmi nákladný
Rubem těchto pozitiv jsou ovšem vysoké náklady jak ve sféře výroby, tak distribuce. Ušetřit se pochopitelně dá na obsahu i rozsahu magazínu, ve sféře distribuce ovšem mnoho prostoru ke snižování nákladů není. Jde prostě o věc nákladnou, proto je stále doménou významných firem s masovým produktem i odbytem - typicky to bývají pojišťovny, automobilky apod. V „menších“ poměrech se tedy o nějakém zákaznickém periodiku obyčejně ani neuvažuje. Vedle nákladů je to také otázka počtu relevantních informací, které by při nejlepší vůli „časopis“ nenaplnily.
Zkuste si založit e-zin
Řešením je v takových případech právě internet, přesněji řečeno internetový minimagazín (mini e-zin, newsletters). Jeho elektronická forma v podstatě eliminuje veškeré distribuční náklady. Do jisté míry řeší i otázku obsahu (platí totiž „čím méně, tím lépe“), protože rozsáhlý soubor by se příjemci „loadoval“ pomalu a mohl by ho odradit. Jedna až tři strany (monitory) s několika málo grafickými prvky email příjemce nijak zásadně nezahltí a nebudou zkoušet jeho trpělivost, pokud se rozhodne soubor skutečně otevřít. Technicky jde o věc nenáročnou. Lze bez problému připravit formát (soubor), který se pak už pouze aktualizuje či edituje. Zbytek je pak už na marketingových pracovnících, aby v určených lhůtách dodali opravdu zajímavé informace. Ani v malých firmách by to neměl být problém, pokud se zvolí správná periodicita. Ta se osvědčuje zejména v oblasti interaktivity - na rozdíl od „papírových“ médií máte možnost získávat okamžitou reakci příjemce, informace o jeho osobě, zájmech apod. Distribuční cestu poskytuje internet. Příprava adresáře („předplatitelského kmene“) je zase věcí marketingového oddělení. E-zin můžete bezplatně propagovat na vlastní webové stránce, kde ho mohou shlédnout všichni zájemci (a ti automaticky rozšíří počet pravidelných příjemců). Při sestavování adresáře je vhodné s možnými abonenty komunikovat. Zaplavování emailů nevyžádanými soubory je považováno za neetické a může vyvolat přesně opačnou reakci, než o jakou vydavateli firemního e-zinu pro klienty jde.