Menu Zavřít

Ziskovost výrobců oken je na nule, říká Jan Tušl z Window Holding

18. 4. 2014
Autor: ČTK

Výroba a prodej oken v Česku zažily po roce 2000 neuvěřitelný boom. Dobré marže přilákaly i velké finanční žraloky. Jenže pak přišel tvrdý pád, říká Jan Tušl, člen představenstva okenářské skupiny Window Holding.

E15: Byla na českém trhu bublina?

Jednoznačně. Byla tažená trhem, dotacemi i makroekonomickou situací. Hodně firem vznikalo jen proto, že v branži byly vysoké marže, ale to už je dnes pryč. Trh se za posledních pět let propadl o více než polovinu.

E15: Proč tím nejvíce utrpěli velcí hráči?

Nebyli nejvíce biti, ale byli nejvíce vidět. Padaly velké i malé firmy, společnosti se slabou finanční strukturou i se špatným obchodním konceptem. Jakmile se na trhu objevila firma, která podrážela ceny a doufala, že marže a zisk dožene objemem, tak padla. Obecně je nyní ziskovost tohoto odvětví prakticky na nule.

E15: Takže se trh s okny čistí?

Dochází k obrovskému odlivu kapitálu a lidí z oboru do oborů perspektivnějších. Oken a stavebnictví obecně se drží firmy, kteří mají tuto branži zakódovanou v DNA.

E15: Co se v této situaci stalo s Window Holdingem?

Window Holding byl jednou z firem, které se dařilo relativně dobře. Všechny firmy, které jsme v letech 2006 až 2008 kupovali, měly strategii o něco vyšší ceny, ale se zajištěnou kvalitou. Proto jsme sice v krizi ztratili počáteční vyšší marži, ale na provozní úrovni jsme peníze nikdy neztráceli. A ve finále jsme klesli výrazně méně než celý trh.

E15: Přesto si ale netřeba nalhávat, že ve skupině šlo všechno jako po másle. Co se zadrhlo?

Závazky Window Holdingu z akvizičního období byly vyšší, než byla firma schopná pokrývat. A to také vyústilo až do současné změny akcionářů. Akcionář a majitel má právo získat ze svého podniku nějakou přidanou hodnotu, ale když to nefunguje, tak má také nějaké povinnosti. V takovémto případě má povinnost zajistit, aby firma mohla fungovat dál. A to se u nás stalo. Když akcionáři viděli, že už na firmu nestačí, tak se domluvili s věřiteli a firmu prodali. Tak, aby se posílil kapitál a firma mohla dobře fungovat. Provozně jsme nyní silnější než dřív.


Čtěte také:

Investoři z Wood & Company prodali okenářský byznys

MMF24

Výrobci oken bojují o přežití

Největší okenářská skupina

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).