TUZEMŠTÍ VÝROBCI BIŽUTERIE - Česká bižuterie prožívá divoké časy. Pod tlakem nepříznivé hospodářské situace a asijských konkurentů hledají tuzemští výrobci cesty, jak z krize ven. Snižují počty zaměstnanců, objevují nové zahraniční trhy.
Silná koruna, ceny energií i módní trendy hrají svou roli v neveselém jabloneckém představení. Z asijských „komparsistů“ se navíc stávají hvězdy celé show, alespoň co se cenové strategie týče. Taková je v současné době situace na tuzemském trhu s bižuterií. Dřívější sezonní problémy s prodejem vystřídala otázka, zda je vlastně vůbec možné obstát.
V České republice tradiční, leč všemi zmíněným i faktory zmítaný obor, je schopen uživit stále méně domácích firem. Nejvíce tato situace otřásá právě Jabloneckem, které se už v 16. století těšilo silnému postavení na poli světové bižuterní výroby. Tou se dnes v regionu zaobírá zhruba deset tisíc lidí. Vedle automobilového průmyslu je tak průmysl bižuterie v regionu tradičně největším zaměstnavatelem. „Od začátku roku 2007 ale klesl počet zaměstnanců v oboru o zhruba 1500 lidí,“ přibližuje předseda představenstva Svazu výrobců bižuterie Josef Klofec.
Některé firmy podle něho přistupují k alternativnímu využití svých lidí a technologií výroby. „Příklad, kdy by došlo k úplné změně výrobního programu, ale zatím neznám,“ konstatuje Klofec.
HISTORIE VÝROBY NA JABLONECKU
• 16. až 17. století – Na Jablonecku začíná broušení drahokamů a polodrahokamů. Z Benátek je přivezeno tajemství tavení skleněné kompozice, vznikají první náhrady za přírodní kameny.
• 18. století – Do Severních Čech se rozšířila výroba a broušení olovnatého křišťálu, který zavedl vídeňský klenotník Joseph Strasser.
• 19. až 20. století – Ruční práci postupně nahrazovala technika strojního broušení bižuterních kamenů. Ta se významně rozšířila začátkem dvacátého století.
Pramen: Preciosa
Jsme závislí na exportu
Dopad silné koruny je podle Klofce v případě bižuterní výroby ještě bolestivější než u mnoha jiných průmyslových odvětví, která nejsou do takové míry závislá na exportu. Například Jablonex Group vyveze do světa kolem 80 procent svého zboží. Velkoobchod s bižuterními polotovary Bijoux Components, který také sídlí v Jablonci nad Nisou, prodá za hranice Česka polovinu svého zboží. Převážnou většinu tržeb získává vývozem také železnobrodský výrobce perlí, společnost AAC.
„Na export jsme se soustředili od začátku výroby v roce 2002. Na českém trhu nebyl dostatečný zájem o šperky. Prodávaly se tehdy především cizincům,“ osvětluje jednatelka firmy AAC Hedvika Horská.
Další nepříjemný trn v patě české bižuterní výroby představuje zdražování energií. „Rostou i ceny základních surovin pro výrobu skla, a to až o desítky procent. To vše v době, kdy jihovýchodní konkurence přiváží do Evropy nepřeberné množství bižuterních výrobků v cenových hladinách neporovnatelných s našimi,“ upozorňuje Klofec.
V neposlední řadě hrají proti tradičním tuzemským výrobcům i módní trendy. „Obecně se ve světě nosí podstatně více bižuterie z přírodních materiálů a umělé hmoty. Jenže nás zajímají skleněné materiály, kde máme dostatečně velký prostor k jejich využití,“ upozorňuje Klofec.
Z Asie do celé Evropy
Vývoj českého trhu s bižuterií víceméně kopíruje současný evropský trend. „Včetně toho, že nejnižší cenový segment ovládají asijští výrobci s velkým procentem plastových komponentů,“ říká Lukáš Jankovský, tiskový mluvčí společnosti Jablonex Group.
Výrobky původem z Asie se podle jeho slov často potýkají s nízkou kvalitou provedení a nedodržováním norem zdravotní nezávadnosti, především co se týče obsahu niklu. „Je také velmi složité určit, odkud takové zboží pochází,“ míní Jankovský.
Jak ale mnozí lidé z oboru upozorňují, i Asiaté začínají reagovat na tyto výtky. „Jejich výrobky se zlepšují jak co se týče kvality, tak i pestrosti nabídky,“ konstatuje Tomáš Drašnar, jednatel společnosti Bijoux Components.
HLAVNÍ HRÁČI V ČESKU
Mezi největší výrobce bižuterie v Česku patří společnosti Jablonex Group a Preciosa. Největším prodejním řetězcem je německá síť Bijou Brigitte, s celkem 22 prodejnami v obchodních centrech po celé republice. Největším maloobchodním centrem specializovaným na bižuterii a sklo je Palace Jablonex v Jablonci nad Nisou, který spadá pod skupinu Jablonex Group a byl otevřen letos v srpnu. Prodejna slouží tuzemským a zahraničním velkoodběratelům i veřejnosti a nabízí téměř dvacet tisíc druhů zboží, od polotovarů, přes šperky, designerské kolekce, sklo až po mince a lustry
Naše stroje, jejich stroje
Drašnar ale zároveň upozorňuje ještě na jeden problém spojený s asijským konkurentem. Na tamních trzích se tuzemské strojírenské firmy uchytily a stroje tam začaly vyvážet. „Jednorázově jim tento tah jistě přinesl zajímavé částky. Z dlouhodobějšího hlediska však přicházejí o tuzemské zákazníky. Ti i vinou nižšího odbytu, spojeného mimo jiné s asijskou konkurencí, nejsou často schopni financovat nové stroje,“ přibližuje podnikatel. Moment, kdy asijští výrobci zkopírují i Čechy dodávané technologie a stroje, je podle něj jen otázkou času. „V Česku tak nakonec ztratí všichni, výrobci bižuterie i strojů,“ míní Drašnar.
