Nejnovější věc na čtyřech kolech...
… je odolná, není drahá a dost pravděpodobně nepochází z USA
Co je vlastně laciné?
Carlos Ghosn, výkonný ředitel společnosti Renault-Nissan, sází na auta, pro něž je magická cifra pod 3000 - jde o pořizovací sumu v dolarech. Při slavnostním otevření továrny v Indii hovořil 4. dubna o nové výzvě průmyslu: o budoucím modelu, jehož cenovka by měla být vypsána na pouhých 2500 dolarů, což je o čtyřicet procent méně než nejlevnější malé auto současnosti. Renault-Nissan je prvním globálním výrobcem automobilů, který zvedl rukavici hozenou v roce 2003 indickým Tata Motors, který hodlá s vozem za 2500 dolarů přijít příští rok. Obě společnosti povedou válku o nejnižší třídu aut, jež by mohla dalekosáhle ovlivnit obchody podobně jako před stoletím pověstný Model T od Henryho Forda.
Po letech masové výroby dražších vozů světoví výrobci náhle otočili. Při stagnujícím růstu v USA, Evropě a v Japonsku nyní sledují rozvíjející se trhy a hledají nové příležitosti. To znamená upravit vozy pro takové kupce, kteří by jinak měli peníze pouze na motorku. Zastaralé vozy nebo ochuzené modely úspěchu nedosáhnou. Poptávka směřuje k jednoduchým typům, jež kombinují moderní pohodlí s bezpečností a za zlomek nynějších nákladů. Snaha vytvořit moderní vůz „bez zbytečností“ by mohla znamenat pro automobily totéž, co přinesly Southwest Airlines a JetBlue Airways cestování nebo co H&M a Zara daly módě. „Low-cost auta jsou nejdůležitějším trendem automobilového průmyslu dneška,“ říká Vikas Tibrewala, pařížský výkonný ředitel konzultantské firmy Monitor Group.
Ať už bude nejnižší cenovka jakákoli, trend zlevňování zasáhne všechna auta - od malých vozů po třídu SUV. Renault již přišel s okleštěným sedanem Logan. Výrobce začal v Evropě nabízet prostorný Logan v roce 2004 za pouhých 7200 dolarů – o nějakých čtyřicet procent méně než konkurenční sedany – a od té doby prodal 450 tisíc vozů v 51 zemích. Dělníci v expandující továrně Dacia poblíž rumunského města Piesti (a nejnověji v Rusku) sice dřou ve směnném provozu, ale poptávku nemohou stále uspokojit. „Logan je tím správným produktem. S ním jsme se ujali vedení,“ říká Ghosn.
Automobil za 3000 dolarů, určený pro asijské trhy, který se bude vyrábět v Indii ve spolupráci s místním partnerem, je jen dalším logickým krokem. „Hlavní slabinou dnešních výrobců automobilů je neschopnost dodávat vůz, který by splňoval základní potřebu supernízké ceny,“ říká Ghosn, „lidé, kteří to umějí, žijí v Indii a v Číně.“
Snižování na dřeň
Naděje pro naplnění tohoto úkolu svítá u průmyslových gigantů. Když dala firma Tata příslib vyrábět auta za 2500 dolarů, mnozí šéfové západních automobilek se projektu vysmívali a přirovnávali jej ke čtyřkolovému bicyklu. Už se nesmějí. Výrobek značky Tata je skutečným čtyřdveřovým autem s motorem o síle 33 koní a nejvyšší rychlostí okolo 130 kilometrů v hodině. A výrobce prohlašuje, že auto dokonce prošlo bezpečnostními testy. Přestože v soutěžích krásy asi neuspěje, není ošklivým káčátkem, jak uvádějí oboroví zasvěcenci, kteří z něj kousek zahlédli. Zbytek je přísně tajný. Inženýři z Taty testují prototyp, neboť hodiny tikají a odměřují čas do zahájení výroby koncem roku 2008. Klíčovými jsou indičtí inženýři se schopností omezit utrácení na minimum, což je dar vypěstovaný léty prodeje nejchudším zákazníkům. „Náklady musíte snižovat všude – na sedadlech, materiálu, komponentech – na celé výbavě,“ říká Ratan N. Tata, předseda Tata Group.
