Taxislužba je jednoduché a výhodné řešení firemní osobní dopravy „Sedop je cenná značka. Je to nejstaršíčeská taxislužba, vznikla již v roce 1990. Po celou dobu svého fungování se zaměřuje na segment firemní klientely," říká majitel taxislužby Sedop a bývalý filmový producent Zdeněk Kubík.
* Jak jste se k Sedopu vlastně dostal?
Je to jedna z mých investic, někdo s tím za mnou přišel a bylo to za dobrou cenu, tak jsem to koupil. Navíc je to investice, do které by dnes asi nikdo nešel, vzhledem k překotnému rozvoji v oboru - samořiditelná auta již nevypadají úplně jako sci-fiatd. Takže velká nejistota, co bude. Challenge. A to mě baví, rád jdu proti větru.
* Pokud vím, jste spíše pasivní investor, proč jste se začal angažovat osobně?
Dobrá otázka. Anavíc se jedná omoji menší investici. To bylo tak. Před rokem a něco, když jsem firmu koupil, byli tam najatí manažeři. Letos jsem kontroloval, jak to jde, a management nečekaně ze dne na den utekl. Tak jsem se do toho narychlo musel pustit sám, nechali tam velký nepořádek a velkou „sekeru“. No a začalo mě to docela bavit, takže mám novou „hračku“. Můj cíl je vybudovat z firmy Sedop gigant.
* Trochu ambiciózní cíl, obzvlášť když se celosvětově začíná prosazovat sdílená ekonomika…
Člověk by měl mít trochu větší cíle, aby něčeho dosáhl, aspoň taková je moje zkušenost. Ty cíle však nesmějí být přehnané. Organicky vyrůst je cíl reálný, když člověk správně „zalévá“. Co se týká sdílené ekonomiky - to není nic nového, je stará jako lidstvo samo. Nejstarší příklad sdílené ekonomiky je třeba sdílení stejné ženy za úplatu. I taxi je de facto sdílená ekonomika - auto se šoférem si může dovolit málokdo, zatímco taxi skoro každý. Ale vy asi máte na mysli Uber.
* To máte pravdu.
Já sdílené ekonomice fandím. A místo zákazu Uberu bych raději vítal, aby byly podmínky pro každého stejné. Současná situace je schizofrenní - na jedné straně je tady Uber, o kterém každý ví, že provozuje taxislužbu, ale Uber tvrdí, že to je spolujízda, a tudíž se na něj pravidla pro taxislužbu nevztahují. Taková švejkovina. My to tak, jak to praktikuje Uber, dělat nemůžeme. My jsme svázáni spoustou pravidel - řidiči musejí absolvovat zkoušky magistrátu, musejí být majiteli nebo provozovateli vozidla, vozidlo musí být schválené magistrátem, ve vozidle musí být taxametr schválený úřadem, je zde omezení maximální sazbou, smluvní jízdy jsou prakticky nemožné, platí se drahé pojištění včetně pojištění pasažérů a zavazadel atd. A Uber nic z tohoto dodržovat nemusí. Když by se uvolnily podmínky pro všechny, byla by to paráda, už to vidím v živých barvách. Co všechno by se dalo dělat…
* Na druhé straně vám Uber asi moc nekonkuruje v segmentu firemních klientů, že?
To já tak úplně vědět nemohu, ale myslím si, že v segmentu nadnárodních společností, na který se zaměřujeme, nám asi konkurovat ani nemůže. Tedy principiálně by mohl, ale žádná firma si podle mě netroufne vozit své zaměstnance a klienty auty, která nejsou pojištěna na osobní přepravu, řidičem se tam může stát prakticky kdokoli. Nevím, zda v ČR vůbec nabízejí měsíční fakturaci a nějakou splatnost atd.
* A proč vlastně tyto firmy používají taxislužbu místo vlastního vozového parku?
Je to pro ně mnohem výhodnější a levnější než vlastní vozový park. Jde ozaměstnance, pojištění, vytíženost, sledování atd. Jsme vlastně sdílený vozový park pro firmy a každý je spokojený.
* A proč využívají zrovna Sedop?
Asi nás mají rádi… Ale vážně: Sedop existuje již od roku 1990 a je tam hodně osobních vazeb, zvyk, možná nostalgie. A samozřejmě určitý vysoký standard - přehled o všech jízdách, nově si firmy můžou zkontrolovat i to, kdo, kudy přesně a v kolik jel. Splatnost je až tři měsíce. Máme garanci přistavení vozu, jinak zaplatíme zákazníkovi pokutu. Nabízíme slušná auta iřidiče. •
Místo zákazu Uberu bych uvítal, aby byly podmínky pro každého stejné. Současná situace je schizofrenní.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz