Menu Zavřít

Zítra vstanu z hrobu

8. 11. 2011
Autor: Euro.cz

Richard Müller na novém albu Ešte neví, zda chce lidem o sobě něco říct, nebo jen hodlá plytce zpívat o ničem

Dlouho mi hlavou neběžely tak rozporuplné pocity jako nad nedávným vystoupením Richarda Müllera v pražském divadle Hybernia. Byla v tom i jistá úleva, že zpěvák po letech nezdarů a váhavém vykročení po přerušení kariéry znovu nalezl sebe sama na dně komorních verzí svých písní. Byl stejně nonšalantním bavičem jako před lety a i skladby znovu zněly jako osobní výpovědi, a ne jako noty (a někdy i slova) někoho jiného, které jen přijal za své.
Nad vším se přesto vznášela vzpomínka na vyprodanou Akropoli z podzimu 1999, v níž zpěváka na vrcholu sil doprovázel legendární, předčasně zesnulý klavírista Jaro Filip. Byl to jeden z koncertů, o nichž člověk může s klidem prohlásit, že by zemřel jen proto, aby jejich kouzlo mohl zažít znovu.

bitcoin_skoleni

Míra uvěřitelnosti

Poněkud mlhavěji si vybavuji následující odpoledne, kdy jsem se vydal do Počernic za slíbeným rozhovorem, který se nakonec neuskutečnil. O Müllerovi jsem však v letech následujících psal nesčetněkrát, společným jmenovatelem článků bylo především téma identity. Dodnes mi není jasné, zda je introvertem, který se před publikem vysvléká nejen fyzicky, ale i ze všech přehmatů a hledání, anebo bonvivánem Rohanem. Hranice mezi osobní výpovědí, uměleckou stylizací a podléháním tlaku spolutvůrců či vydavatele se s každým albem klikatila a posouvala, ale bohužel nikoli k transparenci.
Jako by ale interpretovi, autorům a producentům o uvěřitelnost už ani nešlo. Jistě, Müller není šansoniér, ale „jen“ zpěvák, a tak se může zdát, že jeho řemeslem je přetvářka spíše než dennodenní předkládání srdce na dlani. Potřeba vytvářet „hity“ i sklizně posluchačských cen napovídají, že přijetí skladeb je často zřejmě důležitější, než co je posluchači vysíláno. Díky značné medializaci ale mohl do zpěvákova soukromí (a s trochou cynismu i do jeho zdravotní knížky) nahlédnout každý, a tudíž si kdokoli může udělat představu, do jaké míry jsou písně i přes zřejmou autorskou licenci autobiografické.

Masovost i osobnost

Lze odpouštět písně „veselé“, ale plytké nikoli. Problémem zpěvákova pohybu mimo bezpečná pole osobních výpovědí je téměř okamžitá ztráta autenticity. A stejně nevěrohodné jsou i „experimentální“ momenty. Britský zpěvák David Sylvian dokázal po boku současné elektronické moderny natočit zřejmě nejlepší a zároveň i nejintimnější díla kariéry.
Müller se sice obklopil špičkou mladé slovenské producentské generace, ale pokus omladit jej postrádá hlubší koncept. Několik klasických písní v osvěživých aranžmá doplňují na novince Eště poněkud prvoplánové hity a bohužel i další pokusy „dobýt“ i jiné publikum než to tradiční. Duet o pokoře se zpěvačkou, která ušlechtilé pohnutí viděla leda v ženském časopise o přestávce u vizážistky, působí jako hazardování se jménem stejně jako až příliš době poplatné hrátky s vokálními efekty. U zpěváka, který nijak velkým rozsahem nikdy nevynikal a jehož kouzlo se odvíjí od jedinečného charismatu, působí jako nepodařený vtip. Kloubit tradici s modernou, masovost s osobností lze i šťastnějšími způsoby a leckteré ze zpackaných písní by za jiných aranžmá byly perlami.
I alba roztříštěná totiž mohou působit jako uzavřený celek, musí ale o něčem vypovídat. Novinka je vlastně albem povedeným, naznačuje, že Müller má namířeno k vyrovnanější tvorbě z devadesátých let. Určité plytké momenty jej doprovázely i tehdy, ale musí se především rozhodnout, zda sbírat ocenění, anebo lidem o sobě něco říct. A ne jen naoko. Na novince se dělí o to, že ráno vstal z hrobu a neví, zda se opařit čajem.

  • Našli jste v článku chybu?