ELEKTRONICKÉ CELNÍ PROHLÁŠENÍJen pár dní zbývá do spuštění české části celoevropského informačního systému ECS. Pro vývozce to znamená podstatné zjednodušení celní administrativy. A také konec dlouhého čekání na doklady potřebné pro odpočet DPH.
ELEKTRONICKÉ CELNÍ PROHLÁŠENÍ Jen pár dní zbývá do spuštění české části celoevropského informačního systému ECS. Pro vývozce to znamená podstatné zjednodušení celní administrativy. A také konec dlouhého čekání na doklady potřebné pro odpočet DPH.
Efektivnější vytěžování vozového parku, stálou kontrolu nad stavem vývozní deklarace, podstatně rychlejší vyřizování odpočtu daně z přidané hodnoty.
To vše exportérům slibuje takzvaný e-Vývoz, založený na systému kontroly vývozu ECS. Ten navazuje na fungující NCTS a subjektům vyvážejícím mimo Unii nabízí přechod od současného systému tiskopisů JSD k elektronické formě komunikace s celními a finančními orgány.
E-Vývoz odstartuje 1. února a povinný bude zatím pouze pro držitele povolení zjednodušeného postupu vývozu. Ostatní mohou až do 1. července 2009 využívat i nadále formuláře JSD. Nicméně data, která chtějí předat v elektronické podobě (například na disketě), už musejí standardy ECS splňovat.
DPH RYCHLOSTÍ BLESKU?
Největší výhodou bude pro firmy podstatné zrychlení možnosti nárokovat si odpočet DPH. Elektronická komunikace totiž umožní získat potvrzení o výstupu zboží hned, jak náklad opustí Unii. „Vzhledem k tomu, že potvrzení bude pro finanční úřady ze zákona závazné, odpadne tak dosavadní tří, čtyř nebo i víceměsíční čekání na potřebné dokumenty,“ představuje nový systém Libor Klapal, zástupce ředitele odboru informatiky Generálního ředitelství cel a vedoucí projektu e-Vývoz. „Nemluvě o tom, že elektronická komunikace zabrání problémům, kdy si řidič doklady na vývozu nepotvrdí nebo je ztratí. Pokud je k tomu příjemce zboží ještě třeba z Indie, vzniká velmi obtížně řešitelná situace,“ dodává.
Technicky se potom celý systém odrazí od stávajícího NCTS. Komunikace s úřady bude vyžadovat elektronický podpis, který lze v Česku získat například na poště. Následuje podání žádosti o možnost komunikovat s celním úřadem elektronicky a samozřejmě pořízení příslušného softwaru. „Velcí vývozci a spedice nejspíše využijí dražší komerční produkty. Nicméně pro menší a střední firmy nabízí Celní správa zdarma aplikaci WebKlient, fungující už v NCTS. Z hlediska komfortu používání je pochopitelně na nižší úrovni, všechny základní funkce však plní,“ shrnuje Klapal možnosti podnikatelů.
POČKÁME A UVIDÍME
Samotné firmy, kterých se novinka dotkne, zatím na celý systém hledí s opatrným optimismem. Připravujeme se a s hodnocením raději ještě počkáme, říkají prakticky všichni oslovení podnikatelé. „Nevyužíváme zjednodušený postup a aktuálně jej ani neplánujeme zavést. Nicméně už teď je jasné, že se stále více firem naučí s e-Vývozem zacházet a postupně na něj přejdou,“ konstatuje například Martin Sajaš z firmy Garant Opava, která se celní problematikou zabývá.
|VÝHODY e-VÝVOZU* předkládání čistě elektronického celního prohlášení* právně závazné potvrzení o výstupu zboží z Unie pro odpočet DPH* zamezení možnosti ztráty dokladů nutných pro finanční úřady* zefektivnění provozu vozového parku* možnost kdykoliv si ověřit stav vývozní deklarace na stránkách Celní správy | Pramen: Celní správa