Ve všech dostupných materiálech o řediteli firmy Levi International najdete v rubrice vzdělání: neurčeno. Ludvík Šebík (30) je ovšem zřejmě hoch z velmi slušné školy. Za pět let ztrojnásobil obrat firmy na více než tři miliardy korun; stala se největším českém distributorem počítačových komponentů a dalšího příslušenství (periferií). Kromě toho vyrábí počítače LYNX.
Pomalu versus rychle.
„Zdálo se mi, že škola je příliš pomalá a příliš teoretická,“ říká Šebík o nedokončeném studiu elektrotechniky na ostravské vysoké škole v letech 1992 a 1993.
Vysoká škola však Ludvíka Šebíka přece jen osudově poznamenala. Jeho první kontakt s podnikáním byla rodinná firma, která se zabývala zámečnickou a strojní výrobou, na VŠ se ovšem pracovalo s počítači. Proto nastoupil po vojně do Přerovských strojíren jako programátor.
„Strojírny byly ale tehdy stále ještě socialistickým podnikem. Tak jsem přešel do přerovské pobočky IT firmy Infinity,“ vzpomíná Šebík. Když zvítězil v konkursu na místo vedoucího prodeje u Levi, dostal se k čistě distribuční firmě. „Pochopil jsem, že počítače nejsou jen programování, ale i obchod.“
Firma Levi začínala s ryze českým kapitálem v roce 1992 jako dovozce paměťových modulů. Obrat po prvním roce dva miliony dolarů, za rok šest, za další rok šestnáct. Někdy v té době nastupuje Ludvík Šebík. Během dvou let se stává obchodním ředitelem a začíná s obratem 38 milionů dolarů. Po pěti letech podpisuje v účetní uzávěrce obrat 92 milionů dolarů.
„Když jsme začínali s paměťovými moduly, naučili jsme se pracovat rychle. Jejich ceny se na trhu mění i během dne, a proto jsme museli v Asii rychle koupit rychle dovézt a stejně rychle i prodat.“
Právě v tom je podle Šebíka jádro úspěchu. Není však snadné vznášet se v prostoru, který je omezen stále ještě nevýrazným vybavením počítači, tiskárnami a skenery. Především v domácnostech. U firem je technologická úroveň relevantní, ale doma zůstáváme na chvostu Evropské unie. Světová krize důvěry v informační technologie se České republice naštěstí zatím vyhýbá, a tak se brněnská firma s předstihem jistí. V době boomu se snaží vybudovat tři základní pilíře. Mobilní telekomunikace, výroba počítačů a core byznys - komponenty. Paradoxně zůstává stále nejvýnosnějším oborem původní nabídka a rychlost dodávek počítačových součástí.
České celnice nestíhají.
„Rozšířili jsme sortiment, přidali periferie, jako jedna z prvních IT firem jsme se dali i do telekomunikací a začali prodávat mobilní telefony. Trh už se nasytil, žádný zázrak. Vše jen ve velkém. Proto jsme mediálně neznámí,“ říká manažer, který se až dosud pečlivě vyhýbal publicitě.
Výrobu vlastních počítačů odstartovali na konci roku 2000 a za rok se jich prodalo téměř sedm tisíc. „Pořád dostávám chuť si něco nového vyzkoušet. Ale k tomu potřebuji kvalitní lidi. Ne že by do firmy nepřicházeli noví a někteří neodcházeli, ale to nejlepší, těch dvacet procent lidí, zůstává. Snažím se jim dát co největší autoritu, aby se prosadili. V tom vidím základní smysl své práce,“ konstatuje Šebík
Hlavním motem zůstává tempo: nabídky, dodávky, vyřizování reklamací. Zkrácení času si vynutilo i zřízení exportního skladu ve Vídni. České celnice jsou pro Šebíka pomalé. Čas se počítá na hodiny; devadesát šest procent odborných dotazů na horké lince řeší Levi do dvou hodin.
Firma se propracovala mezi sto nejvýznamnějších českých firem podle tržeb. V roce 2000 i 2001 byla jedničkou v oboru. „Letos asi vedení ztratíme, protože společná firma Českého Telecomu a Autocontu díky několikamiliardové zakázce Internet do škol dosáhne vyšších výnosů,“ říká Šebík. Ještě v polovině loňského roku ČTK uváděla, že Levi International plánuje obrat 4,7 miliardy korun. Společnost vykázala jen 3,4 miliardy korun, což znamenalo růst výnosů jen o 12,8 procenta. V předchozím období to bylo 58,8 procenta!
Cosi se zadrhlo.
Firma se snaží exportovat, zvyšuje obrat o 35 procent, aniž to má stejně hodnotný vliv na růst výnosů. „Kusově prodáváme letos o dvacet procent více zboží než v minulém roce, ale v hospodářském výsledku s takovým růstem nemůžeme počítat,“ míní ředitel. Přesto však na trhu stále diktuje ceny. Z osmdesáti tisíc nejprodávanějších monitorů AOC jich Levi prodává šedesát procent. V Česku stále vládnou neforemné klasické monitory, protože jejich cena klesá. S ní i obraty. „My negenerujeme poptávku, my na ni jen reagujeme,“ konstatuje Šebík. „LCD technologie, bezdrátové technologie sestav se u nás kvůli chabé kupní síle teprve svlékají z tréninkových dresů.“