Nedávejte obchodním partnerům k Vánocům obligátní dárky. Zkuste být trochu originální, vyplatí se to.Kanceláře začínají od poloviny prosince praskat ve švech. Na stolech se povalují desítky nástěnných i stolních kalendářů, diářů, propisek, igelitových tašek a hrníčků.
Praktickým dárkem může být zálohovací zařízení na telefonní čísla z mobilu.
Kanceláře začínají od poloviny prosince praskat ve švech. Na stolech se povalují desítky nástěnných i stolních kalendářů, diářů, propisek, igelitových tašek a hrníčků. Všechny jsou samozřejmě opatřeny patřičným logem známého iméně známého obchodního partnera. Drtivá většina těchto vánočních dárků končí v koši, v lepším případě ve sběru. Propagačního účelu tak dárce nedosáhl. Darující firma prakticky rovnou vyhodila desetitisíce korun za zbytečně nakoupené a rozeslané nevhodné dárky, které měly klientům připomenout jejich spolehlivého partnera. Přitom není složité vybrat propagační předměty, které obdarovaného potěší a neskončí okamžitě v koši nebo na dně šuplíku. Stačí být jen trochu originální.
KVALITNÍ DÁRKY PRO BĚŽNÝ ŽIVOT Ústup od standardních vánočních dárků potvrzují i firmy, které se zabývají jejích prodejem. „V předvánočním období je patrný mírně ustupující trend od klasických reklamních předmětů typu tužka, bloček, hrneček, stojánek na CD. Tyto dárky jsou více praktické, než aby byly důkazem a podporou obchodního vztahu s klientem, dodavatelem nebo zaměstnancem,“ vysvětluje Heda Horová z P rescogroup. Specializované firmy doporučují vybírat jiné dárky. „Propisky, vytahaná trika a čepice s logem firmy již netáhnou. Lidé chtějí dostávat kvalitní dárky, které budou moci využívat v běžném životě a nebudou se za ně muset stydět. V poslední době to je to třeba značková konfekce či sportovní vybavení, na kterém je logo společnosti na místech, která nejsou na první pohled vidět,“ říká Patrik Schober z agentury Pram.
DALEKOHLEDY NA GOLF
Za extrémně originální vánoční dárky je ale třeba také sáhnout hluboko do kapsy. Společnost Point Family doporučuje se sloganem „Našim posláním je pomáhat zákazníkům vzhůru“ pilotní průkaz pro ultralight. Cena za výcvik pro jednu osobu je však 40 tisíc korun. Kdo chce ušetřit, může partnerům zaplatit jen část výcviku. Ovšem dávat někomu dárek s tím, že si musí doplatit, aby prezent dostal smysl, není zrovna nejšťastnější. Dobrý nápad však nemusí stát příliš mnoho peněz. Zkuste se třeba poohlédnout po věcech, ke kterým je potřeba počítač. Ten má dnes na stole prakticky každý, takže nemůžete šlápnout vedle. Co třeba ohřívač hrnku s kávou či čajem, který se zapojí do USB portu? Nebo rozhlasový přijímač, který čerpá energii rovněž z USB portu. Svou propagační práci určitě udělá jednoduchý automatický fotoaparát na kinofilm. Nejde o závratnou investici - i s reklamním potiskem nebude stát více než dvě stě korun. Za pět set už je robustnější přístroj, který je navíc vybaven zoomem. Za 700 korun se dá sehnat digitální fotoaparát pro základní použití. Obchodní partneři by mohli místo fotoaparátů uvítat dalekohledy. U neznačkového zboží s příslušným reklamním potiskem počítejte s cenou mezi 170 až 700 korunami. Chcete-li obdarovat náruživé hráče golfu, je v prodeji dokonce speciální dalekohled s dálkoměrem. Je však lépe investovat trochu více peněz, aby dárek měl vyšší užitnou hodnotu a nerozpadl se při prvním použití. To by pak byla spíše negativní propagace vaší firmy. Do přírody se kromě dalekohledů a fotoaparátů může hodit kompas, případně svítilna i s ventilátorem pro teplé počasí za 22 koruny. Vůbec rozmanitých svítidel (od malých baterek na klíče, přes stolní lampičky na čtení nebo k počítači až po obří svítilny) jsou plné katalogy. Stačí si jen vybrat - ceny nejsou závratně vysoké - od deseti korun do několika set.
