Manažeři striktně odmítají nápad zdanit sms a e-maily
Souhlasíte se záměrem některých evropských poslanců zatížit SMS a e-maily zvláštní daní?
- ano 0,9 %
- ne 95,1 %
- nevím, nemám názor 4,0 %
Za každou SMS 1,5 eurocentu, za každý mail stotisícinu eurocentu. Takovým způsobem by se měla zdanit elektronická komunikace, aspoň podle představ francouzského europoslance Alaina Lamassoura a několika jeho kolegů. „Je to maličkost, avšak vzhledem k miliardám transakcí každý den by to mohlo vynést ohromný příjem,“ vysvětlil minulý týden svůj nápad člen Evropské lidové strany Lamassour. Rozpočet Evropské unie by se tak obohatil o několik miliard eur, zatížení poplatníků by přitom bylo nepatrné, domnívá se. Jeho záměr se však nesetkal s příliš nadšenou odezvou. Respondenti Manažerského barometru ho z více než 95 procent odmítli. Ze 122 odpovědí byla výslovně pro pouze jedna. Zdanění SMS a elektronické pošty vadí autorům především z principiálních důvodů - vidí v něm projev zbytečné a přebujelé byrokracie. Nápad připadá většině tak neuvěřitelný, že mnozí ani nehledají věcné argumenty a volí raději ironické reakce. „Jedná se o předposlední stupeň zdanění. V posledním navrhne některý evropský poslanec (jednotné) zdanění exkrementů každého z Evropanů,“ napsal jeden z autorů. V nápadu zkrátka vidí mnozí jen pokračování evropského syndromu brát a přerozdělovat. „Je to typické – jen je nějaký byznys úspěšný (mobilní telefony, internet), už se objeví chuť ho zdanit.“ Přitom Evropa potřebuje - soudí autor další odpovědi - daně snižovat, ne zvyšovat. Několikrát také zazněla obava, že by vybrané peníze putovaly do více než štědře dotovaného zemědělství. „Jakoukoli logiku nebo opodstatnění, kromě potřeby získat další peníze na dotace francouzského a polského zemědělství, neprosperujících podniků z minulosti a sociální programy pro udržení současného mocenského status quo, asi nemá smysl ani hledat. Software od Microsoftu už se Evropská unie svými pokutami taky snaží nepřímo danit. Akcie Cisco Systems asi radši prodám. Porostou nejspíš akcie firmy Poštovní holubi Inc. se sídlem v Bruselu.“ V podobném duchu, avšak s ještě větší mírou ironie, zní tato odpověď: „Výnos z těchto daní a poplatků, které by oprávněně postihovaly ty, kteří chtějí získávat informace nebo snad - nedej bože - komunikovat, by se dal jistě vhodně přerozdělit v rámci společné zemědělské politiky s cílenými dotacemi pro chovy poštovních holubů.“ Pokud by nové opatření skutečně začalo platit, bylo by kontraproduktivní, varují další autoři. „Evropští poslanci, kteří navrhují tuto ekonomickou zvrácenost, si zřejmě ještě nestačili všimnout, že Evropská unie zaostává v informačních technologiích za USA. Toto zaostávání je jednoznačně dle několika nezávislých studií renomovaných univerzit i komerčních firem dáno tím, že Evropané již dnes platí nehorázně přemrštěné poplatky za telekomunikace, tj. za telefony, potažmo vytáčená připojení k internetu, za hovory na mobilní telefony či za posílání SMS zpráv. Navíc jsou tyto služby již dnes zatíženy vyšší sazbou DPH, což v České republice činí 19 procent a toto daňové zatížení není vůbec zanedbatelné. Předražené telekomunikační služby již dnes limitují možnosti zejména nižších středních vrstev a nízkopříjmových skupin obyvatelstva při jejich připojení k internetu, čímž se nám reálná šance dosáhnout informační společnosti v brzké době zcela rozplývá.“ Podobné snahy navíc odrazují od podnikání, soudí další: „Nejlepší zřejmě bude, zatížit všechno zrovna zvláštní daní, nejlépe ve výši 1000 procent tak, aby i ten malý počet Evropanů, kteří ještě mají chuť podnikat, o tuto chuť přišli. A vrátíme se zpátky na stromy a do jeskyní, budeme si svítit loučemi a v řeřavých uhlících ohýnků na louce opékat brambory.“ Politická neschopnost a krátkozrakost. Tak mnohé odpovědi celý nápad hodnotí. „Je politováníhodné pro Evropu, že ve Štrasburku je mnoho poslanců právě z důvodů jejich neohrabanosti v domácí politice, pro kterou je jejich politické strany zařadily právě na evropské voličské seznamy. Pro podobnou daň není žádný ekonomický důvod. Brzdila by komunikaci a spolupráci v Evropě, všeobecný pokrok i rozvoj obchodu a způsobila by tak zaostávání Evropy.“ Co tedy v takové situaci podle respondentů Manažerského barometru zbývá? Cesta je jediná a vede přes voličskou rozvahu a odpovědnost. A to nejen ve volbách do Evropského parlamentu. „V době, kdy vyjde vaše nové číslo, již budeme znát výsledky voleb. Přejme si tedy, alespoň ti rozumní z nás, aby nová reprezentace státu z těchto voleb vzešlá byla na rozdíl od té předchozí schopna a ochotna hájit vedle svých zájmů i zájmy občanů České republiky a aby z pejorativního Česka udělala v míře maximální opět důstojné Země české.“
Odpovídalo 122 manažerů