Především díky světové premiéře prototypu Porsche 917, který v následujících letech naprosto změnil svět vytrvalostních a okruhových závodů. Do Ženevy tehdy s nebezpečně rychlou ikonou dorazil i Ferdinand Piëch (17. dubna 1937 až 25. srpna 2019), šéf experimentálního oddělení automobilky Porsche, pod jehož dohledem model 917 vznikal. „Ferdinandův život byl poznamenaný jeho láskou k automobilům a lidem, kteří je staví. Byl zapálený inženýr a auta miloval až do konce,“ napsala jeho žena Ursula, když před několika dny oznámila smrt manžela.
Ferdinand Piëch se narodil ve Vídni jako vnuk Ferdinanda Porscheho pocházejícího z Vratislavic u Liberce.
Když v roce 1963 vystudoval inženýrství na Švýcarském federálním technologickém institutu, ihned se začlenil do chodu rodinné automobilky. Zapojil se do vývoje sporšáku Porche 911, po pár letech přešel do oddělení, které se plně soustředilo na stavbu vlastních závodních vozidel. S Helmuthem Bottem a šéfinženýrem Hansem Mezgerem zkonstruovali strašidelně silnou a rychlou „devětsetsedmnáctku“, která hned v roce 1970 ovládla Le Mans, což znamenalo první celkové vítězství pro značku Porsche v nejslavnější čtyřiadvacetihodinovce světa.
Pak se ale z automobilky jako všichni ostatní členové rodin Porschů a Piëchů musel klidit. Firma totiž zavedla pravidlo, že nikdo s tímto rodokmenem nesmí být zapojen do vedení fabriky. A tak se Ferdinand přesunul do továrny Audi v Ingolstadtu. Ani tam se nepřestal věnovat sportovním vozům. Na začátku 80. let dohlížel na vývoj speciálu Quattro, který se stal emblémem tehdejší éry světových soutěží.
V další dekádě pomohl celé skupině Volkswagen Group, do jejíhož managementu vstoupil v roce 1993, když se hospodářské výsledky propadaly. Díky autům Golf a Passat firma zaznamenala globální úspěch.
Ferdinand Piëch však nikdy z hlavy nepustil závodní vášeň. V rámci koncernu protlačil k životu Bugatti Veyron, v roce 2005 zase stál za zrodem sportovního prototypu Audi R10. Ten v červnu 2006 vyhrál Le Mans jako vůbec první dieselové auto v historii. Vítězství si ve Francii vzal ještě v následujících dvou letech.
Ze společnosti Volkswagen Group, už jako člen dozorčí rady, odešel na jaře 2015. Jen pár měsíců před vypuknutím emisní aféry Dieselgate. Podle manželky Ursuly zemřel náhle a neočekávaně.
O autorovi| Ondřej Stratilík stratilik@mf.cz