Každá z tuzemských, ale i evropských firem byla v posledních letech nucena na silného rivala z Asie reagovat. „Asijské produkci rozhodně nelze konkurovat cenami. Tvoříme spíše menší kolekce s důrazem na originalitu,“ konstatuje Hedvika Horská a předestírá tak postoj i ostatních tuzemských výrobců. „S dovozy z Asie soutěžit ani nechceme. To je cesta, která nikam nevede. Soustředíme se na střední a vyšší cenový segment, kde jsou zákaznici ochotni zaplatit za kvalitu, módnost a značku. Chceme prodávat méně zboží, ale s vyšší přidanou hodnotou,“ konstatuje Jankovský.
Naopak právě na výrobky z Asie vsadila největší tuzemská prodejní síť bižuterie Bijou Brigitte zastřešená stejnojmennou německou společností. Převážná většina zboží této značky pochází z Číny. Od roku 2004, kdy na tuzemský trh vstoupila, zde tato firma otevřela již 22 prodejen. V říjnu by podle oblastní manažerky pro Česko Aleny Kotalové měly přibýt další čtyři prodejny. Řetězec se nezaměřuje pouze na nejnižší cenovou hladinu. „Prodáváme zboží pro všechny věkové skupiny, od dětí až po ženy v důchodovém věku. Nabízíme vše, od plastových náušnic až po postříbřené šperky na plesy,“ přibližuje Kotalová.
Na místo USA Balkán
Nejen situace na českém trhu motá tuzemským výrobcům hlavu. „Prodej jak polotovarů, tak hotové bižuterie závisí do velké míry na hospodářské situaci v jednotlivých státech, do kterých je zboží vyváženo. Například největší trh se skleněnými perlami v USA je v současnosti značně poznamenán tamní hospodářskou krizí,“ přibližuje Drašnar. Naopak slibné trhy vidí podnikatel v Rusku, ale i v některých státech na Balkáně a v Asii, kde prý trvá poptávka po broušených skleněných polotovarech.
Také skupina Jablonex Group se v rámci nejnovější strategie poohlédla po nových odbytištích. Rozsáhlou ofenzívu na trhu se skleněnými polotovary zahájila v zámoří, v USA, Kanadě a Mexiku. „S hotovou bižuterií se chceme vrátit na ruský trh, který má obrovský potenciál. Právě v zemích bývalého Sovětského svazu má značka Jablonex dlouhodobě velmi dobrý zvuk,“ popisuje Jankovský. Skupina ale nezapomíná ani na českou klientelu a otevřela v Jablonci největší maloobchodní centrum s bižuterií ve střední Evropě s názvem Palace Jablonex.
Od řetízků k bižuterii
Zájem Čechů o bižuterii je podle Jankovského v poslední době konstantní. „Dá se dokonce mluvit o mírném nárůstu. Ty nejmladší dívky dávají přednost levné bižuterii nejasného původu, v době dospívání už začínají preferovat značku. Hledají originalitu, chtějí se odlišovat a stále přicházet s něčím novým. Proto preferují nákup většího počtu módních doplňků za cenu jednoho drahého šperku,“ konstatuje.
Podobně hovoří také Hedvika Horská. „Český trh s bižuterií prodělal velké změny. Dříve se nejčastěji nosily zlaté a stříbrné řetízky, zatímco bižuterie měla téměř pejorativní význam,“ popisuje podnikatelka. Ještě před dvěma roky měli podle ní tuzemští prodejci zájem především o klasickou bižuterii a trendové výrobky byly nejčastěji dováženy z asijských zemí. To se prý zvolna mění a výrobci lépe „udají“ své originální výrobky.
S dvouletým předstihem
A jak že budou české dámy a slečny vypadat letošní podzim? „Zjednodušeně je možné říci, že jdou do módy krátké náhrdelníky, nápadné spony u opasků, velké skleněné kameny se zajímavými výbrusy. Zpracování bude připomínat klasické šperky,“ popisuje designérka Jablonexu Adéla Kodoňová. Vlajkovou lodí budou odstíny fialové a temně modré.
O barvách se podle Kodoňové rozhoduje dva roky před aktuální sezonou na základě informací z metropolí světové módy.
Letošní jablonecká vize ale patrně neobarví všechny české uši a krky na fialovo. „Spektrum výrobců bižuterie je velmi pestré. Jejich součástí jsou analytici a módní návrháři, kteří přinášejí originální nápady nebo dotvářejí různé směry vznikající ve světě. Vtisknou k tomu něco svého a přenášejí do prostředí návrhářských dílen, kde novinky vznikají,“ popisuje Klofec a dodává, že by nerad jmenoval jeden módní trend a jinému tak nechtěně nepřál. Obecně se podle něj dá říci, že se začínají objevovat klasické tvary bižuterie s tradičními velkými skleněnými doplňky ve třpytivých barvách.