Největší svátek evropského automobilového jara, prestižní ženevský autosalon, proběhl tentokrát v rozporuplném ovzduší. Za nablýskanými karoseriemi novinek vystavovatelů bylo patrné, že problémů má automobilový průmysl a vše, co s ním souvisí, víc než dost.
Autor: ČTK
Evropa se sice více či méně úspěšně vzpamatovává z hospodářské krize, která významnou měrou postihla právě automobilový průmysl, ale o stavu přede dvěma roky si může nechávat stále jen snít. Loňské šrotovné, uplatněné v řadě zemí, už také patří minulosti, takže v jeho důsledku výroba a zákonitě i prodeje letos stále značně kolísají. Do této situace se rovněž promítají nejrůznější „svolávací“ akce, jako reakce na nedostatky v oblasti kvality, na což nejvíc doplatila značka, která donedávna platila za jeden z etalonů kvality – Toyota.
Nejisté vyhlídky
Omezení investic se v automobilovém průmyslu projevilo také zbrzděním inovací. Proto bylo tentokrát premiér opravdu nových, a ne jen upravených, již známých modelů, které jsou spolu se studiemi „kořením“ každé automobilové výstavy, znatelně méně než dříve. Navíc mnozí realisté v Ženevě ani nepředpovídali některým novinkám, na rozdíl od jejich tvůrců, příliš růžovou budoucnost, respektive masovější rozšíření, a to nejen na našem, ale ani na evropském trhu. Tento osud zřejmě postihne novou Alfu Romeo nižší střední třídy Giuliettu, ale i malé a jistě dražší Audi A1, stejně jako asi Mazda 5 neohrozí pozice lídrů kategorie MPV. Podobně asi nesplní očekávání ani mnohé další novinky.
Ani budoucnost některých značek není vůbec růžová. Zpráva o zániku značky Hummer už není novinkou a osud známé švédské značky Saab je také, přes některé optimistické výroky v poslední době a poměrně rozsáhlou expozici na autosalonu v Ženevě, stále značně nejistý. Saabu chybí jasný výrobní program s opravdu nosným modelem i obchodní strategie, která by se neorientovala jen na nereálné cíle, kvůli kterým je značka dlouhodobě ztrátová. A s tím se přežít v dnešní době nedá.
Co zaujme i u nás
Ze ženevských novinek se dá očekávat úspěch, přinejmenším v jejich kategoriích, u tří nových SUV, a to u Dacie Duster, která v létě jistě překvapí svojí cenou, stejně jako u dvojčat ze Žiliny – Hyundaie ix35 a Kie Sportage, která jsou nejen elegantní, ale také velmi dobře vybavená, výkonná a za solidní cenu. Relativně hodně zájemců se dá předpokládat o koupi nového BMW řady 5 a později také o nové, elegantní a příkladně bezpečné Volvo S60. Zajímavá je rovněž nová generace vozu VW Sharan, ale velkým MPV se u nás zatím příliš nedařilo. Naopak menší MPV Opel Meriva hýří technickými lahůdkami, ale o jeho osudu na českém trhu rozhodne především cena. Poměrně dobře by se na českém trhu mohlo uplatnit také menší kombi Seat Ibiza.
U dalších novinek, jako například u nové Toyoty Auris, ale i u Fordů Focus, Focus Combi, či u Citroënu C3 a nového Fordu C-Max, bude záležet na jejich zákaznické prezentaci a samozřejmě konkurenceschopnosti ceny. Vážnou konkurenci všem uvedeným novinkám bude dělat nepřehledné množství vnějších i vnitřních modernizací a faceliftů prakticky u většiny modelů.
České úspěchy ve stínu krize
Při příležitosti ženevského autosalonu se také poprvé zveřejňují celosvětové výsledky produkce automobilového průmyslu za uplynulý rok. Ze stále ještě předběžných statistik vyplývá, že se loni vyrobilo na světě 47 448 669 osobních automobilů, což je o 14,9 % méně než za rok 2008. Loňská výroba 977 343 osobních vozů znamená, že podíl Česka na světové produkci stoupl na 2,06 %. To také znamená, že každé padesáté osobní auto vyrobené na světě pochází z Česka.
Loňská produkce osobních automobilů v Česku představovala meziroční zvýšení o 4,21 %, ale k tomu došlo především díky odbytu menších, u nás vyráběných vozů v zemích, ve kterých bylo uplatněno šrotovné, a také díky rozšíření produkce v nošovickém Hyundaii a kolínském závodě TPCA. Česko tak patří mezi několik málo zemí světa (například Čína +30,2 % či Indie +17,9 %), ve kterých nenastal pokles produkce. Ten byl meziročně největší v Rusku (–58,8 %), v USA (–37,6 %), Velké Británii (–31,3 %), Japonsku (–30,4 %) atd.
Podle zmíněných statistik se tak Česko dostalo na třináctou příčku mezi největšími výrobci osobních automobilů na světě, když přeskočilo Rusko a od dvanácté Velké Británie nás dělí jen 22 tisíc kusů. Jen tak mimochodem, v Itálii se už několik let vyrábí méně osobních automobilů než v tuzemsku, ale poměrně hodně fiatů se vyrábí mimo Itálii.
Automobilový trh letos čeká, jak naznačil i ženevský autosalon, nejen množství novinek a zajímavých technických řešení, ale také hodně tvrdý boj o zákazníky. Současný předseda rady ředitelů Svazu dovozců automobilů Vít Pěkný sice nedávno řekl, že „ceny aut už klesat nebudou,“ ale to jsme slyšeli už víckrát, a opět někdo utrhnul lavinu zlevňování a další se rychle přidali. V každém případě se automobilový trh asi nezhroutí, ale určitě to nebudou mít výrobci a prodejci jednoduché. Přesto o lákadla na čtyřech kolech určitě nebude nouze, i když na avizované modely, které budou jezdit za méně než tři litry na 100 km, či na elektromobily se slušnějším dojezdem si ještě budeme muset nějaký čas počkat.