Menu Zavřít

Západní Evropu už jsme dohnali

21. 7. 2009
Autor: Euro.cz

Vilémem Hermanem

Více klientů toužících po úsporách nákladů. Tak popisuje Vilém Herman, jednatel společnosti Anderson Consulting, pozitivní dopady globální ekonomické krize na činnost své firmy. Ta svým klientům zajišťuje audity a optimalizace telekomunikačních výdajů. „U větších komerčních organizací nebo ministerstev dokážeme ušetřit až 50 procent, což mohou být desítky milionů korun,“ říká.

EURO: V čem přesně se náplň vaší práce oproti dřívějšku změnila? HERMAN: Dřív se komerční firmy a částečně i státní správa soustředily spíš na růst a expanzi nebo akvizice. Krize tyto priority trochu přeorganizovala. Dnes naši klienti řeší spíš snižování nákladů. Telekomunikační služby, na něž se zejména specializujeme, jsou ideální komoditou, jak rychle ušetřit. Nových akvizic máme měsíčně zhruba dvojnásobek oproti typickému měsíci loni nebo předloni. V tuhle chvíli máme 40–50 klientů a měsíčně přibude zhruba pět dalších. Naše projekty ale do značné míry závisejí na tom, jak má klient nastaveny smlouvy s operátorem. Ve chvíli, kdy má platnou smlouvu, do toho nemůžeme vždy vstoupit. Musíme počkat, až vyprší doba, po kterou je vázán, a pak postupujeme aktivně.

EURO: Máte zákazníky z komerční i státní sféry. Liší se nějak co do ochoty šetřit? HERMAN: Šetří obě skupiny. Byť by se nabízelo, že akutněji postižená je komerční sféra, tak podle našich údajů se zájem o úspory zvýšil v obou kategoriích stejně. Jen s tím rozdílem, že státní organizace musejí postupovat podle zvláštního zákona o zadávání veřejných zakázek.

EURO: Je český telekomunikační trh v něčem specifický? HERMAN: V porovnání se západní Evropou se vyvíjel poněkud pomaleji. K liberalizaci u nás došlo o několik let později, a podle toho vypadal i následný vývoj. V oblasti pevných hlasových služeb došlo ke konsolidacím alternativních operátorů a dnes už je tento trh transparentní. V oblasti mobilních služeb je to jednoduché, tam drží GSM licenci dlouhodobě tři subjekty. Dochází nicméně k cenovému posunu nabídky operátorů. Ceny se vylepšují a mění se nastavení služeb. Když si porovnáváme situaci v okolních zemích, je tam cenová úroveň občas trochu nižší. Ne nijak dramaticky, velmi záleží na kurzových rozdílech. Obecně bych řekl, že nyní už jsme západní Evropu téměř dohnali.

bitcoin_skoleni

EURO: Zaměřujete se i na fraud management. Co to konkrétně obnáší? HERMAN: Jde třeba o zneužívání služebních mobilních telefonů ze strany zaměstnanců, posílání prémiových SMS zpráv do soutěží a podobně. Nezdá se to, ale jedna stojí desítky korun, a když jich zaměstnanci posílají více, je to znát. U jednoho klienta dokonce došlo k takzvanému naklonování SIM karty. Zákazník se dozvěděl, že jeho SIM karta, byť byla prokazatelně v telefonní ústředně, najednou „cestuje“ v roamingu v zemích typu Kazachstán a generuje obrovské částky za volání. Za měsíc šlo asi o čtyři miliony korun. Karta byla co nejdřív zablokována a do vyšetřování se zapojila policie i Interpol. Zvláštností bylo skutečně to, že fyzicky byla SIM karta v rukou klienta a nikdo cizí k ní neměl přístup. Stalo se tak na dálku, což je ojedinělé technické řešení. Vše je stále ve stadiu vyšetřování, částka k zaplacení je složená v advokátní úschově a čeká se na výsledek soudního rozhodnutí.

EURO: Kdy se současná ekonomická situace definitivně zlepší? HERMAN: Tyto debaty jsou v podstatě o tvaru, jaký bude mít křivka vývoje oživení. Nejsem zastáncem varianty tvaru „V“, spíš si myslím, že půjde o „W“, nebo „U“. V posledních měsících bylo vidět jisté zotavení, které ale podle mě není finální. Špatné zprávy z trhů chodí pořád. Dost firem se navíc snažilo špatná čísla „sunout před sebou“ a nezveřejňovat je. I na ně ale přijde v brzké době řada. Myslím proto, že letos ještě k obratu nedojde.

  • Našli jste v článku chybu?