Vše začalo to šestého srpna, když prezident Donald Trump vyhlásil, že zakáže provoz čínské sociální sítě na území Spojených států kvůli obavám o bezpečnost dat amerických uživatelů a jejich možného zneužití ze strany čínského státního aparátu. Po pár hodinách z okamžitého zákazu ustoupil a dal TikToku časovou lhůtu pro to, aby vyřešil bezpečnostní obavy americké administrativy. Navzdory odmítnutí ohrožení soukromí uživatelů ze strany provozovatele to v posledních týdnech vypadalo, že by skutečně mohlo dojít k převzetí alespoň americké verze jednou z technologických firem ze Sillicon Valley.
Oracle však v pondělí vydal prohlášení, podle kterého by se měl stát „technologickým partnerem“ pro TikTok ve Spojených státech. Nešlo by tak o úplný prodej do amerických rukou, ale spíše o dohled nad tím, aby data Američanů nepadla do rukou čínským úřadům. Oracle by tak měl díky svým cloudovým službám schraňovat data uživatelů na půdě Spojených států a tím by měla být zaručena jejich bezpečnost. Microsoft hodinu před Oraclem oznámil, že jeho nabídka byla odmítnuta.
Čínská strana si totiž nepřeje prodat své „know-how“, díky
kterému se TikToku podařilo prorazit na celém světě jako první neamerické sociální
síti. Zdrojový kód, tedy jak funguje unikátní doporučující algoritmus čínské
sociální sítě, by tak neopustil vývojářské laboratoře ByteDance, čehož se při
celé operaci Číňané obávali nejvíce. Stále tak zůstává otázkou, zda tato forma
spolupráce bude pro amerického prezidenta dostatečná.
Právě algoritmus je na celé platformě to nejcennější, jelikož dokáže až s detailní přesností odhadnout uživatelovy preference a tím pádem získat i jeho pozornost. Na stejném principu fungují i ostatní sociální sítě, jako jsou Facebook, Twitter nebo Youtube – každý však používá algoritmy odlišným způsobem.
Podle zdrojů z čínských státních médií se však může celá prodejní operace zkomplikovat. Čínská televize CGTN shodně s anglickým vydáním South China Morning Post tvrdí, že vedení společnosti se rozhodlo nedopustit, aby se právě zmiňovaný zdrojový kód dostal do rukou jakékoliv americké technologické společnosti. Stejně tak, podle čínských zdrojů, nechtějí TikTok prodat. Oficiálně samotné vedení společnosti odmítlo nepodložené informace komentovat.
Samotná pekingská vláda se do celé situace kvůli její citlivosti
příliš nezapojovala, před časem však zpřísnila pravidla pro export tak, aby v případě
potřeby mohla zablokovat prodej algoritmu zahraničním aktérům. Zůstává tak otázkou,
zda bude TikTok na americkém území fungovat i v dalších dnech, jelikož 45denní
ultimátům, které prezident Trump na „vyřešení bezpečnostních obav“ uložil,
pomalu spěje do svého konce.
Celá situace je jedním z fragmentů čínsko-amerického soupeření, které můžeme v posledních měsících sledovat. Donald Trump před podzimními prezidentskými volbami viditelně zostřil rétoriku vůči čínským komunistům, což bylo patrné například při počátku koronavirové pandemie, kterou Trump označoval jako „čínskou chřipku“ nebo při nedávných tenzích v Jihočínském moři.
Americký trh je pro TikTok důležitý, v průběhu letošního
roku totiž populární aplikace zakázala již indická vláda, kde se do té doby
koncentrovalo nejvíce uživatelů čínské sociální sítě.