Snahy o „daně z obezity“, ...
Celý podtitul:
Snahy o „daně z obezity“, jež by po vzoru tabákových výrobků měly být uvaleny na některé druhy občerstvení a nápojů, vyvolávají ve firmách poprask
Obezita přijde americké podniky ročně asi na 45 miliard dolarů v podobě zdravotních nákladů a ztráty produktivity. Následkem toho je možné, že se brzy stanou skutečností strategie, které kdysi byly nemyslitelné, aby se váha populace držela na uzdě. Jeden či více států a jedno či více měst se v příštích měsících patrně pokusí uvalit daň na limonády, cukrovinky nebo další druhy nezdravých potravin, vytvořenou podle vzoru existujících cigaretových daní. Bushova administrativa takové „daně z obezity“ zavrhovala, i když 27 států už uvalilo sedmiprocentní až osmiprocentní sazby na druhy rychlého občerstvení prodávané v automatech, jako jsou cukrovinky, limonády a pečené výrobky. Současná kombinace recese ruinující rozpočty a neustále otylejších občanů vede k tomu, že zákonodárci uvažují o drastičtějších krocích. Koncem loňského roku newyorský guvernér David A. Paterson navrhl pro fiskální rok začínající v dubnu osmnáctiprocentní daň z prodeje nedietních limonád a slazených džusů. Taková daň by podle něho letos přinesla 404 milionů dolarů a v roce 2010 pak 539 milionů, jež by se využily na veřejné zdravotní programy pro boj proti otylosti. Paterson narazil na tvrdý odpor průmyslu nealkoholických nápojů. Kelly D. Brownell, ředitel Ruddova centra pro potravinovou politiku a obezitu na Yaelově univerzitě však říká, že o takových daních uvažuje několik dalších států. „Nedávno mě kontaktovala řada státních zákonodárců,“ prohlašuje. „Myslím, že je jen otázkou času, než se tak stane.“ Americká asociace výrobců nápojů (ABA) v jednom prohlášení označila Patersonův návrh daně z limonád za „pokus o získání peněz, který zvýší daně středostavovským rodinám“. Odpůrci rovněž poukazují na to, že by nové odvody neřešily většinu složitých faktorů, které přispívají k tloustnutí. Studie přesto ukázaly jasnou vzájemnou souvislost mezi náklady a spotřebitelským chováním. Průzkum firmy Rand Corporation provedený v 59 městech zjistil, že děti přibírají více na váze, když žijí v obcích, kde jsou zelenina a ovoce drahé. A Floridská univerzita právě publikovala studii, jež ukazuje, že čím je alkohol dražší, o to méně lidé popíjejí. Akademičtí pracovníci rovněž tvrdí, že vysoké daně z tabáku si zaslouží hodně uznání za to, že se poměr kuřáků v USA snížil ze 42 procent v roce 1964 na méně než 20 procent dnes. Ekonom Frank J. Chaloupka, ředitel Centra zdravotní politiky na Illinoiské univerzitě v Chicagu, varuje, že daň z nezdravých potravin by mohla způsobit, že lidé prostě přejdou na jiné druhy stravy, které mají stejně vysokou kalorickou hodnotu. Přesto, jak tvrdí, osmnáctiprocentní daň „by patrně měla dosti znatelný dopad na spotřebu“. Každá paušální daň z obezity zřejmě narazí na další potíž: jak definovat „nezdravé potraviny“. Liz Morrillová, vrchní ředitelka firmy Fizzy Lizzy vyrábějící pod touto značkou perlivé džusy, si stěžuje, že Patersonova navrhovaná daň je „naprosto nerozumná“. Zdanila by totiž její produkt, ale ne nádoby se štítky „100procentní ovocná šťáva“, ačkoli tyto nápoje mohou mít stejné množství cukru. Morrillová prohlašuje, že každá daň z obezity musí vycházet z takových kritérií, jako je například obsah kalorií a cukrů na sto mililitrů. Francouzská vláda naopak tuto logiku přijala. Uvažuje o dani od 5,5 do 19,6 procenta u všech potravin, jež vláda považuje za „příliš nutričně bohaté, příliš sladké, příliš slané“, a ne nezbytně nutné. To, zda americká veřejnost stráví další daně u potravin, se teprve ukáže. V listopadu voliči ve státě Maine v referendu zamítli velkoobchodní daň z limonád a sirupu používaného k výrobě limonád, kterou guvernér uzákonil předtím v dubnu.
***
/text v červeném praporku na s. 62 dole/
Tváří v tvář prudce rostoucím zdravotním nákladům stále méně zdravé populace chtějí zákonodárci snížit spotřebu cukru
/popisek na str. 62/
Zákazník si razí cestu obchodem v illinoiském Des Plaines
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl