Prezidentovi pomáhal v kampani neprůhledný spolek a nevědomky i všichni daňoví poplatníci
Díky novým pravidlům pro financování prezidentských kampaní musí tým Miloše Zemana zveřejňovat některá čísla o své „nekampani“. Ta však vyvolávají ještě více otázek a pochybností o skutečných Zemanových nákladech a sponzorech.
Podle aktuálního výkazu nepeněžních plnění „nekampaně“ stály všechny Zemanovy billboardy po celém Česku pro druhé kolo prezidentské volby pouhé dva miliony korun. Dohromady i s náklady na první kolo podle Zemanova týmu nevyšla jeho billboardová kampaň na více než deset milionů korun.
Takovou částku v nepeněžních plněních přiznal spolek Přátelé Miloše Zemana, jenž důsledně tají své finanční zázemí. Právě tento spolek byl uveden jako zadavatel na Zemanových billboardech.
Celkové náklady Zemanovy kampaně přitom zatím neznáme.
Spolek EconLab, který funguje při Institutu ekonomických studií Univerzity Karlovy, už vyčíslil hodnotu Zemanovy „nekampaně“ pro první kolo prezidentské volby na téměř 34 milionů korun. Do toho započítali i pravidelný pořad Týden s prezidentem, který byl Zemanovi poskytnut TV Barrandov. Cenu tohoto vysílacího času odhadl EconLab na 16 milionů, což tvoří značnou část celkových Zemanových nákladů.
Studie upozorňuje také na to, že Zemanovu propagaci v hodnotě 1,6 milionu korun hradili v konečném důsledku daňoví poplatníci. Částí této sumy představují setkání s občany při návštěvách krajů v období kampaně. Ta měla dohromady hodnotu téměř 800 tisíc korun. Do analýzy se navíc nepočítají celkové náklady na cestu, jen podíl, který odpovídá času strávenému setkáním s občany.
Do analýzy EconLabu nejsou započítány ani náklady na plat státních zaměstnanců, kteří se do Zemanovy „nekampaně“ prokazatelně zapojili, ať to byl mluvčí Jiří Ovčáček, či kancléř Vratislav Mynář.
Kampaň Zemanova protikandidáta Jiřího Drahoše pro první kolo voleb vyšla podle EconLabu na přibližně 23,5 milionu korun.
1 1 JN