Schopnosti manažerů Konsolidační banky (KoB) již pár měsíců testuje situace ve třech podnicích, jimž k bankrotu schází opravdu jen málo. ČKD Dopravní systémy získala banka od IPB za padesát milionů v podnikové předsmrtné agonii na jaře letošního roku. Společnost dodnes dluží mzdy zaměstnancům za dva měsíce a naděje, že je bude schopna vyplatit v dohledné době, je minimální. Firmě se přitom podařilo dokončit zakázku tramvají pro Manilu včas, a vyhnout se tak placení vysokých sankcí. Pracuje se sice na dalších zakázkách, ale o osudu podniku zdaleka není rozhodnuto. Poté, co francouzská firma Alstom ustoupila od nabídky na vstup, zbývá poslední naděje - jednání s německým Siemensem. Je jasné, že bude možné prodat jen životaschopnou část podniku a celá operace si vyžádá značnou finanční účast státu. Na počátku roku vyčíslila společnost Ernst & Young potřebu finančních zdrojů k odvrácení hrozby konkursu na tři a půl miliardy jen v letošním roce. Do firmy se z této částky dostal jen zlomek.
Nekonečně dlouho zápolí KoB i s potížemi v Zetoru Brno. Tam se půl roku nevyrábělo a nyní sice zakázka je, ale k jistotě, že firma přežije, je ještě daleko. Ukazuje se, že podnik je schopen prodat zhruba sedm a půl tisíce traktorů, zatímco výrobní kapacity jsou zhruba dvojnásobné. Počet zaměstnanců tak ještě letos klesne o třetinu. Nejtěžší však bude vypořádání se starými dluhy. Zvažovanou variantou je v Česku velmi oblíbený model vyvedení výdělečné části podniku do nové společnosti a likvidace jeho zbytku. Operace, která proběhla například ve Vojenských stavbách či v děčínské Destě, má však jedno úskalí. Je na hraně zákona a v případě, že zbytková část spadne do konkursu dříve než půl roku po transakci, jsou provedené kroky právně neúčinné a nová firma se stane součástí konkursní podstaty. Ani v případě, že půlrok vydrží, však není vše zcela právně čisté a mohou vzniknout soudní spory.
Nejsnazší situaci má KoB jako vlastník ve své nejčerstvější akvizici, kopřivnické Tatře. Tam se stala nejen hlavním akcionářem, ale také odkoupila pohledávky od tří největších věřitelů. Má tak šanci najít automobilce partnera, což se nepodařilo Komerční bance.
Všechny tři akvizice ovšem mají problémy s likviditou. Chybí jim peníze na veškeré fixní náklady. Jen mzdové náklady každý měsíc dohromady určitě přesáhnou 150 milionů korun. A restrukturalizace pár měsíců potrvá. Musí se platit za elektřinu, vodu, ostrahu a tak dále. Každou korunu předem ztraceného úvěru však musí schválit vláda.