Třetí generace Opelu Astra je na českém trhu a už si ji objednalo 250 zákazníků
Jiný pocit než závist ani nemůže německá automobilka Adam Opel od konkurence očekávat. Zvláště když tato součást koncernu General Motors zveřejnila informaci, že se u jejích dealerů v Evropě sešlo ještě před začátkem prodeje 20. března přes padesát tisíc závazných objednávek na třetí generaci modelu Astra. Po měsíci je zřejmé, že se jich k zákazníkům určitě dostane 75 tisíc. Opel se tak v jednom z nejdůležitějších segmentů dostal do pozice, která byla dosud spojená spíše s dražšími vozy. Na sportovně užitkový Volkswagen Touareg s cenou začínající na milionu a půl se čeká téměř třičtvrtě roku a v podobné situaci je i Volvo XC 90. Ale hatchback nižší střední třídy?
Podstřelili.
Tak velký zájem v rüsselsheimské centrále Opelu nečekali. Původní odhady hovořily o tom, že by se v Německu mělo letos prodat 44 tisíc aster, po celé Evropě to mělo být zhruba dvě stě tisíc. Automobilka kvůli modelu investovala do modernizace továren v Antverpách, Bochumi a britském Ellesmere Portu přes miliardu eur. Všechny tři závody společně jsou přitom letos schopny vyrobit právě těch dvě stě tisíc aut. Pokud astře vydrží prvotní nástup, zákazníci si budou muset počkat. V Německu se začne s výrobou až v srpnu a z montážních pásů tam budou sjíždět verze s karoserií kombi, závod ve Velké Británii pokrývá jednak tamní trh, kde se opely prodávají pod značkou Vauxhall, jednak může vyrábět i pro zbytek Evropy.
Starosti automobilky tak mají poněkud jiný nádech než ve Volkswagenu, kde po podzimním uvedení Golfu – přímého konkurenta Astry – prodej zpočátku očekávání nesplnil. Wolfsburský výrobce si pro pátou generaci hatchbacku stanovil letos cíl prodat 600 tisíc vozů, Opel hodlá v příštím roce, který bude první s plným provozem, na trh dodat půl milionu aster. Intenzivní rivalita obou německých automobilek, která se vyostřila souběžným představením těchto dvou modelů na loňském autosalonu ve Frankfurtu, dočasně jako by zastínila ostatní aktéry na trhu. Zdání ovšem klame.
Americký sen.
Segment nižší střední třídy má na západoevropském trhu, který je pro Astru klíčový, přibližně 22procentní podíl na prodejích osobních automobilů. Konkurence je na něm proto přirozeně jedna z nejostřejších. Vzhledem k jeho 1,3procentnímu loňskému poklesu se výrobci snažili upoutat pozornost zákazníků nejen designem, ale čím dál více cenou nebo jiným zvýhodněním. Golfu k nastartování prodeje pomohl mimo jiné „dárek“ ke třicátému výročí od vzniku modelu v podobě klimatizace zdarma v každém voze. Experti z divize Autofacts společnosti PricewaterhouseCoopers soudí, že by mohlo jít o počátek evropské vlny pobídek podobající se té, která zachvátila americký trh.
S pobídkami prodejů nových automobilů mají dobré zkušenosti Japonci, známí vysokou produktivitou svých výrobních závodů, kteří ve Spojených státech v minulém roce obstáli lépe než tamní Velká trojka. Toyotě, Nissanu či Mazdě se navíc loni výrazně dařilo i v západní Evropě a na rozdíl od „domácích“ automobilek zvyšovaly své podíly na trhu. Bodovali tím pádem rovněž přímí konkurenti Astry. Mazda 3 se stala v mnoha zemích autem roku, Toyota Corolla se prosazuje díky vysoké kvalitě zpracování a nízké poruchovosti. Atmosféru ve střední třídě navíc letos ještě zahustí podzimní představení nové generace Fordu Focus.
Nájezd odjinud.
Na nové Astře v základní výbavě visí v Česku od 20. dubna cenovka 429 900 korun. Model si již objednalo 250 zákazníků, což by jej v případě, že by byly všem jejich astry ihned dodány, katapultovalo v segmentu na šestou příčku v prodejích od počátku roku. Vypořádat se tu však bude muset s některými specifiky. V tuzemsku stojí nižší střední třída poněkud v pozadí. Důvod je prostý: žádný model značky Škoda do ní nespadá. Okřídlený šíp přitom má nad mřížkou chladiče v tuzemsku téměř každý druhý nový osobní automobil. Segment se přesto podílí na celkových prodejích zhruba patnácti procenty. Silnou konkurenci pro nejnovější model Opelu u nás v současnosti představuje Volkswagen Golf, Ford Focus, Peugeot 307 a Mazda 3. Do konce roku by chtěl český importér Opel C&S prodat 1300 aster, v příštím roce hodlá s modelem atakovat třítisícovou hranici.
