V Česku jezdí podle odhadů odborníků bez povinného ručení 200 až 300 tisíc vozidel všech kategorií. Skutečně nepojištěných je však kolem 800 tisíc vozů. Do této sumy se totiž započítávají i dlouhodobě či trvale odstavená auta.
Jezdit s autem po silnicích bez povinného ručení se může řidiči vyplatit jen do okamžiku dopravní nehody. Pak hříšníka čeká zasloužený trest.
Povinnost zaplatit vzniklou školu je ještě tím lepším řešením. V horším případě následuje soud a s ním jsou spojeny i další výdaje. „Majitel každého registrovaného motorového vozidla musí mít uzavřené povinné ručení bez ohledu na to, zda vozidlo používá či nikoliv. V případě, že má vozidlo odstaveno, musí ho odhlásit z centrální evidence,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
Počet nepojištěných škod mírně klesl
V loňském roce způsobili řidiči nepojištěných motorových vozidel 4687 pojistných událostí, tedy o něco méně než v roce předchozím. Počet pojištěných škod se snížil na 301 tisíc z předloňských 308 tisíc, Podíl nepojištěných škod tak nepatrně vzrostl na 1,6 procenta. Počátkem roku 2008 bylo v Česku registrováno 6,788 milionu vozidel, pojištěných jich bylo 5,998 milionu. „V posledních letech nedochází k výraznějšímu nárůstu počtu škod nepojištěnými vozidly, zvyšuje se však jejich závažnost. Evidujeme relativně více vážných škod na zdraví s vysokými finančními nároky a dlouhou dobou výplaty. To zvyšuje objem závazků garančního fondu,“ říká Hradec.
Garanční fond, který hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly, loni vyplatil 276 milionů korun. Předloni to bylo 265 milionů. Kumulovaný objem závazků fondu dosáhl koncem minulého roku 2,67 miliardy korun. Do tuzemského garančního fondu přispívají pojišťovny podle podílu na trhu. Jakub Hradec odhaduje, že v sazbách povinného ručení se příspěvek projevuje v průměru padesáti až dvěma sty korunami.
Mezi viníky nepojištěných škod jsou nejčastěji muži (80 procent). Bývají spíše mladší, dvěma třetinám je méně než 36 let. Výrazně více nepojištěných závažných škod vzniká na silnicích 1. až 3. třídy, tedy mimo dálnice i místní komunikace. Výrazně vyšší počet těchto škod způsobují opilí řidiči, především v létě a o víkendových večerech a nocích (takzvané „disko nehody“).
Dvacetimilionová škoda při jízdě na motorce
Po výplatě škody kancelář uplatňuje výši škody po nepojištěném viníkovi nehody. Pokud ten dluh neuhradí, předává Česká kancelář pojistitelů případ k externímu vymáhání, v další etapě pak příslušným soudům. Za nezletilého pachatele platí škodu rodiče, za zemřelého dědici. „Viník tak může dramaticky zasáhnout do životní úrovně celé rodiny,“ upozorňuje Hradec s poukazem na skutečný případ, kdy patnáctiletý chlapec na malé nepojištěné motorce způsobil škodu převyšující 20 milionů korun.
Kancelář pojistitelů zajišťuje výplaty náhrady škod z garančního fondu také všem poškozeným, kterým byla způsobena škoda nezjištěným vozidlem. V loňském roce jich bylo 168, vyplacené plnění představovalo přes sedm milionů korun.
Do této statistiky úřady započítávají pouze škody, u nichž nastala újma na zdraví nebo usmrcení zúčastněné osoby. V poslední době se podmínky vyplácení náhrad škod z garančního fondu mírně změnily, především se zvýšila horní hranice plnění. (Více v rozhovoru s Jakubem Hradcem zde.)
Viníci nehod si zřejmě připlatí
Česká asociace pojišťoven prosazuje také to, aby viníci dopravních nehod platili vyšší povinné ručení než ostatní řidiči.
Pojišťovny mají v současnosti podle mluvčí asociace Marcely Kotyrové možnost uplatňovat právo na náhradu škody na viníkovi nehody, takzvaný regres. A to v případě, kdy viník nehodu způsobí úmyslně, pod vlivem alkoholu nebo psychotropních látek. Pozměňovací návrh k zákonu o policii ovšem tuto možnost rozšiřuje. Pojišťovny mají mít tuto možnost nově například i při nehodách po výrazném překročení nejvyšší dovolené rychlosti, po nezastavení vozidla na signál, nebo na pokyn, který přikazuje zastavit. Dále pokud řidič neumožnil chodci přejít bezpečně vozovku na přechodu pro chodce, předjížděl v zakázaných případech, vjel na železniční přejezd, kdy je to zakázáno. Nebo když se otáčel, jel v protisměru či couval na dálnici, případně na silnici pro motorová vozidla.
Pokud podle návrhu normy řidič spáchá kterýkoliv z uvedených prohřešků, do dvou let další, a zároveň jím způsobí dopravní nehodu, pojišťovna po něm bude požadovat peníze, které za něho vyplatila v rámci povinného ručení. Podle ředitele asociace Tomáše Síkory je toto opatření namířeno proti lidem, u nichž nehoda „přestává být nahodilostí“.