Menu Zavřít

Zatím jede v "červených"

2. 3. 2007
Autor: Euro.cz

TPCA

ebf - tip - debata

Druhá největší česká automobilka TPCA oznámila ekonomické výsledky za uplynulý rok: továrně vzrostly tržby o více než 118 procent na celkových padesát miliard korun. I přes tento výrazný posun zůstává TPCA ve ztrátě. „Nemohu říci, že by naše loňské výsledky byly už v černých číslech,“ říká prezident společnosti Jasuhiro Takahaši. Rok 2006 byl pro kolínskou TPCA klíčový ve smyslu plného náběhu výrobní kapacity. „Téměř jsme ztrojnásobili počet vyrobených vozů na celkových 293 650 kusů,“ uvádí Jiří Černý, viceprezident automobilky.
TPCA předloni skončila ve ztrátě přes dvě miliardy korun. Ani teď, když továrna vyrábí naplno, nechtějí firemní zástupci sdělit, kdy očekávají první zisk. Přesto automobilka výrazně pomáhá české ekonomice. „TPCA přispěla v roce 2005 jedenapůl až dvěma procenty k růstu našeho HDP. Ročně odebere od dodavatelů výrobní díly za dvacet miliard korun a její roční obchodní obrat ve výši padesáti miliard korun je rovněž nezanedbatelným přínosem pro domácí ekonomiku,“ říká šéf CzechInvestu Tomáš Hruda.
Během února uzavřela firma s odbory kolektivní smlouvu na letošní rok, jež zaměstnancům zaručuje růst mezd o 7,5 procenta. Kromě toho mají pracovníci možnost získat vůz za výhodných podmínek, mohou dostat příspěvek na koupi bytu či přestěhování. Podnik se tím snaží omezit třicetiprocentní fluktuaci pásových dělníků, kteří mají nejnižší kvalifikaci i mzdu.
Vozy, které TPCA produkuje, budou v roce 2012 nahrazeny novými modely, jejichž předběžnou podobu už vedení zná. Firma jako jediná z automobilek ve středoevropském regionu plní už nyní emisní limity navrhované Evropskou komisí. Malé vozy z Kolína díky nízkým výkonům a hmotnostem dosahují emisí ve výši 109 gramů CO2 na ujetý kilometr, což je o jedenáct gramů méně, než EK prosazuje. Osmdesát procent autodílů má původ v ČR.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).