V potravinářství pomalu odeznívá trend zdravého stravování. Výrobcům došlo, že ne všechny potraviny lze zdravé udělat a ne všichni spotřebitelé je chtějí.
„Haribo chutná malým, stejně tak i dospělým,“ zaznívá už léta od německého krále gumových pochutin Haribo. Pro poslední roky však známý slogan neplatí. Barevní medvídci zákazníkům evidentně chutnat přestali. Jak přiznalo vedení společnosti v Německu, tržby se loni propadly o deset procent.
Jak často jíte sladkosti?
Managementu je jasné, kde se stala chyba. Jak vysvětlili noví šéfové Andreas Patz a Holger Lackhoff listu Handelsblatt, jejich předchůdci v souladu s všeobecným trendem ve stravování vsadili na zdravý životní styl. Na trh uvedli výrobky s nižším obsahem cukru a marketing přizpůsobili jejich propagaci. Výsledkem je právě desetinový propad prodejů.
Je to náznak obratu, ke kterému v potravinářském průmyslu dochází. Ještě před pár lety trh jednotně sázel na zdravý životní styl spotřebitelů. Vedle dlouholetých výrobců zaměřených výhradně na nízkokalorickou stravu začali své novinky na trh hromadně chrlit i velcí potravináři, kteří se do té doby okrajovým segmentem nezabývali.
Nebylo to úplně scestné rozhodnutí, zájem kupujících o tělu prospěšnější stravování opravdu narůstal a nejspíš jen tak nezmizí. Nejen příklad Haribo však ukazuje, že ne vždy má smyl jít s davem. Ten, kdo je rozhodnut koupit si želatinu s cukrem, prostě neočekává, že při tom shodí pár kilo. Ze stejného důvodu se neuchytily třeba ani „zdravé“ chipsy.
„Zdravé“ varianty nezdravých potravin tak postupně začnou mizet z trhu a nahradí je něco jiného. Dokonce už víme co. Osobní zodpovědnost v myslích spotřebitelů totiž vystřídala odpovědnost společenská. Na trhu se stále častěji objevují produkty tvrdící, že při jejich výrobě uniklo do ovzduší jen nepatrné množství emisí. Nebo vůbec žádné.
V tuto chvíli jde hlavně o veganské potraviny, lze však očekávat, že brzy přibudou i další „bezemisní“ jídla. V Anglii například nahradili původní dieselové zmrzlinářské vozy elektromobily, které prý nyní prodávají bezemisní zmrzlinu. Pomiňme nyní věrohodnost tvrzení, čistě marketingově může u zmrzliny takové konstatování projít a možná si i najde zákazníky. „Klimatické“ hovězí však skončí jako jasný propadák.
Čtěte další texty Jana Brože