SŽDC Největší zakázka na opravu kolejí za posledních deset let, jejíž součástí bude nejdelší tunel v Česku, může začít. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže potvrdil, že státní správce kolejí může podepsat smlouvu na modernizaci trati Rokycany–Plzeň. Zakázka má objem 3,9 miliardy a vyhrálo ji sdružení firem pod vedením Metrostavu.
K podpisu smlouvy mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a konsorciem dojde v nejbližších dnech. Stavební práce potrvají tři roky a na jejich úhradě se má z velké míry podílet Evropská unie. Samotná stavba třináctikilometrové železniční trati mezi Plzní a Rokycany začne v průběhu srpna s téměř tříletým zpožděním oproti původnímu plánu. Zdržení způsobilo kromě sporů o pozemky hlavně odvolání ostatních uchazečů o tendr.
Nezdála se jim například cena, se kterou sdružení kolem Metrostavu vyhrálo. Správa železniční cesty původně počítala s přibližně osmi miliardami korun. Podle konkurenčních firem je vysoutěžená částka jen velmi těžko dosažitelná, protože podle původních odhadů měl na téměř čtyři miliardy korun přijít samotný tunel. Firmy také upozorňovaly na odchylky od zadávací dokumentace, kterých se mělo sdružení dopustit například při plánech na hloubení tunelu.
Kvůli odvolání k antimonopolnímu úřadu se dokončení stavby posunulo na rok 2016, tedy za konec současného rozpočtového období EU. Správci tratí tedy budou muset vyjednat výjimku.
Úsek Rokycany–Plzeň hodnotí správce železniční infrastruktury jako zakázku desetiletí. Na III. tranzitním železničním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem, loni skončily stavby Beroun–Zbiroh a Zbiroh–Rokycany. Pokračují přípravné práce na optimalizaci posledního ze sedmi úseků mezi Smíchovem a Berounem, který bude rozdělený na tři části. Celá západní větev III. koridoru z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard korun, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu, tj. pod hodinu.