VÝSTAVBA R6 Po rychlostní komunikaci R6 z Prahy do Karlových Varů a dále na Cheb se mělo jezdit už v roce 2010. Současné vedení ministerstva dopravy vidí jako reálné datum dokončení této komunikace o tři roky později. Příprava výstavby dalších úseků vázne především na území Středočeského kraje.
VÝSTAVBA R6 Po rychlostní komunikaci R6 z Prahy do Karlových Varů a dále na Cheb se mělo jezdit už v roce 2010. Současné vedení ministerstva dopravy vidí jako reálné datum dokončení této komunikace o tři roky později. Příprava výstavby dalších úseků vázne především na území Středočeského kraje. Rychlostní komunikace R6 mezi Prahou, Karlovými Vary a Chebem má v budoucnu měřit přibližně 167 kilometrů. V provozu je zatím pouze zlomek této délky. Konkrétně je dokončen severní obchvat Chebu směrem na Kamenný Dvůr (12 kilometrů) a východní část průtahu městem Karlovy Vary. Ve středních Čechách se jezdí pouze po 21kilometrovém úseku mezi Pavlovem a Novým Strašecím. Co se staví právě teď? Jde o západní část průtahu městem Karlovy Vary v délce 5,5 kilometru a úsek Kamenný Dvůr-Tisová (7,5 kilometru) na západě Čech. Ve středních Čechách to je úsek dlouhý 10,4 kilometru mezi Pavlovem a dálničním okruhem kolem Prahy. NEJVĚTŠÍ BRZDA? PŘÍPRAVA Jako u všech podobných dopravních staveb je podle karlovarského hejtmana Josefa Pavla největším problémem příprava stavby dalších úseků. Zejména vyřešení majetkoprávních vztahů k dotčeným pozemkům a odpovídající projektová příprava. „Samotná stavba je paradoxně časově nejméně náročná etapa. Dodavatelské firmy nás průběžně ujišťují, že existující technologie by umožnily stavět ještě rychleji, pokud by byl dostatečně rychlý přísun peněz,“ říká hejtman. Právě nedostatek financí je podle jeho slov hlavním důvodem toho, že se nepodaří celou komunikaci až do Prahy dostavět do dříve slíbeného roku 2010. „Podle ujištění ministra dopravy Aleše Řebíčka bude rozpočet Státního fondu dopravy v příštích letech významně finančně posílen. To umožní opět plně využít stavebních kapacit a stavět rychleji,“ pokračuje Pavel. POMŮŽE MIMOŘÁDNÁ DOTACE
Výstavbu rychlostní silnice R6 posílila letos mimořádná finanční injekce převyšující 1,3 miliardy korun. Peníze ale musejí stavbaři utratit ještě do konce roku. Podstatná část z této částky je určena na úseky v Karlovarském kraji. Podle ministra Řebíčka prostavět tyto peníze nebude problém, stavební firmy by údajně byly schopné práce ještě více zrychlit. Vzhledem k navýšení objemu peněz na téměř dvojnásobek je reálné, že by minimálně v Karlovarském kraji mohly být všechny úseky rychlostní silnice dokončeny v letech 2010 až 2011. Z vládního usnesení vyplývá, že v tomto termínu by ale měla být hotova celá silnice R6. „Vládní usnesení stále platí. Za hraniční termín způsobený určitými potížemi považuji rok 2013,“ dodává Řebíček. I on sám je ale opatrný se stanovením konkrétního data dokončení celé komunikace a jako záložní si nechává rok 2015. Do tohoto roku se totiž musí vyčerpat peníze z evropských fondů. PENÍZE NA PRŮTAH JSOU Dosavadní financování výstavby R6 je přitom poněkud chaotické. Jako důkaz lze uvést problémy s financováním výstavby průtahu Karlovými Vary. Dodavatelské firmě Stavby silnic a železnic chyběly peníze na pokračování stavebních prací a dokonce hrozilo jejich přerušení. Státní fond dopravní infrastruktury tedy sebral 150 milionů korun původně určených na už rozestavěný osmikilometrový úsek rychlostní silnice mezi Kamenným Dvorem a Tisovou na Sokolovsku, aby se průtah lázeňským městem podařilo zprovoznit ještě letos. Pro rozestavěný úsek mezi Kamenným Dvorem (u Kynšperka) a Tisovou by neměl mít odliv této částky osudový význam. „Pracujeme normálně, jako by tam peníze neubyly. Nepropadáme žádné panice. Doufám, že Státní fond dopravní infrastruktury během roku peníze na tento úsek zase vrátí,“ uvedl zástupce stavební firmy Jaromír Pešek. Finanční