Kamenné pobočky se otevírají jako o závod, protože je zákazníci preferují
Bank of America otevřela v lednu svou první chicagskou pobočku v srdci finančního centra města na módní ulici La Salle. Byla to velká událost, kterou poctil svou přítomností dokonce generální ředitel banky Kenneth D. Lewis. Slavnosti se zúčastnil také starosta Chicaga Richard M. Daley, jenž zahájil činnost filiálky přestřižením stuhy vytvořené z dvacetidolarových bankovek.
Za honosnými oslavami se skrývá velký záměr. Banky zahajují bitvu o změnu struktury služeb v bankovnictví – už brzy se ve „Větrném městě“ a v jeho okolí otevřou tucty nových přepážek. Banka, která sídlí v Charlotte v Severní Karolíně, hodlá během příštích dvou let rozjet 50 poboček. Washington Mutual ze Seattlu se také připravuje k invazi - od června do konce letošního roku jich chce otevřít sedmdesát. Ani jednička v oblasti Bank One nezahálí. Od roku 1999 sice zavírala větší počet poboček, než otevírala, ale v poslední době začala jejich množství opět zvyšovat. Ve druhé polovině loňského roku přibylo sedm, letos třináct a na rok 2004 je naplánováno otevření dalších patnácti. „Všechny banky oznamují nové pobočky jako o závod,” uvádí ředitelka asociace Illinois Bankers Linda Kochová. „Když se klientovi přestane jeho banka líbit, stačí mu přejít přes ulici do jiné.“
Tento trend se nesoustřeďuje pouze na Chicago. Nové pobočky se objevují na nárožích a v nákupních centrech po celých Spojených státech, zejména ve vyspělých průmyslových oblastech. Wachovia se sídlem v severokarolínském Charlotte otevírala v uplynulém desetiletí na nových místech jen výjimečně. Letos a napřesrok však hodlá zřídit 90 poboček po celé zemi včetně deseti na hlavním bitevním poli v New Yorku. Bank One v tomto roce plánuje vybudování 65 poboček po celých USA a v příštím jich chce zřídit přes sto. Liam E. McGee, prezident útvaru drobného bankovnictví Bank of America, předpokládá, že jejich společnost otevře alespoň 350 poboček po celé Americe. „V lokalitách, kde chceme podnikat, nakupujeme pozemky s maximální razancí,“ prohlašuje.
Je zřejmé, že vrcholné období internetového rozvoje bankovnictví končí. Byly doby, kdy velké banky prohlásily pobočkové bankovnictví za mrtvé a začaly razantně investovat do nových technologií. Věřily tomu, že nalákají klienty do nových elektronických systémů, a ušetří tak na drahých „cihlách a maltě“. Otevíraly pouze méně nákladné přepážky v obchodech se smíšeným a zlevněným zbožím a vydávaly velké sumy za telefonická centra a webové systémy.
Například Bank One uvalila třídolarový poplatek na všechny transakce prováděné pracovníkem na přepážce. Celých sedm let se tak marně snažila odradit klienty od pravidelných návštěv svých poboček. Zároveň investovala 150 milionů dolarů do své banky WingspanBank.com, která poskytovala služby výhradně prostřednictvím internetu. Bank of America měla v Chicagu velké zastoupení pouze do roku 1998, kdy se rozhodla prodat 76 poboček v obchodech se smíšeným zbožím. Zavírání existujících poboček a omezení zřizování nových zavinila také série ukvapených bankovních fúzí. “V polovině devadesátých let se bankovní sektor zabýval otázkou, zda mají pobočky ještě nějakou budoucnost,” vzpomíná Ben Jenkins, ředitel drobného a firemního bankovnictví společnosti Wachovia.
Tuto otázku již nikdo neřeší. Přestože služby zprostředkované po internetu nabízejí mnoho možností, klienti stále otevírají 80 procent nových šekových a spořitelních účtů na pobočkách. V uplynulém desetiletí rostly vklady velmi pomalým tempem, a to o pouhá tři procenta ročně. Nyní však banky těží z mizérie kapitálového trhu, protože klienti ukládají úspory spíše na své bankovní účty. Loni i předloni se vklady zvýšily o šest procent ročně. Tento trend se sice může obrátit, až se situace na trhu zlepší, ale banky věří, že filiálky zůstanou ziskové. Nové legislativní změny jim totiž umožňují nabízet celou řadu pojišťovacích produktů i dalších finančních služeb, což se obvykle vyřizuje osobně. Dalším argumentem pro pobočky nabízející veškeré služby je, že banky vlastnící minipobočky na nich většinou pouze proplácely šeky a vydávaly hotovost, ale zaznamenaly jen málo vkladů. Jedna ze společností, která od této strategie upustila, je Wells Fargo & Co. ze San Francisca. K tomu všemu velké banky v minulém období pozorovaly, jak menší ústavy místo očekávaného zeštíhlování sítí expandují a pohlcují větší podíl na rostoucím objemu vkladů.
