AUTOMOBILY
Peníze za žrouty benzinu
Koráb silnic zaparkovaný ve vaší garáži bude možná brzy mít na vrakovišti větší cenu, než jste si mysleli, a to díky novému návrhu zákona s podporou obou stran v obou komorách Kongresu. Cílem je dostat nejméně hospodárná vozidla co možná nejrychleji z amerických silnic. K získání nároku je třeba, aby osobní vozy, SUV a nákladní auta byly registrovány, byly pojízdné, a když byly nové, měly jmenovitou spotřebu maximálně 18 mílí na galon (28,962 km na 3,7854 litru). Když zajedete na autorizované vrakoviště nebo k prodejci aut, dostanete poukázku až na 4500 dolarů (99 tisíc korun) a pak bude váš žrout sešrotován. Kupon by mohl být umořen při koupi nového nebo ojetého vozu s palivovou hospodárností nejméně o 25 procent lepší, než je dnešní cíl norem CAFE (Corporate Average Fuel Ekonomy, jež stanoví průměrnou palivovou efektivitu automobilů – pozn. red.) pro tutéž kategorii vozidel. Kreditní položky by se rovněž mohly využívat k úhradě přepravného.
Návrh zákona je podobný heslu „prachy za kraksny“ použitému pro zákony v Kalifornii, Texasu a Kanadě, podle nichž dostávali řidiči zaplaceno, když se zbavili čoudících starších aut. Therese Langerová, ředitelka dopravního programu neziskové Americké rady pro efektivní energetickou ekonomiku (ACEEE), odhaduje, že po čtyřech letech by plán na vyplácení peněz za žrouty benzinu přinášel úsporu až 80 000 barelů benzinu denně. Návrh zákona, oficiálně zvaného Zákon o urychleném vyřazování neefektivních vozidel, který může být zahrnut do stimulačního návrhu zákona, je do značné míry podporován výrobci aut. Má však i kritiky: většinou sběratele klasických aut, kteří se obávají nedostatku náhradních dílů.
ENERGIE
Hledání paliva v kontejnerech
V obrovských kontejnerech na odpadky za sportovními stadiony a kancelářskými budovami je zlato. Firma IST Energy z massachusettského Walthamu představila v lednu mobilní systém, který přeměňuje běžný odpad v energii. IST tvrdí, že každá z jednotek ve velikosti odpadního kontejneru v ceně 850 000 dolarů (asi 18,7 milionu korun) se zaplatí už za tři roky díky energii vyrobené z odpadu a sníženým poplatkům za jeho likvidaci.
Takováto tvrzení se už objevila dříve, ale firma IST podle analytiků využila určité specifické prvky – především mobilitu. Své soupravy dodává přímo na pozemek nebo nákladiště poblíž zdroje odpadu. Pytle s odpadky se dávají do zásobníku na jedné straně. Uvnitř se odpad lisuje do granulí, jež se přeměňují v hořlavý plyn, který může pohánět generátor přímo v místě. Stroj zpracuje až deset tun odpadu denně a vyrobí elektřinu a teplo, s nimiž vystačí jeden den budova s výměrou 18 500 čtverečních metrů. Nejde o bezodpadový proces: z tuny odpadu zůstane asi 45 kilogramů popele. Při spalování plynu vzniká i oxid uhličitý. Na druhé straně není třeba pálit pohonné látky při odvozu odpadu na skládku.
Heather Green
INFRASTRUKTURA Silnice: zčásti betonové řešení Americkou ekonomiku udržuje v chodu obyčejný asfalt – ale ne když je v rozkladu. Státní schodky snížily v posledních letech rozpočty ministerstva dopravy, právě když drahá ropa způsobila více než dvojnásobné zvýšení cen asfaltu. Následkem toho se ve Spojených státech rozpadají tisíce kilometrů asfaltových silnic. Společnost PolyCon Manufacturing z mississippského Madisonu tvrdí, že má méně drahý, ale trvanlivý materiál na opravu vozovek, který je rovněž šetrnější k životnímu prostředí. Jde o hybrid zvaný E-Krete, což je zčásti beton a zčásti pružný polymer. Lze ho nanášet jako tenkou tekutou vrstvu na stárnoucí asfaltový povrch. Odborníci, kteří E-Krete posuzovali v Národním centru pro asfaltovou technologii na Auburnské univerzitě, uvádějí, že hladký povrch, který vznikne, když se materiál nalije na asfalt a zaplní trhliny a díry, může prodloužit životnost vozovky nebo jízdní dráhy nejméně o deset let. Potah se zamlouvá také autoritám v oboru zeleného stavebnictví, protože má světlé zabarvení, jež spíše odráží sluneční paprsky, než aby pohlcovalo sluneční teplo. Už žádné „tepelné ostrovy“ na nekrytých parkovištích, jež se zahřívají tak, že zvyšují náklady na klimatizaci v sousedních budovách.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
PŘEKLAD: Jiří Kasl