Potenciálních zákazníků je dostatek: stovky milionů lidí v Číně, Indii, Brazílii a v Rusku i jinde by rády dostaly automobil střední třídy už v příští dekádě. Auta už mají umístění v čele prodejnosti jistá. Globální trh se polarizuje. Luxusní segment pokračuje v růstu, levná auta mají boom a vše ostatní je „přidušené“. V roce 2012 dosáhne trh s automobily v ceně pod deset tisíc dolarů pravděpodobně osmnácti milionů kusů čili jedné pětiny z prodejů aut, jak uvádí společnost Roland Berger Strategy Consultants. Dnes je to dvanáct milionů vozů.
Každý z hlavních výrobců automobilů letos oznámil vlastní projekt „modelu T“ pro 21. století. Toyota, Volkswagen, Fiat a Peugeot, ti všichni přislíbili výrobu levných aut, jež porazí Logan. General Motors zamýšlí využít svou korejskou pobočku GM Daewoo k navržení modelu, který by se prodával za 7000 dolarů. Chrysler vyvíjí levný vůz spolu s čínským výrobcem Chery. Korejská Hyundai Motor vytváří v Indii své globální centrum na výrobu malých vozů a očekává zdvojnásobení výkonu na 600 tisíc vozů ročně už do konce roku, přičemž mnoho z těchto vozů je určeno Evropě. „Výrobci automobilů se budou muset sžít s trendem levných vozů. Je to složité, ale poptávka je taková,“ říká David Nicholas (Nick) Reilly, prezident divize GM pro Asii a Pacifik. Průměrná maloobchodní cena většiny „kompaktů“ pravděpodobně klesne na 9000 dolarů, zatímco malá auta budou za 7000 dolarů, předpokládá Reilly. To je asi patnáct procent pod běžnou cenou současných modelů.
Výrobci aut musejí samozřejmě vždycky přihlížet k nákladům a dodávat vyšší hodnotu každé z generací modelů, aby byli konkurenceschopní. Ale bobtnající trhy jako je Indie nyní nabízejí levný inženýring, nikoliv drahé zdroje součástek a levnou výrobu. Například Tata by u nového vozu měl být schopný radikálně snížit náklady na motor na přibližně 700 dolarů; bude tedy o půlku levnější než jeho ekvivalent vyvinutý na Západě, říká jeden z konzultantů blízký společnosti. Kombinací indického myšlení a západních inovací v designu, použitých materiálů a postupů zpracování i potenciálu v objemu výroby přinese značnou redukci nákladů bez větších ztrát kvality. Tata a indický partner Renaultu - společnost Mahindra & Mahindra - již poskytují inženýrské práce globálním korporacím, a snižují tím ceny. Tata například pracuje na typu coupé pro významného západního zákazníka.
Lekce velkým vozům
Dalším faktorem v segmentu levných vozů je možnost obrovského objemu výroby, z něhož lze profitovat. Ultralevná auta se nikdy neprodávala ve velkém množství. V roce 2005 představovaly laciné vozy v USA dle firmy Roland Berger méně než jedno procento z prodejů nových aut. Oproti tomu rozvíjející se trhy, které měly před deseti lety pro velké značky jen malou přitažlivost, nyní nabízejí množstevní zlatý důl, který může z malých aut dokonce učinit motor zisku. Jen v Indii samotné si v příštích pěti letech asi 1,6 milionu motocyklistů či řidičů na skútrech možná koupí automobil, odhaduje Bergerova studie. Indický automobilový trh se do roku 2014 zdvojnásobí na 3,3 milionu vozů, zatímco v Číně ve stejném období naroste o 140 procent na 16,5 milionu vozů, uvádí J. D. Power Automotive Forecasting. Taková poptávka činí ze superlaciných aut životný produkt. „Pravým trikem levného segmentu je co nejvíce navýšit objemy, aby tím klesla cena,“ říká Alfredo Altavilla, šéf společnosti Fiat Powertrain Technologies. (Fiat v únoru podepsal smlouvu o technickém partnerství s Tata Motors.)