Z newjerseyské Commerce Bancorp se sídlem v Cherry Hill se tak během pěti let stala banka střední velikosti. Ztrojnásobila počet poboček na 224 a její jmění vzrostlo z 5,5 miliardy dolarů na sedmnáct miliard. Zakladatel a předseda správní rady Vernon W. Hill II. vysvětluje, že začal uvažovat úplně novým způsobem: ne jako bankéř, který se snaží snižovat náklady, ale spíše jako obchodník, který chce prodat klientům co nejvíce produktů. Commerce Bancorp se inspirovala tím nejlepším, co dělají prodejci kladoucí důraz na co nejlepší služby zákazníkům. Nechala filiálky otevřené sedm dní v týdnu a dbala na to, aby měly příjemný vzhled a klienty přitahovaly. Výsledkem je, že loni každá pobočka Commerce Bancorp založila průměrně 889 nových šekových účtů, zatímco Bank of America jich získala pouze 126.
Je jasné, že takové množství poboček nemůže pracovníky svých přepážek plně vytížit, aniž by přebíraly obchody od konkurence. „Dominantní banky budou bránit svá území,“ předvídá Harold Pote, šéf skupiny pro regionální bankovnictví v J. P. Morgan Chase & Co. Až loni na podzim se Bank One konečně odhodlala zrušit svůj třídolarový poplatek za použití přepážky a nachystala se k útoku na Chicago. „Podle našeho nového modelu služeb chceme s klienty komunikovat, a proto jsme usoudili, že zpoplatňování jejich příchodu na filiálku nedává smysl,“ vysvětluje generální ředitel pro drobné bankovnictví Charles W. Scharf.
Zároveň se znovuobjevováním významu práce poboček věnují banky více péče vytváření příjemného prostředí. V roce 2000 nastartovala tento trend Washington Mutual, když otevřela šestnáct poboček se zcela odlišným vzhledem: vystavuje na odiv figuríny, jaké vídáme v prodejnách oděvů, podává kávu v kavárenském prostředí a nabízí herní koutky pro děti. Nejsou v ní žádná lana, oddělující klienty od zaměstnanců, a místo stolů tam stojí kiosky s přepážkami. Nové pobočky v Las Vegas dosáhly toho, že každý jejich klient využil zhruba pěti bankovních produktů, což je dvojnásobek průměrných výsledků v sektoru. Banka uvádí, že lasvegaské pobočky začaly vydělávat již po osmnácti měsících činnosti na rozdíl od obvyklých pěti let. Loni banka Washington Mutual otevřela 144 filiálek a letos plánuje nových 230.
Růst počtu poboček tradičně brzdily nové technologie – začátkem osmdesátých letech přišly bankomaty, potom internet koncem let devadesátých. Tentokrát by zbrždění růstu mohlo mít prostší důvod: banky možná brzy obsadí vhodná místa na všech nárožích.
Praporek1:
Pobočky banky Washington Mutual s herními koutky a kavárenskými stolky prodávají dvojnásobek obvyklého průměru finančních produktů
Tabulka:
POBOČKOVÝ RŮST
Počet nových filiálek otevřených šesti největšími americkými bankami*
2000 2001 2002 2003 2004
120 158 242 486 550
*J.P. Morgan Chase & Co., Bank of America, Citigroup, plánovaný
Wachovia, Washington Mutual, Bank One Pramen: banky
Box:
Obchodník s místem**
Horečka při výstavbě bankovních poboček přišla jako na zavolanou pro investiční fond s nemovitostmi American Financial Realty Trust. Ten totiž plánuje nabídnout v květnu své akcie na burze. Fond z filadelfského Jenkintownu věří, že na trendu vydělá nákupem filiálek a zpětným pronájmem bankám, což jim umožní uvolnit kapitál. Zároveň doufá, že také investoři budou chtít vydělávat. Hodlá získat 385 milionů dolarů – letos jde doposud o největší primární emisi akcií (IPO) americké společnosti.
Zájem o nabídku podněcuje rovněž osoba předsedy představenstva Lewise J. Ranieriho. Tohoto bývalého místopředsedu představenstva Salomon Brothers, známého jako průkopníka na sekundárním trhu hypoték, získal American Financial loni. V tichém období před IPO však ani Ranieri, ani jiní manažeři společnosti neposkytují žádné komentáře.
American Financial pilně skupuje nemovitosti: ke 14. únoru měl nasmlouvané realitní obchody ve výši 1,1 miliardy dolarů včetně 145 administrativních budov a 202 bankovních poboček. Tento budoucí hráč na trhu akcií REIT argumentuje tím, že banky jsou dobrými nájemníky: fungují v rámci přísné legislativy a nehrozí takové nebezpečí bankrotu jako třeba u prodejců. Nicméně v současné době je jmění ve výši 1,6 miliardy dolarů tvořeno cennými papíry v hodnotě 1,1 miliardy dolarů, jež jsou zaručeny hypotékami. Hodnota těchto cenných papírů může kolísat stejně rychle jako úrokové míry.
Zatím lze jen konstatovat, že American Financial má na palubě známého finančníka a že se zaměřila na slibný sektor trhu. Fond věří, že příští měsíc tato fakta zúročí.
Popisek:
MUŽ V ČELE
Ranieri společnost vede zřejmě k největšímu letošnímu IPO
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Pavel Makovec, www.LangPal.com