Namísto tradičních kolekcí chce italský módní gigant nabízet nové zboží každé dva měsíce
Benetton patří k těm několika úspěšným italským značkám, které jsou známy po celém světě, tak jako například Ferrari, Ducati, Valentino nebo Gucci. Zisky založené na vlastní kvalitní výrobě a franšízingu však v důsledku finanční krize i nové konkurence klesají, a firmu tak čekají velké změny.
Společnost, jejíž sídlo se nachází v severoitalském Ponzano Veneto nedaleko Trevisa, dosáhla v minulých letech obratu přes dvě miliardy eur. Zvláště v 80. a 90. letech byla jedním ze symbolů úspěchů „made in Italy“ na všech kontinentech. Proslavila se i velmi originálními reklamními kampaněmi – svého času proti rasismu, jejichž autorem byl především slavný fotograf Oliviero Toscani.
Vloni na podzim přišla s dalším nápadem – připomenout všem současnou hospodářskou krizi reklamním heslem „Nezaměstnaný roku“, které mělo veřejnost upozornit na problémy mladých lidí bez práce.
Benetton Group je dnes činná ve 120 zemích světa značkami United Colors of Benetton, Undercolors of Benetton, Sisley a Playlife se sítí 6500 obchodů. Rodina Benetton rozšířila svou aktivitu i do jiných odvětví (Autostrade – italské dálnice, ADR – římská letiště, Autogrill – síť restaurací). Po počátečních problémech slavily tyto aktivity úspěch. Přesto ale podnik soustředěný především na ležérní módu pocítil otřesy na trzích, kde je současná krize nejsilnější – v Řecku, Portugalsku, Španělsku a v Itálii.
Když se krátí dech Roku 2011 vykázala firma zisk ve výši 73 milionů eur. Loňský výsledek nebyl ještě zveřejněn, podle odhadů by však měl být o něco slabší. V Trevisu si tak uvědomili, že se růst společnosti zastavil a že je zapotřebí zavést hluboké změny. Zdá se totiž, že byznys založený na výrobě a franšízingu začal ztrácet dech ve chvíli, kdy se na trhu objevil nový podnikatelský model, reprezentovaný především španělskou značkou Zara a švédskou H&M, který spočívá v neustálé obnově kolekcí i obchodů.
V květnu skončí funkční období současné správní rady a odborný tisk píše o tom, že aktivita bude soustředěna do rukou současného generálního ředitele Biagia Chiarolanzy.
Je třeba racionalizovat strukturu společnosti poté, co byla v loňském roce stažena z burzy. Cílem se má stát přeměna z podniku zaměřeného především na výrobu ve firmu, která klade stále větší důraz na distribuci a rychlou změnu nabídky.
Jak říkají v Ponzano Veneto, výrobek bude mít u Benettonu stále důležité místo. Novým cílem je však dosáhnout toho, aby se kolekce modelů mohly měnit každé dva měsíce, tak jako to například činí konkurenční Zara. Část výroby bude proto nejspíše přesunuta mimo firmu, patrně i do zahraničí. A to bude znamenat i odchod části zaměstnanců, poprvé v dějinách firmy. V únoru správní rada oznámila, že do dubna má odejít v Itálii 450 lidí a přibližně stejný počet zaměstnanců i v zahraničí. Hlavně by se mělo jednat o úředníky a techniky.
Odbory se zlobí Šéf společnosti Chiarolanza dodal, že byly rozvázány smlouvy se 135 externími dodavateli, především z oblasti Benátska. Současně s tím firma oznámila, že do italské distribuční sítě bude najato 280 nových pracovních sil. Podle odborů to ovšem na věci nic nemění, jedná se prý „o úder, který ve firmě nemá obdobu a který se připojuje ke stále silnější krizi zaměstnanosti v severovýchodní Itálii“.
Předseda provinční rady v Trevisu Leonardo Muraro vyjádřil především obavy ze „ztráty italského know-how a designu, protože firma chce svěřit realizaci některých výrobků externím dodavatelům pracujícím často v zahraničí“. Na podobnou kritiku však šéf společnosti Biagio Chiarolanza odpovídá, že „tato opatření, která již nebylo možné odkládat, umožní dlouhodobě nový rozmach firmy“.
O autorovi| Josef Kašpar • spolupracovník redakce, Řím