pomoci se dočkal i další budovaný úsek R6 mezi Pavlovem a Prahou. „Cílem je urychlení výstavby tohoto úseku, kde je silnice nejvíce ucpaná. Možná ale dojde k opatřením, aby se tam po polovině trasy jezdilo už v roce 2008,“ uvádí poslanec Lubomír Suk. DALŠÍ ÚSEKY SE PŘIPRAVUJÍ Ještě letos by se na území Karlovarského kraje měly začít stavět další úseky R6, konkrétně se bude jednat o část Jenišov-Nové Sedlo, u něhož již proběhlo výběrové řízení. Úsek navazuje na průtah Karlovými Vary směrem na západ. Směrem od Chebu je na výběrové řízení připravena část mezi Sokolovem a Tisovou, respektive Novým Sedlem. Tady se předpokládá začátek stavby v příštím roce. „K definitivnímu propojení Chebu a Karlových Varů rychlostní silnicí R6 by mělo dojít v roce 2010,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. Nejtvrdším oříškem bylo pro architekty zadání na rozšíření vysokého mostu přes údolí Ohře u sokolovského Transmotelu. Ze dvou pruhů se má změnit na čtyři, a to za plného provozu v obou směrech. Samotný kraj má projektově připraveny i úseky R6 z krajské metropole směrem na Prahu až na hranice kraje. Nejrozpracovanější je úsek dlouhý 25 kilometrů, končící v Knínicích. KOMPLIKACE VE STŘEDNÍCH ČECHÁCH
Největší problémy a zpoždění při přípravě stavby má ŘSD na úsecích R6 ve Středočeském kraji. „Celý problém se zužuje na okraj Středočeského kraje. Tam jsme na stavbu nejméně připraveni. V okolí Rakovníka,“ připouští šéf ŘSD Alfréd Brunclík. Podle něj se to týká asi dvou úseků od Nového Strašecí až po hranice Středočeského kraje. Tady se čeká na územní rozhodnutí kvůli některým sporům o pozemky ležící v trase stavby. V tomto regionu se tedy staví pouze úsek mezi Pavlovem a okruhem kolem Prahy – R1. Tento úsek bude vůbec nejzatíženější v trase rychlostní silnice R6. Jeho stavba byla kvůli průtahům s pozemky zahájena v březnu 2005, dokončení se plánuje na rok 2009 nebo 2010. Na rychlostní komunikaci R6 ve středních Čechách se váží i některé další komunikace. Jednou z nejdůležitějších bude obchvat Rakovníka, který by se mohl začít stavět v roce 2009 s termínem dokončení o pět let později. Rakovník chce obchvatem vyřešit neúnosnou situaci s průjezdem kamionů centrem města. POMOHOU PPP PROJEKTY Jednou z možností, jak urychlit výstavbu R6, je podle poslance Miloše Patery využít pro financování některého úseku formu PPP projektu (zapojení soukromého kapitálu do „státních“ staveb). Ideální je prý například zhruba třicetikilometrový úsek mezi Hořovičkami a Novým Strašecím. „Důvodem těchto úvah je skutečnost, že sice každý tvrdí, jakou je R6 prioritou, ale finance na její realizaci nikde nejsou,“ tvrdí Patera. Dodává, že s pomocí privátních projektů může vzniknout až pět úseků R6 v celkové hodnotě přibližně 13 až 15 miliard korun. On sám, stejně jako řada dalších odborníkům, vidí ale problém také v administrativní připravenosti jednotlivých pěti úseků, které by rád viděl financované z privátních zdrojů. „Z celkových pěti úseků mají pouze tři územní rozhodnutí a stavební povolení chybějí ke všem,“ uzavírá Patera. |LÁZNĚ ČEKAJÍ NA RYCHLEJŠÍ SPOJENÍ** Hodně si od dokončení silnice R6 slibují především v Karlových Varech. „Zejména by se zrychlila doprava. Dnes z Karlových Varů do Prahy jedete téměř dvě hodiny, což znamená průměrnou rychlost okolo 60 kilometrů v hodinu,“ upozorňuje hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel. Rychlostní komunikace by také znamenala bezpečnější dopravu a nezanedbatelné omezení hlukové a emisní zátěže. „Důležitá je také rychlejší dostupnost většiny regionu pro všechny složky Integrovaného záchranného systému, především pro záchrannou službu. Ale především se jedná o naprosto nezbytnou podmínku dalšího rozvoje regionu, jak karlovarského, tak středočeského,“ zdůrazňuje Pavel. R6 znamená lepší dostupnost pro obchod, podnikání, cestovní ruch i lázeňství, a tím i vyšší zaměstnanost. |