Boxster a Cayman přišly o šestiválce. Nejlevnějším porsche zbyl už jen čtyřválec
Docela nedávno jsme na tomto místě rozebírali, jak Porsche zkouší víru svých fanoušků přechodem ikonického sportovního modelu 911 na zmenšený motor s přeplňováním. To ale není nic ve srovnání s tím, co právě potkalo základní sportovní modely značky, roadster Boxster a technicky příbuzné kupé Cayman. I ty se musely ve jménu tabulkových emisí CO2 vzdát atmosféricky plněného šestiválce. Místo něj teď vrčí za zadními sedadly motor menší, přeplňovaný – a navíc jenom čtyřválcový!
Precedens existuje
Leckdo se nejspíš pohoršeně křižuje, znalci automobilové historie však jen nezúčastněně pokrčí rameny: A co má být? Vždyť čtyřválce mají u Porsche dlouhou tradici. Motory této koncepce poháněly model 914 ze sedmdesátých let, „levnou“ řadu 924/944, řidičsky ceněné Porsche 968 z první poloviny devadesátých let a také závodní vůz 718, od kterého si nejnovější Boxster a Cayman vypůjčily modelové označení. Kromě toho nové jednotky nejsou řadové čtyřválce jako ve vašem služebním superbu, ale tzv. „boxery“ – tedy ploché čtyřválce s protiběžnými písty. Jako u Subaru.
Základní 718 Boxster a 718 Cayman
dostaly dvoulitr naladěný na 220 kilowattů (300 koní), silnější 718 Boxster S a 718 Cayman S se pyšní objemem 2,5 litru a výkonem 257 kilowattů (350 koní). Což je mimochodem nachlup stejná hodnota, jakou nabízela ještě před nedávným faceliftem základní 911 Carrera.
Proto je nejnovější malé porsche rychlejší než kdy dřív. Boxster S v testované konfiguraci s paketem Sport Chrono a dvouspojkovou převodovkou PDK dokáže odpálit z místa na 100 km/h za velmi „nečtyřválcové“ 4,2 sekundy – tedy pokud neleje tak apokalypticky jako během těch několika hodin, které jsem mohl strávit za jeho volantem. Na zmáčených silnicích nebylo moudré zkoušet ani nejvyšší rychlost 285 km/h, ale Porsche je pověstné tím, že – na rozdíl od některých jiných automobilek – uvádí jízdní výkony spíš trochu podhodnocené.
Snaha zjevně byla
Dynamika jízdy tvoří pouze jednu dimenzi řidičských radostí ze sportovního auta. Je znát, že v Porsche se opravdu snažili, aby řidičům vynahradili břitkost reakcí, návykový hlad po otáčkách a precizní dávkovatelnost dřívějšího atmosférického šestiválce. Nový motor ve sportovním režimu zlověstně hudruje, po rychlém odstavení plynu mocně zapráská do výfuku a napříč otáčkoměrem se dere opravdu snaživě.
Nakonec ale není těžké Boxsteru čtyřválec odpustit. Porsche v rámci modernizace totiž zapracovalo na tom, aby se nejlépe ovladatelný roadster široko daleko stal ještě ovladatelnějším. Odezva řízení je podle všech měřítek fantastická, čitelnost podvozku na limitu absolutně intuitivní a schopnost tlumičů poradit si se stavem středočeských okresek k neuvěření.
Ani praktičnost není úplně zlá.
S odkládacími prostory v dosahu řidiče je to sice bída, ale hluboký kufr v přídi a menší schrána v zádi dohromady pojmou překvapivé množství menších zavazadel. Plně elektrická střecha v zataženém stavu zajišťuje snesitelnou míru hluku i v dálničním tempu, a když je stažená, netrpí posádka nadměrnými turbulencemi. Boxster je zkrátka velmi propracovaný produkt. Ovšem za odpovídající cenu.
Plus
? Dynamika blízká dřívější 911 ? Fantastické jízdní vlastnosti ? Každodenní použitelnost
Minus
? Šestiválec byl charakternější ? Reálná spotřeba není nižší než dřív ? Není kam odložit mobil
Technické údaje*
? Motor: plochý čtyřválec 2,5 l, 257 kW, 420 Nm ? 0–100 km/h: 4,4 s ? Max. rychlost: 285 km/h ? Hmotnost: 1385 kg ? Kombinovaná spotřeba: 7,3 l/100 km *Hodnoty udávané výrobcem
O autorovi| Jiří Červenka, spolupracovník redakce