Při experimentování s levnými vozy automobiloví výrobci výborně pochopili, jak drahé modely prodávají. Aby byl úspěch Loganu zajištěn, vyrábí jej Renault v levném Rumunsku. Byl vytvořen design, jenž snižuje celkový počet součástek a snadno se montuje. Sofistikovaná elektronika doplněná high-tech obloukovými čelními skly zmizela a dokonce se uspořily tři dolary na každý vůz použitím stejných zpětných zrcátek po obou stranách. Největším průlomem Renaultu však je eliminace drahých prototypů a nákladná zařízení na jejich výrobu. V důsledku toho se přešlo od digitální makety přímo k výrobě, což je inovace, která francouzské automobilové firmě uspořila čtyřicet milionů dolarů. A nyní též Renault ví, jak se obejít bez prototypů u dalších svých modelů.
Toyota pracuje na automobilu z nejnižšího cenového patra s očekávanou cenou pod 7000 dolary, čímž by mohla zasáhnout nové trhy - jakými jsou Indie a Brazílie - už do roku 2009. Vedení Toyoty sází na průlom v nových materiálech, ve zpracování a v levných závodech. Pokud inženýři japonských společností dokončí svou práci, strategie nízkých nákladů se uplatní všude: od modelu Corolla po Lexus SUV. „Když jsem se před dvěma lety ptal na nízkonákladové vývojové projekty, chtěl jsem vidět technologii, která by mohla být použita i v jiných vozech,“ říká prezident Toyoty Kacuaki Watanabe. Prototyp je naplánován na toto jaro. Úspěšná Toyota by v tomto segmentu mohla „zamíchat všemi rozvíjejícími se trhy“, říká Altavilla z Fiatu.
Co je v sázce.
K údivu výrobců jsou levná auta úspěšná jak na zavedených trzích, tak i na těch rozvíjejících. Renault původně očekával, že bude Logan prodávat pouze ve východní Evropě a obdobných destinacích. Jenže v roce 2005 je výrobce začal nabízet v západní Evropě, protože kupující zaplavili autosalony, aby se chopili volantů u modelů bez zbytečných příkras. Nedávná levná auta (vzpomeňte si na vysmívaný Yugo!) propadla na Západě kvůli slabé kvalitě. Nová generace laciných automobilů má být spolehlivá a má přilákat západní konzumenty, kteří chtějí utratit peníze raději za jiné věci než za autodopravu. „Je to o poměru cena/výkon,“ říká frankfurtský učitel hudby Elmar Kolle, jenž v listopadu vyměnil svůj Ford Mondeo za sedan Logan v námořnické modré, „za srovnatelný vůz bych musel u jiného výrobce zaplatit o 5000 eur (6500 dolarů) více.“
Obrat k nízkonákladovým autům je pro průmysl, který se nejméně v poslední dekádě zaměřoval na luxusní modely a jejich tučné marže, znepokojivý. BMW vydělává dle odhadů na každém voze v průměru 3300 dolarů, naproti tomu Logan 400 dolarů, jak uvádí Ferdinand Dudenhöffer, ředitel německého Centra pro automobilový výzkum. A pokud se s cenou celého vozu dostanete pod 3000 dolarů, někteří odborníci říkají, že bude těžké pokrýt náklady použitých součástek. „Ať se na to podíváte odkudkoliv, bude těžké být rentabilní,“ říká David Cole, předseda Centra pro autovýzkum v Ann Arbor v Michiganu.