PRO MUŽE I ŽENY Skládací nůž nebo multifunkční nástroj uvítá každý správný muž. Patří sice do skupiny dražších předmětů, avšak s vyšší užitnou hodnotou. Reklamní nápis, který se do nože vyrývá, vydrží i hrubší zacházení. Neznamená to však, že měl být dárek kompletně pokryt reklamou - menší logo zvyšuje šanci, že obdarovaný bude prezent používat častěji. Nejlevnější multifunkční nástroj, který obsahuje nožík, šroubovák, pilník, otvírák a kleště, stojí okolo sta korun. Kromě toho připadá ještě v úvahu malá krabička, která také obsahuje další nejrůznější nástroje. Firemní logo zpravidla nese obal. Celé is potiskem to přijde na dvě stě korun.
Jiné nářadí se jako dárek už hodí spíš pro specializované firmy v oboru stavebnictví. Tam může svůj účel splnit například skládací metr nebo větší kufříkové sady, které stojí až několik tisíc korun. U dárků pro ženy není dobré podlehnout stereotypům a obdarovávat je vyloženě „ženskými“ dárky. Pokud však podlehnete, i zde se dá najít několik zajímavých věcí. V první řadě jsou to nejrůznější balíčky dekorativní kosmetiky od renomovaných značek. Cena se pohybuje podle vybavenosti kazety od stokorun k tisícům. Úspěch by mohl sklidit Gold Gel. Jde o gel obsahující 24karátové zlato společně s rostlinnými extrakty a esenciálními oleji. Podle prodejce obsahuje složky bránící stárnutí. Malinkatá krabička gelu přijde na 1404 koruny. Z podobného soudku je Shamask II - tělová maska, určená speciálně pro formování břicha a hrudi za 900 korun. Výrazně dražší pak jsou tablety Erdic. Má jít o originální přírodní prostředek pro modelování poprsí. Není ale levný - 60 tablet stojí téměř devět tisíc korun. Dobrým tipem jsou také dámské hodinky, které má v katalogu snad každá reklamní agentura. Cena hodinek se opět liší podle značky a provedení. V katalogové ceně jsou také započítány i náklady na potisk logem.
S REKLAMOU TO NEPŘEHÁNĚJTE
Dárkem pro obě pohlaví pak mohou být budíky či nástěnné hodiny. Vyhněte se ale nejlevnějším výrobkům nebo obřím reklamním potiskům. Levný plastový budík nedělá dárci dobrou reklamu, stejně jako si nikdo na zeď nepověsí hodiny s ciferníkem kompletně potištěným reklamou. Přitom iza necelých sto korun se dají pořídit hezké digitální hodiny s neotřelým designem. Praktické také mohou být digitální hodinky ve formě přívěsku na klíče za 55 korun. Zajímavým dárkem jsou přesýpací hodiny, které se přesýpají zespoda nahoru. Přesýpací hmotou může být písek nebo láva v několika barevných provedeních za 260 korun. Snažte se též vyhnout módním vlnám. Minulý rok například byly v oblibě kovové termosky. Nešťastníci, kteří během Vánoc nasbírali takových termosek několik, pro ně dodnes hledají využití. Zkuste se vyhnout i dárkům, které jste už vy někdy dali nebo dostali.
VE JMÉNU FIRMY
Kvůli originálním dárkům není však nutné utrácet desetitisíce. Stačí jen třeba vtipně propojit obor podnikání s dárky. Mobilní operátoři třeba rozdávají praktickou elektronickou krabičku, která dokáže zkopírovat telefonní čísla ze SIM karty. V případě krádeže nebo ztráty telefonu pak na novou SIM kartu snadno nakopírujete telefonní čísla a nepřijdete o žádné kontakty. Středomoravská vodárenská pro změnu připravila pro děti plyšovou hračku v podobě modré kapky, která ve veřejné soutěži dostala jméno Kubík. Letecká společnost Lufthansa zase rozdává počítačovou myš nebo zkompresované tričko ve tvaru letadla.