Mladoboleslavská automobilka posiluje svoje ruské pozice. Spoléhá na vlastní výrobu i rozšiřování distribuční sítě.
Rusko by se podle dlouhodobých expertiz mohlo stát pátým největším automobilovým trhem světa po Číně, USA, Indii a Japonsku. Světové automobilky proto k tamnímu trhu vzhlížejí s velkými nadějemi. Koncern Volkswagen dokonce doufá, že to bude právě Rusko, které jej vynese do pozice světové jedničky před japonskou Toyotu. Důležitou roli v tomto plánu hraje i značka Škoda.
Prakticky všichni zástupci zahraničních automobilek se shodují, že ruský trh je velice specifický. A to jak z regionálního hlediska, kdy Moskvu, Petrohrad a města s více než milionem obyvatel je třeba považovat za samostatné trhy, tak i z hlediska kupní síly, kdy se zde na jedné straně prodávají levná auta místních výrobců v cenách od 90 tisíc korun a na druhé straně lidé v Moskvě a dalších velkých městech více kupují modely prémiových značek, kterým se v Rusku velmi dobře daří.
Zatímco v roce 2005 se v zemi prodalo okolo 1,5 milionu vozidel, v roce 2008 už to bylo 2,7 milionu, a v počtu prodaných nových osobních automobilů Rusko dokonce odsunulo na druhé místo v Evropě tradiční jedničku Německo. Během hospodářské krize přišel ovšem dramatický propad prodejů, z něhož se trh vzpamatovává pomalu. V roce 2010 zde našlo nového majitele celkem 1,7 milionu aut, což je o 30 procent více než v roce 2009.
Samostatnou kapitolou je pak stav infrastruktury. Za posledních pět let prostě zmizelo pět tisíc kilometrů silnic, protože nebyly peníze na jejich obnovu. Toto je také jeden z hlavních důvodů, proč jsou v Rusku velmi oblíbené vozy SUV. Každé čtvrté nové auto, které se v Rusku prodá, je z tohoto segmentu, a daří se zde proto i škodováckému modelu Yeti.
V létě radši na brambory
Povědomí o značce Škoda má zatím jen asi 38 procent Rusů. „Rusové vědí, že Škodovka vyrábí auta, patří do koncernu Volkswagen a možná ještě, kde se škodovky vyrábějí. Ale žádný citový vztah, jako měli Češi například k žigulíkům, tady nečekejte, před rokem 1989 se české vozy do Ruska prakticky nedovážely,“ říká Petr Janeba, ředitel Škoda Auto Russia.
Zabrat větší kus koláče na ruském trhu pomáhá mladoboleslavské značce továrna Kaluga, společný projekt Škoda Auto a Volkswagen. Závod vyrostl ve stejnojmenném městě v roce 2007 a za krátkou dobu byl schopen montovat z komponentů hned 27 modelů značek VW, Škoda a Audi. Prvním vozem, který se začal kompletně vyrábět v továrně, byla v červnu 2009 Octavia.
Zahraniční investoři sice mají na ruské poměry v Kaluze nadstandardní podmínky, i tak ale zápasí s některými potížemi. Ačkoli gubernátor oblasti nechal pro nově příchozí vystavět městečko s nemocnicemi, školami a školkami, stále bývá problém sehnat pracovní sílu, natož kvalifikovanou. „Fluktuace lidí v ruských výrobních závodech je poměrně velká, souvisí to s místní mentalitou. Hodně lidí v kalužské oblasti se stále zabývá zemědělstvím. V zimě jdou pracovat bez problémů do fabriky, ale v létě mají zkrátka pocit, že je třeba vypěstovat si brambory a nařezat dříví,“ poznamenal Janeba.
Nestačí se vyrábět
Škodovka má v současné době v Rusku 107 dealerství. Z přibližně pěti tisíc prodaných škodovek v roce 2005 se do loňského roku objem prodejů zdesetinásobil.
„Hlavním sdělením značky Škoda pro ruský trh zatím je, že vyrábíme auta. Proto ve všech reklamách, ať v televizi či na billboardech, vždycky figurují naše modely. Ty se snažíme i prostřednictvím dealerů profilovat jako auta s lidskou tváří, jako modely velice silně zaměřené na rodinu,“ dodává Janeba.
Co se oblíbenosti českých modelů v Rusku týče, jasně vede Octavia. Do roku 2008 vévodil prodejním statistikám model Octavia Tour, který tvořil více než 50 procent všech prodejů. Na oblibě ale získávala i Fabia a postupně zejména Octavia II, která se v roce 2010 stala v Rusku bestsellerem nejen značky Škoda, ale i celého koncernu VW. „Octavia oslovuje především vznikající střední třídu obyvatel. Dostala se už dokonce mezi top 16 nejprodávanějších modelů, a to počítáme i ruské Lady. Letos prodáme tak 37 tisíc octavií. Prodali bychom určitě i více, ale továrna v Kaluze nestačí vyrábět. Čekací lhůta na octavii je asi čtyři měsíce,“ říká Janeba.
Ve výhledu na další roky je šéf ruské divize Škody Auto optimista. „Rosteme každý rok a ani ten letošní nebude výjimkou. Naše vozy jsou na ruských silnicích vidět. Tento rok chceme dosáhnout tříprocentního tržního podílu a budeme mít 125 prodejních a servisních míst po celém Rusku,“ pochvaluje si Janeba a připomíná, že koncern navíc uzavřel dohodu se společností GAZ Group a v závodě v Nižném Novgorodu se bude ročně vyrábět dalších 110 tisíc vozů značek Škoda a VW. „Do konce roku 2012 by tam měly z výrobních linek sjíždět modely Yeti,“ předpokládá Janeba.