Proč si s tím lámat hlavu? Západní automobiloví výrobci, kteří se do bitvy o „láci“ nezapojí, riskují vytlačení z rozvíjejících se trhů. A co hůře, mohli by tím vzdát ambiciózní výzvy a ohrozit své postavení na Západě - podobně jako to vzdali dříve s Japonci, když v sedmdesátých letech minulého století ignorovali jejich nízkonákladové modely s malou spotřebou paliva. Čínský Geely vyrábí model za 3900 dolarů a od roku 2010 s ním směřuje na trhy v USA. Suzuki Motor, která prodává vozy s cenou začínající na 4400 dolarech, začne v Indii s novým kompaktním vozem v roce 2008 a bude ho vyvážet do Evropy. Kompaktní sedan Indica s cenou 8500 dolarů, který vyrábí Tata, se již prodává v jižní a ve východní Evropě. „Číňané a Indové nastupují,“ říká Patrick Pelata, šéf strategického a produktového plánování Renaultu, „pokud něco neuděláme, odevzdáme jim obrovský kus trhu. Měli bychom sebou hýbnout.“
Většina levných automobilů má stát mezi pěti a deseti tisíci dolary, záležet bude na velikosti a vybavení. Analytici říkají, že doplnění nutná pro bezpečnost a limity emisí by na západním trhu zvedla cenu levných čínských nebo indických vozů na šest až sedm tisíc dolarů. Například mnohé vozy v Indii se prodávají bez airbagů a bez antiblokačního brzdového systému, což nebývá na Západě běžné. „Jde o veliké náklady na bezpečnostní prvky,“ říká Hormazd Sorabjee, redaktor časopisu Autocar India. Už jen zařízení na bezpečnostní testy znamená obrovskou investici.
Přesto Indie zůstává hlavním pokusným územím a bitevním polem pro skutečně levné vozy. Hyundai využívá svou továrnu na okraji Čennaí (do 1996 Madrás) jako globální dílnu k produkci malých vozů. S nástupem místních dodavatelů a výrobců je korejská firma schopna nabízet populární základní „subkompakt“ Santro v Indii v ceně 6300 dolarů, přičemž v základní výbavě je klimatizace a automatická převodovka. Po nových high-tech výrobních linkách továrny v Čennaí putují rovněž vozy pro Evropu, Rusko a Latinskou Ameriku. A vedle továrny stojí veliká záplava nových vozů, které naplňují pořadníky Hyundai - zhruba 65 procent z těchto aut je vyhrazeno na export. „Mým jediným problémem je omezená kapacita,“ říká Lheem Heung-Soo, provozní ředitel indické divize Hyundai. Produkci zvedá rychle. Ale to samé dělají všichni konkurenti.
Kam až lze s cenou zajít?
- HYUNDAI Vybralo si Indii jako globální dílnu na produkci malých aut; očekává se zdvojnásobení kapacity na 600 tisíc vozů
- TATA MOTORS Do konce roku 2008 chce představit nejlacinější auto na světě v ceně 2500 dolarů
- TOYOTA Pracuje na voze za méně než 7000 dolarů určeném pro nové trhy; nejspíš se bude vyrábět v Indii nebo v Brazílii
- SUZUKI Ceny pod 10 tisíc dolarů dělají z vozů lídra indického trhu, kde firma ovládá 44 procent; již je exportován do Evropy
- CHRYSLER Podepsal spolupráci s čínskou firmou Chery kvůli vývoji levných aut Chrysler a Dodge
- VOLKSWAGEN Vyvíjí vůz založený na jeho Polu, aby mohl konkurovat renaultovskému Loganu
- GM Staví levná auta v Koreji a pod značkou Chevrolet je uvede na vzkvétajících trzích do roku 2010
- RENAULT Průkopník segmentu s vozem Logan za 6000 dolarů stavěným v Rumunsku. Nyní se rozjíždí globální produkce
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek