Test
Volvo XC90 by mohlo být pro kohokoliv receptem na to, jak nepůsobit okázale. Uhlazené tvary sportovně užitkového automobilu nedávají na odiv závislost na machistickém desateru ani touhu podělit se s okolím o poslední výpis z bankovního účtu. Jenže jak do toho zapadá exhibicionismus jeho poslední verze, která je schopna akcelerovat na stovku s hbitostí Golfu GTI? Odpovědí je Amerika.
Obdiv Spojených států k benzinovým osmiválcům přinutil k zamyšlení i švédskou automobilku. To kvůli tamnímu trhu dostalo XC90 agregát o výkonu 315 koní, jenž dokáže z mohutného vozu vymáčknout maximální rychlost 210 kilometrů za hodinu, a díky němuž číslici sto na tachometru míjí ručička již po 7,3 vteřiny. Jenže Evropa je jinde. Za letošní první pololetí se v Česku prodalo 165 exemplářů XC90, z nichž si pouze u třetiny zákazníci vyžádali benzinový motor. Pohonná jednotka s průměrnou spotřebou kolem 14,5 litru na sto kilometrů těžko pozici modelu v tuzemsku posílí.
Svým způsobem je to škoda. Nenucenost, s jakou se téměř dvoutunový automobil dává do pohybu, má totiž jistý půvab. Není přitom vůbec třeba nutit pedál plynu k cestě do mezní polohy. Vědomí, že plynulé rozjezdy má na svědomí pouze sebekázeň řidičova, přináší nemenší uspokojení. Zvláště když jsou provázeny pozvolným nárůstem síly, kterou snad nezastaví ani připojený karavan.
Agresivita Volvu nesvědčí. Šestistupňový automat se s ní ostatně vypořádává velmi lopotně, a jedinou záchranou pro řidiče pak zůstává manuální režim. V něm převodovka neřadí ani při dosažení červeného pole otáčkoměru a motor lze vytáčet k maximu. Jenže na druhé straně, kdo by se tam chtěl s XC90 dostat? Ideální prostředí pro tento vůz představuje dálnice a rychlost 180 kilometrů za hodinu. Tam poskytuje posádce dokonalé pohodlí minimálně narušované zvuky a vibracemi zvenčí.
Volvo XC90 má zajisté i terénní schopnosti. V zápřahu je buď pohon na přední kola, nebo na všechna čtyři v závislosti na kvalitě povrchu. Běžní majitelé však elektronickou pomoc využijí párkrát do roka na sněhu a za vydatného deště, protože do arktické tundry s tímto vozem patrně nezamíří. Ostatně proč také, když působí jako luxusní rodinný automobil. Disponuje bohatou výbavou (týdeník EURO testoval verzi summum za 2,1 milionu korun), má slušný zavazadlový prostor a dokoupení dalších dvou sedadel vyjde jen na 41 tisíc. Pro časté a dlouhé cesty - třeba po amerických dálnicích - je to s 315 koňmi vynikající kombinace. Všude jinde však má několik válců navíc.
Volvo XC90 V8
Motor zážehový osmiválec
Objem 4414 cm3
Max. výkon 232 kW
Převodovka 6stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 210 km/h
Průměrná spotřeba 13,3 litru na 100 km
Základní cena 1 997 000 Kč
Klady
- bezpečnostní vybavení v základu
- prostorný interiér
- rozsáhlá výbava
Zápory
- líné řazení automatu
- vyšší spotřeba