Menu Zavřít

Železná jistota je připravená, ale ostražitá

29. 9. 2020
Autor: Euro.cz

Hutní průmysl je lakmusovým papírkem, který naznačuje, jak se bude dařit průmyslu jako celku, říká generální ředitel společnosti Ferona Jan Moravec

* Jak se odrazila první vlna epidemie covidu-19 na výsledcích vašeho podniku?

První čtvrtletí jsme měli výsledky velmi dobré. Mnohé firmy se v obavách z dalšího vývoje a možných omezení snažily ještě v březnu narychlo předzásobit. Během karantény v druhém čtvrtletí tohoto roku se však poptávka po oceli postupně snížila téměř o třetinu, a to především v souvislosti s omezením výroby v automobilovém průmyslu. Nyní jsme zhruba na 85 procentech prodeje minulého roku.

* To není tak špatné, některé společnosti jsou na tom mnohem hůře.

Hutní průmysl je jakýmsi lakmusovým papírkem, který s předstihem naznačuje, jak se bude dařit v následujících měsících průmyslu jako celku. Ceny oceli reagují okamžitě na jakékoli negativní signály. Už v roce 2018 jsme cítili, že se ekonomika v celé střední Evropě přehřívá a že po téměř pětiletém růstu zákonitě dojde k nějaké korekci. Doufali jsme, že to nebude krize, ale jen postupné zpomalování. V roce 2019 však spotřeba oceli v regionu zemí V4 klesla o deset procent, ceny pak ještě výrazněji, a to dokonce o čtvrtinu. Byli jsme proto nuceni přistoupit k poměrně razantním opatřením z hlediska efektivity, úspor a minimalizace rizik. Tím, že jsme museli zavést mnohá opatření již v minulém roce, byli jsme paradoxně na problémy v souvislosti s pandemií koronaviru alespoň částečně připraveni. Současnou situaci bych z našeho pohledu stručně popsal slovy: „Jsme připraveni, ale zároveň velmi ostražití. Situace se může měnit ze dne na den.“

* Zaměřili jste se i na zavádění nových technologií?

Inovace a investice do nových technologií jsou pro nás naprosto klíčové. Měli jsme tři priority. Na jedné straně zvýšení efektivity nákladů, což znamená samozřejmě i úspory, a na straně druhé investice do kvality, flexibility a digitalizace. Třetí, tou nejdůležitější prioritou, pak bylo udržení klíčových zaměstnanců, jejichž znalosti a zkušenosti jsou naším nejcennějším kapitálem. Abych se však vrátil k vaší otázce, minulý rok jsme dokončili digitalizaci našich Steel Service Center, zdokonalili systém pro centrální dispečink a spustili internetový portál Ferona Online, který se mimochodem velmi osvědčil právě během jarní karantény. Tento rok chceme zahájit komplexní modernizaci dělicího centra v Ostravě a chystáme se na přechod na nový ER P systém jako přípravu na platformu Průmyslu 4.0. Jsme si jistí, že v budoucnu se žádný průmysl bez digitalizace neobejde.

* Myslíte z hlediska konkurenceschopnosti?

Přesně tak. Průmysl 4.0 umožní firmám reagovat téměř v reálném čase na měnící se potřeby a přání zákazníků. Uvedu příklad, pokud hutní distributor umožní svým zákazníkům kontrolovaný přístup do svých systémů a zavede elektronickou výměnu dat (ED I), může automaticky optimalizovat strukturu a výši skladových zásob, což v kombinaci s optimalizací rozvozů přinese zákazníkům mnohem vyšší rychlost, kvalitu a spolehlivost dodávek. Kdo v této oblasti zaspí, bude náskok konkurence dohánět jen velmi obtížně.

* Obchodujete s hutním materiálem. Do koncernu jste nyní ale zařadili i společnost FTP, která je distributorem plastů. Proč?

Plasty a kompozitní materiály jsou pro nás doplňkem k materiálům z oceli. Naším cílem je stát se centrem materiálového inženýrství pro střední Evropu, které poskytne zákazníkům z jednoho místa kompletní paletu zboží a služeb.

* Nedávno jste převzal vedení podniku. Hodláte iniciovat nějaké změny?

CIF24

Čekalo by se, že prohlásím, že na rozdíl od svého předchůdce pana Kopřivy, který byl o generaci starší, budu prosazovat daleko větší příklon k novým moderním technologiím, k právě zmiňované digitalizaci a automatizaci. To bych však nemluvil pravdu. Byl to právě on, kdo digitalizaci Ferony zahájil a nekompromisně prosazoval. V tomto směru na něj chci určitě navázat a v jeho práci pokračovat. Tím, že však byly v souvislosti s pandemií narušeny téměř všechny logistické toky, budeme muset klást daleko větší důraz právě na logistiku – na její rychlost, flexibilitu a diverzifikaci. Ferona nedávno oslavila 190. výročí svého založení a její motto zní „Ferona železná jistota“. Prioritou firmy tedy vždy bylo našim zákazníkům pomáhat při dosahování jejich cílů. Spolehlivost, stabilita, transparentnost a férovost jsou pro nás základem jakéhokoli snažení. Na závěr bych chtěl všem čtenářům popřát kromě úspěchů hlavně železné zdraví a ocelové nervy.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).