Lidé si myslí, že Kancelář Blaník je skutečné politické dění, říká šéfproducent seriálu
Kancelář Blaník, dnes už kultovní satirický seriál internetové televize Stream.cz, začal na podzim roku 2013 pro internet příznačně – neoficiálně. Pilotní díl s názvem Sněhuláci, parodující povolební puč v ČSSD a také prezidenta Miloše Zemana, se jakoby náhodou objevil na serveru YouTube, kde ho překvapeně zhlédlo necelých 80 tisíc lidí. Tedy divácké množství pod rozlišovacími schopnostmi většiny televizí, bojujících o známý barevný koláč, s nímž kdysi Čechy seznámil první šéf Novy Vladimír Železný.
Když však stejná tvůrčí parta letos na jaře vypustila na Stream.cz díl třetí série s lyrickým názvem BioBabiš, v němž fiktivní lobbista Tonda Blaník pomáhá vicepremiérovi a vůdci ANO Andreji Babišovi se špatnou pověstí jeho potravin, nenechalo si absurdní politickou satiru, jež se až nebezpečně často podobá realitě, ujít téměř 620 tisíc lidí. Tedy zhruba tolik, kolik sleduje například seriózní diskusní pořad České televize Otázky Václava Moravce. Byť ani ten nemívá při správném mixu politiků ve studiu k absurdní satiře daleko.
Ostatně není to úplná náhoda: mnozí diváci Kanceláře Blaník seriál sledují jako normální politické zpravodajství, a když se zrovna nevysílá, tak prý jeho tvůrcům píší, že nevědí, co se v politice zrovna děje. Chystá se tedy i čtvrtá série seriálu? „Rozhodnuto je, čtvrtá série určitě bude. Akorát si teď dáváme trošku oddech. Scenáristi potřebují pauzu, takže zatím neavizujeme, kdy novou sérii začneme vysílat. Jasné je jen to, že to nebude letos na podzim, kdy Kancelář Blaník střídá nový seriál Autobazar Monte Carlo,“ říká šéfproducent Streamu.cz Lukáš Záhoř.
V něm si zahraje i hlavní protagonista někdejší České sody Petr Čtvrtníček a podle Záhoře je neméně ambiciózní i absurdní jako Kancelář Blaník. Jeho tvůrce pro změnu inspirovala realita polosvěta autobazarů, takže scenáristé ani neměli moc práce; jak známo, realita občas trumfuje i nejhorší fantazii. „Je to krátký internetový sitcom z prostředí autobazarů, kde se mluví skvělou hantýrkou a kde se dějí kouzla s auty i penězi,“ popisuje nový seriál Záhoř.
Satira s příběhem
„Ten pičus už bio vyrábí, ale lidi mu to nežerou, protože to nemá příběh,“ říká Blaník, kterého hraje spoluautor seriálu Marek Daniel, v díle BioBabiš o potravinách z impéria vicepremiéra. Šéf ANO je známý tím, že v médiích nenechá žádnou zmínku o sobě projít bez povšimnutí. ANO si nedávno stěžovalo na reportáže České televize a během volby Rady České televize (ČT) vyšel v Babišově deníku Dnes článek o tom, že se na Kavčích horách perou peníze. Neméně kritický je k ČT i někdejší přední kritik Babiše a nyní poslanec ANO, bývalý novinář Martin Komárek. Redakci Reflexu Babiš pro změnu před časem zavezl kvůli kritickému článku svými párky.
Viděl i miliardář nejsledovanější díl Kanceláře Blaník, v němž hraje nechtěně hlavní roli? „Zcela určitě. Po odvysílání tohoto dílu, který nás všechny moc bavil, naše ochranka jednoho dne zahlásila, že do sídla televize přišli páni z Agrofertu a chtějí mluvit s Tondou Blaníkem. Když je ochranka pustila dovnitř, ukázalo se, že přinesli košík bioproduktů Agrofertu. Nikdo je u nás nechtěl jíst, tak jsme je odnesli do produkce Negativu (koprodukční společnost Kanceláře Blaník – pozn. autora),“ usmívá se Záhoř.
V košíku nebylo jen vicepremiérovo bio: mediální profíci z jeho týmu do něj vložili i případné tweety pro Tondu Blaníka, které chtěli protlačit na Twitter seriálu. Produkce je samozřejmě nechala v košíku. „Věřím, že i Andrej Babiš má smysl pro humor a chápe, že tohle je jen legrace. I když je to hrozně podobné pravdě, je dobré se podobným věcem jen zasmát,“ myslí si Záhoř. Těžko říct: už jen samotné tvrzení, že je díl BioBabiš „hrozně podobný pravdě“, by ministra financí nemuselo moc rozesmát.
Veřejnoprávně ne
„Čtu reakce, proč jsme to odmítli, že se to teď úspěšně vysílá na internetu. Z jednoduchého důvodu – když jsme dostali nabídku vyrábět a vysílat Kancelář Blaník, ten produkt vypadal úplně jinak. Byl mnohem umírněnější, nebyl tak kontroverzní a vůbec, nebyl tak nekorektní. To jsou přitom důvody, proč na internetu funguje,“ vysvětlil šéf ČT Petr Dvořák v Hospodářských novinách, proč odmítl seriál Kancelář Blaník, když mu ho tvůrci původně nabídli.
Je to ironie: právě na ČT kdysi běžela asi nejbrutálnější tuzemská politická satira Česká soda, o níž mnozí bez úsměvu tvrdí, že po čtvrt století českého demokratického vývoje by na veřejnoprávní televizi dnes už neprošla. Myslí si to i Záhoř: podle něj se u nás veřejnoprávní televize znovu stala mediálním nástrojem politiky, jež ze všeho nejvíc nenávidí právě satiru. Ostré politické satiry ale v Evropě obvykle vysílají právě veřejnoprávní televize, zatímco v USA produkují ty nejlepší, především žánr tzv. Fake News, komerční kanály.
Kancelář Blaník se volně inspiruje britskou televizní satirou Je to soda (The Sick of It). Tu v Británii – stejně jako v Česku velmi oblíbený seriál Ano, pane ministře – vysílala veřejnoprávní BBC, zatímco u nás ČT. Je to soda se inspiruje reálnou britskou politikou a věrně kopíruje její skutečné postavy včetně premiéra a ministrů, byť na rozdíl od Kanceláře Blaník nepoužívá reálná jména. Právě to je jedním z argumentů Dvořáka, proč ČT odmítla Kancelář Blaník: veřejnoprávní televizi by podle něj zahltily stížnosti a žaloby.
„Chtěli jsme jednat s Českou televizí, že se na Kancelář Blaník složíme, abychom byli silnější finančně, výrobně i mediálně, a měli tak větší zásah. Měli jsme v ruce pilotní díl, a jak už to u České televize bývá, čekali jsme na jednu její programovou radu, pak na druhou a nakonec se ukázalo, že když jsme měli o seriálu začít jednat, Petr Dvořák pilotní díl ještě ani neviděl. Šel se na něj teprve podívat, načež rada pořad zamítla s tím, že o něm vůbec nebudeme jednat. Takže formulace, že pilotní díl byl bezzubý a teď je to jiný produkt, mi přijde politicky sešněrovaná,“ vysvětluje Záhoř.
A také si stěžuje, že Stream.cz zatím nikdo ani nežaloval: „My bychom byli rádi, kdyby nás někdo žaloval, protože by to seriálu ještě pomohlo. Zatím ale nic.“ Podle Záhoře by Kancelář Blaník nemohla na ČT vznikat tak jako na Streamu.cz. „Celá naše televize je tak živelná a organická, že si seriál může dovolit nejenom kvůli tomu, že používá vulgarity a někdy je na hraně s osobnostními věcmi, ale hlavně kvůli tomu, že jsme flexibilní. Blaník se jeden den píše, druhý točí, třetí stříhá a čtvrtý vysílá. Někdy vidíme scénáře, jindy až hotovou věc. To není možné s kolečkem dramaturgů a ředitelů,“ dodává šéfproducent.
Dej lidem, co chceš ty
A proč se podle něj u nás vyhýbají politické satiře i komerční televize? „Každá komerční televize někomu patří a s tím souvisí i reklama,“ říká Záhoř. Problém bohužel je, že v Česku nejde pouze o politickou satiru, jíž se televize tak bojí, ale většinou o jakoukoli seriálovou tvorbu mířící intelektuálně nad humor Zdeňka Izera. Čeští televizní tvůrci rádi mluví o české seriálové škole, zatímco haní tu americkou, nikdo z nich se ale kvalitou nikdy ani nepřiblíží komerčním americkým seriálům jako Rodina Sopránů, The Wire nebo FarBlaník go. Možná i proto na webu létají jejich české titulky hned po odvysílání v USA.
„Nechci hodnotit práci někoho jiného, ale je jasné, že pokud je záměrem komerčních televizí zasáhnout co nejširší publikum, pak je nejlepší na to jít odspoda. A ono to evidentně funguje. Na Streamu.cz zatím máme to štěstí, že můžeme dělat to, co nás baví, a úplně se neohlížet na to, jestli budeme mít nejvyšší čísla. Dáváme lidem to, co jim chceme dávat,“ pochvaluje si Záhoř, pod nějž spadají i divácky oblíbené pořady jako Peklo na talíři a nyní Jídlo s. r. o.
O seriálech ale také rozhoduje ekonomika. Kancelář Blaník se spoléhá na stejný model jako komerční televize: lidé mohou seriál na webu sledovat zdarma, převážně ale až poté, co zhlédnou reklamu – nebo alespoň její část. Stejně tak produkce používá i product placement, ani Tonda Blaník nepije určitý energetický nápoj nebo mléko náhodou.
„Myslím, že pokud by Stream.cz dělal jen Kancelář Blaník, tak by ekonomicky nefungoval.
Internetová televize dokáže generovat určité peníze, za které pak děláte spoustu internetových věcí včetně filmových produkcí.
Právě mezi ně patří i Kancelář Blaník. Internet ale ještě nemá takový ekonomický výkon, aby tyto věci fungovaly samy. Mohli bychom určitě prodávat víc product placementu, nechceme jím ale naši produkci kontaminovat. Obecně je televize Stream.cz zisková a vyprodaná, nelze z ní ale vytáhnout jednu věc. Pak by ekonomicky nefungovala,“ vysvětluje Záhoř.
My (ne)jsme realita
Stream.cz používá právě populární Kancelář Blaník jako komunikační nástroj. Takže se logicky nabízí otázka, jestli ještě nevolali z Agrofertu s nabídkou, že budou omnipotentního lobbistu nejen sytit, ale i platit formou reklamy, čímž ho současně umlčí. „Agrofert? Ne, ne,“ usmívá se mladý šéfproducent. A co nějaký výrobce nebo prodejce bot? Jestli totiž Blaníka něco symbolizuje, pak právě boty; začínal v černých špičatých a la Roman Janoušek, zatímco teď často nosí módní hnědé polobotky. „Ozvalo se jedno obuvnictví s luxusní obuví, bohužel ale neměli peníze, jen boty. Vtipné je, že jsme samozřejmě mířili třeba na Baťu. Od nich se ale naši obchodníci vrátili s tím, že se jim seriál líbí, nechtějí ho však kazit svým product placementem,“ říká Záhoř.
Jeden díl seriálu stojí okolo 100 tisíc korun a podle Záhoře si internetová televize může dovolit platit tvůrce a herce svých seriálů podobně jako běžné televize. Kancelář Blaník píše pětičlenný tým scenáristů a mezi režiséry patří i ti známí a ocenění filmoví, jako třeba Marek Najbrt či Bohdan Sláma. Celý tvůrčí tým se schází jednou týdně, vybere konkrétní politickou událost a kolem ní vytvoří fikci s vypointovanými gagy. „Detaily, odkud se bere inspirace a jestli máme nějaké zdroje, tak tuhle otázku bych nechal přímo na tvůrce,“ osvětluje Záhoř.
Právě ti už před časem přiznali, že zdroje mají i mezi politiky. To nyní potvrzuje i jejich šéfproducent, konkrétnější ale být nechce.
Místo toho přiznává jinou, mnohem horší věc: „Český divák už si zvykl, že to, co se dozví v Blaníku, mu vlastně zhruba shrne, jak to je doopravdy,“ říká jen napůl žertem. Pokud by totiž Česko skutečně fungovalo jako v Kanceláři Blaník, měli bychom doma radši zhasnout a zkusit štěstí jinde.
Z každého to nejlepší
„Na internet každý sere,“ brečí v jednom z dílů Tonda Blaník. Dávno to není pravda.
A zvlášť v televizním byznysu. Do něj poslední dobou zostra šláply právě primárně internetové firmy jako Amazon, který podepsal známé trio z Top Gearu a točí pro něj Woody Allen, nebo Netflix vstupující nyní na český trh. O potřebě vlastního internetového kanálu mluví i šéf ČT Dvořák. Nahradí tedy internet jednou televizi? „Myslím, že dojde k fúzi, kdy internet bude hrát stále významnější roli. Ostatně ukazují to i čísla meziročního srovnání. Klíčové bude být přístupný přes co nejvíc obrazovek,“ věří Záhoř. I Kancelář Blaník dnes sleduje 80 procent lidí na webu a zbytek na mobilních platformách, právě ty ale zaznamenávají největší nárůst.
Zbývá tak jediná otázka: Kdo je vlastně Tonda Blaník?
„Marek Daniel, i když by si to jednou asi rád odpáral. Jinak si ale reálnou předlohu vyberte mezi Rittigem, Janouškem, Dalíkem a Šloufem,“ vyjmenovává Záhoř.
Z každého si bere to nejlepší?
„Ano,“ souhlasí jeho šéfproducent.
Samozřejmě jsme mířili třeba na Baťu. Od nich se ale naši obchodníci vrátili s tím, že se jim seriál líbí, nechtějí ho však kazit svým product placementem. se jeden den píše, druhý točí, třetí stříhá a čtvrtý vysílá. Někdy vidíme scénáře, jindy až hotovou věc. Český divák už si zvykl, že to, co se dozví v Blaníku, mu vlastně zhruba shrne, jak to je doopravdy.
Videodebatu Lukáše Záhoře s reportérem Petrem Holcem o seriálu Kancelář Blaník najdete na ekonomickém portálu E15: http://tv.e15.cz/
O autorovi| holecp@mf.cz