Zní to jako sen: manželka se dívá na romantický film, muž sleduje fotbal. Z technologického hlediska nic zajímavého… dokud nedodáme, že sedí v jedné místnosti a dívají se na tutéž obrazovku. Podstata „kouzla“ tkví v úhlu pohledu a pojmu paralaxa, což je speciální bariéra, která v tomto případě rozděluje tok světla a vytváří tak dojem dvou obrazovek v jedné. Technologii má na svědomí firma Sharp, která se více než dvanáct let úspěšně věnuje vývoji 3D displejů. Její obrazovka s technologií Dual-View má sice k ideálnímu řešení daleko – k nerušenému sledování je zapotřebí sluchátek a reproduktory s dostatečně přesnou směrovou charakteristikou jsou zatím v hájemství teorie – přesto se jedná o velice zajímavý příspěvek do diskuse na téma televizor budoucnosti. Otázka „na co se nebudeme dívat“ byla také hlavním tématem veletrhu IFA (Internationale Funk Ausstellung) v Berlíně, který sleduje trendy a novinky v oblasti nejmodernější spotřební elektroniky.
Na co se mohou milovníci obývákové pohody těšit? Se startem projektů spojených s HD technologií a nástupem Blue-Ray po boku HD-DVD poroste i nabídka plochých televizních přijímačů s vysokým rozlišením. V Evropě by se mělo HDTV ukázat ve vší parádě v souvislosti s fotbalovým Eurem 2006. Ke slovu se dostaly jak obrazovky obřích rozměrů, tak kapesní řešení DVB (Digital video broadcasting) televizí opravdu kompaktních rozměrů, a dokonce i fotoaparáty s integrovaným TV tunerem a podporou DVB.
Velký ohlas zaznamenala prezentace televizoru s podporou 3D obrazu. Sharp uvedl LCD monitor s touto technologií do sériové výroby již před dvěma lety, v Berlíně ukázal přístroj pracující na podobném principu i Grundig. Pro dojem vystupujícího obrazu přitom nepotřebujete speciální brýle. 3D displeje využívají rozdíl v úhlu pohledu pravého a levého oka a nadšeni z nich budou především vyznavači počítačových her. Doslova nový rozměr však dostanou i složité lékařské zákroky snímané miniaturními kamerami.
Nejvíce limitujícím faktorem je u 3D displejů zatím vyšší cena. V blízké budoucnosti by se však měla snížit na rozdíl pětiny ceny v porovnání se standardními LCD displeji a poté se rozšířit do mobilních telefonů, PDA, navigačních systémů v automobilech a dalších elektronických zařízení.
Technologický pokrok jde razantně kupředu, obraz bude čím dál barevnější, ostřejší a živější. Nejeden divák si však po přečtení současného televizního programu povzdychne: „Jen aby se také bylo na co dívat…“