Menu Zavřít

Zjednodušení pravidel pro dopravu po EU

25. 3. 2009
Autor: Euro.cz

V úterý 24. března vyjednalo české předsednictví v Evropském parlamentu tzv. silniční balíček, který má zjednodušit trh mezinárodní silniční přepravy.

Autor: Profit - Martin Siebert

Silniční balíček obsahuje tři legislativní návrhy, které se týkají především autobusové a nákladní dopravy. Podle české velvyslankyně při EU Jany Reinišové, která spolu s kolegy vedla vyjednávání mezi členskými státy a Evropským parlamentem, je „tento balíček dalším krokem v posilování vnitřního trhu mezinárodní silniční dopravy. Dopravcům usnadní podnikání v rámci Evropské unie, zjednoduší pravidla a omezí administrativu“.

Největším úspěchem se stala dohoda o tzv. kabotáži, tedy možnosti poskytovat přepravu v jiném státu EU, než ve kterém jsou dopravci zaregistrováni. Při posledním hlasování v červnu minulého roku bylo Česko nespokojeno s výsledkem, když se do znění dohody vpustila formulace, která umožnila členským státům kabotáž na svém území zakázat. Podle nově přijatého balíčku bude moci každý dopravce po splnění své zakázky vyřídit až tři další zakázky v rozmezí 7 dnů v daném státě.

MM25_AI

Nová pravidla se týkají i mezinárodní autobusové dopravy. Legislativní návrhy zavádí flexibilnější pravidla pro odpočinek řidičů v zájezdové dopravě, aniž by se tím snížila jejich bezpečnost. Zároveň se má zvýšit bezpečnost na silnicích díky posílení spolupráce a informovanosti národních úřadů. Vzniknou nové elektronické registry, kde si národní úřady budou vyměňovat aktuální informace o dopravcích a jejich přestupcích.

Přijetí balíčku musí následně tento pátek potvrdit členské státy EU na zasedání tzv. výboru stálých zástupců Coreper I. a následně i Evropský parlament, který jej nejdříve odhlasuje ve výboru a poté na svém dubnovém zasedání. Nová pravidla by měla vstoupit v platnost v průběhu následujících dvou let. V roce 2013 bude vypracována analýza, která zhodnotí fungování nových pravidel a po které by se nabírání zakázek mohlo zcela uvolnit.

  • Našli jste v článku chybu?