Menu Zavřít

Ženy mohou využívat mužskou ješitnost

9. 6. 2008
Autor: Euro.cz

Měřeno množstvím klientů a sumou spravovaných peněz je jednou z nejvýše postavených žen v českém bankovnictví. Post výkonné ředitelky zastává v Poštovní spořitelně již šestým rokem. Její strategií v segmentu malých a středních firem v Poštovní spořitelně je dostat její služby do povědomí a praxe každého živnostníka.

bitcoin_skoleni

Vlasta Dolanská, ředitelka Poštovní spořitelny Patříte mezi dvacet pět nejvýznamnějších žen českého byznysu. Jak se v takové pozici cítíte? Velmi dobře. Nevnímám svoji práci jako významný post, ale především jako práci, která mě velmi baví. V bankovnictví se pohybuji vlastně od ukončení vysoké školy. Je to oblast, ve které se stále něco mění, vyvíjí, a to mě na ní láká. Nelze vůbec srovnávat bankovnictví za socialismu, kdy bylo vše dopředu dané a téměř neměnné, a po revoluci, kdy nabralo obrovskou dynamiku rozvoje. Poštovní spořitelna dříve patřila IPB a vy jste pracovala jako regionální ředitelka IPB v Táboře. Za svojí rodinou tam dojíždíte z Prahy stále? Ano, mám tam manžela, dva synové už jsou dospělí a pracují v Praze. V roce 1996 jsem z Tábora přešla do krajské centrály IPB v Českých Budějovicích, po fúzi s ČSOB v roce 2000 jsem pracovala v týmu, který slučoval pobočky IPB a ČSOB. Poštovní spořitelnu řídím od roku 2003. MUŽ BY NERAD PŘIZNÁVAL, ŽE NEZVLÁDL SVŮJ ÚKOL Je podle vašeho názoru postavení žen a mužů ve vrcholových manažerských pozicích v Česku rovnocenné? Že jejich počet na těchto pozicích není vyrovnaný, vidí každý na první pohled. Nicméně musím říct, že já jsem se nikdy v osobním ani pracovním životě s žádnou diskriminací nesetkala. Možná je to moje velké štěstí. Ale na druhou stranu si myslím, že vývoj jde v této oblasti dopředu. Na středních manažerských pozicích již vidím kolem sebe stejný počet mužů i žen. A u zahraničních firem, které zřizují své pobočky v Česku, je myslím naprosto normální, že i na vrcholových pozicích jsou ženy zastoupeny stejně jako muži. Je to tedy zčásti i o českých ženách samotných? Ano, je třeba, aby se vysokých postů nebály, nevsugerovávaly si samy dopředu nějaký handicap. Mě třeba nikdy nenapadlo myslet si, že něco v práci nezvládnu tak dobře, jako by to zvládl muž. Ženy si podle mě umí práci lépe zorganizovat a mohou přece dobře využívat mužskou ješitnost. Muži nebudou svým nadřízeným podle mě rádi říkat, že zadaný úkol nezvládli nebo neměli čas vyřešit. Vy máte za sebou jedinečnou zkušenost, na základě které můžete srovnávat, jak pracovala IPB za doby náměstka Libora Procházky, kdy byla dravou progresivní bankou, a jak pracuje po fúzi s ČSOB. Jaké je vaše hodnocení? Co se týká budování retailu v IPB, jejího vztahu ke klientům, tak tam byla situace vážně velice dobrá. My jsme v té době pracovali pro banku s nadšením. Naše klienty jsme opravdu znali, oslovovali jsme je na pobočkách i jmény. A kdybyste měla srovnat styl práce náměstka Procházky a nynějšího generálního ředitele ČSOB Pavla Kavánka? To nemohu, protože jsem v té době pracovala v regionu. Pana Procházku jsem viděla tak dvakrát, nehovořila jsem s ním. A pokud bychom srovnali strategii obou bank na trhu? Strategie IPB byla hodně o retailovém bankovnictví a malých a středních firmách. Samozřejmě obsahovala i korporátní bankovnictví. Naproti tomu ČSOB byla před fúzí zaměřena na korporátní klientelu a po jejich spojení nastalo období, kdy se obě tyto kultury musely vyrovnávat