Snaha starých členských států EU ztížit speditérský byznys firem z východu nese první praktické výsledky. Francie, stejně jako předtím Německo, začala po zahraničních firmách vyžadovat, aby na jejím území svým řidičům poskytovaly tamní platový a sociální standard. Reakcí českých dopravců je zdražení přepravy a tedy i zboží. Protekcionistická opatření navíc začala kvůli údajnému porušení unijního práva zkoumat Evropská komise.
Tuzemští řidiči, kteří jedou do Francie, musejí mít podle nového zákona Loi Macron nejen zaručených nejméně 9,67 eura za hodinu, mají s sebou také mít francouzský překlad kolektivní smlouvy a jejich firma si má ve Francii ustanovit svého zástupce, s nímž budou tamní úřady komunikovat.
Řada dalších opatření je navíc nejasná, alespoň podle dopravců, kteří si stěžují na nedostatek informací. „Připravujeme během srpna zahájení přeprav podle platných pravidel, i když celá řada nutných podmínek není zatím známa. Na Loi Macron budeme připraveni za cenu zvýšených nákladů přepravy,“ říká jan Kučera, jednatel společnosti Bohemia Cargo.
O kolik ale zboží zasílané do Francie a Německa bude muset zdražit, není podle něj ještě zřejmé. Zákon platí teprve od začátku července a firmy se mu ještě plně nepřizpůsobily.
Přečtěte si:
Česko má jednu z nejnižších minimálních mezd v EU
Proti Loi Macron i jeho německé obdobě nazvané MiLoG protestují jak čeští přepravci, tak jejich kolegové z ostatních nových států EU. Jde podle nich o porušení jednoho ze základních pilířů Unie, a to volného pohybu pracovních sil.
„Jedná se o velmi citlivé téma, které doposud nebylo uzavřeno. Francouzko-česká obchodní komora k této konkrétní otázce nezaujala oficiální stanovisko, ale jsme v úzkém kontaktu s velvyslanectvím, protože tato problematika spadá do širšího rámce revize evropské směrnice o vysílání pracovníků,“ říká mluvčí komory Linda Salajková.
Francouzská ambasáda nicméně kvůli novým požadavkům spojeným s minimální mzdou zavedla speciální emailovou adresu, na niž je možné posílat dotazy.
Překážky dopravcům v Evropě nekladou jen Francie a Německo. Belgie chce donutit spát řidiče kamionů v hotelech, za spaní v kabinách aut je začíná policie pokutovat. Minimální mzda platí od loňského července i v Norsku, uvažují o ní i Dánové a Švédové.
Čtěte také:
Průměrná mzda vzrostla na 26 500 korun, více u mužů