Kvůli českému patriotismu (ať už je jeho příčinou cokoli) však bude mít Astra toho nejtvrdšího rivala v nové generaci Octavie. Mladoboleslavský model, který přijde do prodeje v červnu, bude v základní verzi stát 424 900 korun, o pět tisíc méně. Kvalitou zpracování jsou rovnocenné, ale Octavia velikostí nabízeného prostoru a image stojí v modelových škatulkách o třídu výš.
Ivana Růžičku, jakožto šéfa společnosti Opel C&S, může těšit skutečnost, že s druhou generací astry jsou zřejmě čeští zákazníci spokojeni. Přestože už její prodeje dobíhají, v Česku si ji zakoupilo v prvním letošním čtvrtletí 191 zákazníků, díky čemuž se v nižší střední třídě dostala na sedmou příčku. Nová generace má proto půdu připravenou, což potvrzují i zmíněné objednávky, které týdeníku EURO potvrdil marketingový ředitel společnosti Opel C&S Roman Šubert. Astra má navíc v zásobě pár specialit.
Je třeba stoupat.
Design je vždy otázkou individuálních preferencí a ten, který stvořil tým pod vedením Martina Smithe, určitě někomu sedne stejně, jako ho jiný zatratí. Pokus o revolučnější zamíchání segmentem však představují některé prvky výbavy, které byly donedávna výsadou dražších automobilů. Světlomety, které se natáčejí do zatáček v závislosti na poloze volantu, podvozek s adaptivním zavěšením, jemuž stačí zmáčknutí tlačítka, aby se jeho chování stalo sportovnější, nebo senzory ohlašující defekt pneumatiky mají potenciál zákazníky přesvědčit. Bude ovšem mimo jiné hodně záležet na tom, kolik si nechá Opel za tyto nadstandardní prvky zaplatit stejně jako za ovládání mobilního telefonu hlasem nebo audiosystém umožňující, aby cestující na zadních sedadlech poslouchali cédéčko, zatímco vpředu hraje rádio ze stejného přehrávače.
Technické vymoženosti přes svou působivost nemusí stačit. Německé stanice technické kontroly TÜV každoročně vytvářejí žebříčky vozů podle procenta vážných závad. V tom letošním se například Astra ve stáří od jednoho do tří let umístila až za Volkswagenem Golf, Fordem Focus, Mazdou 323 (předchůdkyně Mazdy 3), Hondou Civic či Toyotou Corolla. Rozdíly sice nejsou nijak dramatické, ale na pověsti automobilu to stín zanechá.
Zvláštní předpoklady.
Nová generace se od té předchozí odlišuje natolik, že má šanci začít na čisté tabuli. Model se zatím nabízí v pětidveřovém provedení, na podzim přibude verze kombi a sportovnější třídveřová karoserie. Výběr z pěti benzinových a tří naftových motorů spolu s pěti úrovněmi výbavy jsou jasným signálem, že vůz chce vyhovět pokud možno všem. Marketingoví specialisté automobilky Opel tvrdí, že nová Astra má všechny předpoklady překonat hranici 3,6 milionu prodaných vozů, které od roku 1999 dosáhla předchozí generace. Pokud to však v Rüsselsheimu myslí vážně, těžko jim bude stačit dodat zákazníkům půl milionu aster ročně. Sedm let je totiž v současném světě pro život automobilu příliš dlouhá doba.
Smečka hladových
(největší konkurenti nového Opelu Astra v nižší střední třídě na českém trhu)
Volkswagen Golf + fotografie
Základní cena*: 414 900 Kč
Prodané vozy v ČR, leden až březen 2004: 589
Ford Focus + fotografie
Základní cena*: 349 990 Kč
Prodané vozy v ČR, leden až březen 2004: 516
Peugeot 307 + fotografie
Základní cena: 415 000 Kč
Prodané vozy v ČR, leden až březen 2004: 422
Mazda 3 + fotografie
Základní cena: 419 900 Kč
Prodané vozy v ČR, leden až březen 2004: 304
*současná akční sleva