jedna s druhou. Poštovní spořitelna, kterou řídím, má i nadále nejblíže k retailu, malým a středním firmám a živnostníkům. Myslím, že náš projekt multibrand jsme vypracovali dobře. My se staráme o drobné klienty, kterým vyhovují cenově i místně dostupné služby nabízené na pobočkách České pošty, ČSOB se věnuje korporátnímu a privátnímu bankovnictví. PODNIKATELÉ NEVĚDÍ O DOTACÍCH Podle průzkumu serveru Podnikatel.cz, který probíhal mezi malými a středními podnikateli a na kterém jste spolupracovali, vyplývá, že další rozvoj podnikání nejčastěji financují z vlastních zdrojů. Nepřekvapilo vás to? Překvapilo. Znamená to pro nás výzvu. Musíme tyto klienty ještě více seznamovat s jednoduchými možnostmi úvěrového financování, například možnostmi kontokorentu. Zarazilo mě i to, že jsou také ostře vyhraněni v otázce využití dotačních fondů Evropské unie. Většina z nich v minulosti neprojevila o čerpání těchto fondů zájem a ani o podání žádosti neuvažuje. Přitom naše zkušenosti z fungování služby Dotační servis ukazují, že až 35 procent podnikatelů by mohlo využít evropské peníze – jen o tom nevědí. Jak to chcete dokázat? Musíme v myšlení malých živnostníků překonat především to, že řada z nich nepoužívá pro své podnikání podnikatelský účet. Mají jen osobní, na který jim přicházejí i peníze z podnikání. A pak záleží především na pravidelné práci s informacemi na pobočkách, a to i u tématu čerpání dotací z fondů Unie. Musíme se jim dostat do povědomí s tím, že naše produkty jsou srozumitelné, jednoduché, poměrně levné a vytvořené pro jejich potřeby. Poštovní spořitelna připravila pro zástupce malých obcí cyklus regionálních seminářů, zaměřených na problematiku čerpání dotací ze strukturálních fondů Evropské unie. Jak proběhla první setkání? Cílem tohoto projektu je seznámit starosty s aktuálními dotačními programy Unie a upozornit je na skutečnost, že Poštovní spořitelna ve spolupráci s poradenskými firmami poskytuje obcím v oblasti čerpání fondů komplexní servis. Řada subjektů si na čerpání strukturálních fondů netroufá, považuje celý proces za administrativně a personálně náročný. Informujeme je tedy o tom, že od nás mohou zdarma získat „dotační audit“, tedy odfiltrované informace o dotačních příležitostech pro rozvojové záměry obce, jako jsou například vybudování potřebné kanalizace a čističky odpadních vod či investice do chybějícího občanského vybavení.  Máte už nějaké reakce z těchto setkání? Například místostarostka obce Hošťka v severnich Čechách nám řekla, že díky našemu semináři se rozhodla ve spolupráci s námi pustit i do projektů vyžadujících větší finanční náročnost. Dotace už její obec využila například na opravu školy, hřiště nebo zastřešení skládkového dvora. Doporučila nám semináře hodně zacílit na starosty obcí menších než 500 obyvatel, hlavně oni totiž mohou pomoc Poštovní spořitelny pro své obce využít. Vaše nová poradenská služba Dotační servis je ale určena i živnostníkům, zemědělcům nebo neziskovým organizacím.**

Jistě. Klient může zdarma získat počáteční dotační analýzu svého podnikatelského záměru, zhodnocení výběru dotačního programu a pomoc při vyplnění a podání žádosti. Pokud předložený projekt nevyhovuje žádnému dotačnímu programu, dáme klientovi samozřejmě doporučení, jakým způsobem by ho mohl upravit, aby dotačním podmínkám vyhověl. Hlavně chceme dopředu předvybrat ty nejzajímavější dotační tituly, aby se klienti mohli lépe zorientovat.

  • Našli jste v článku chybu?