Pozornost velkých světových internetových hráčů se upírá na Česko. Podle průzkumu banky JP Morgan je právě tato země nejrychleji rostoucím evropským trhem v prodeji zboží po internetu, do roku 2021 má trh vyrůst o 16 procent. Řeč je o 135 miliardách korun, které vloni utratili lidé v českých e-shopech.
JP Morgan ve své analýze zároveň zahraniční korporace varuje, že je český trh specifický a uzavřený do sebe.
Nejvíce o tom ví podnikatel Miroslav Uďan. Na jeho platformě Shoptet funguje zhruba polovina tuzemských e-shopů, nad jejichž počtem v poměru k obyvatelům mimochodem JP Morgan kroutí hlavou.
Rýče a lopaty
Miroslav Uďan začínal jako řada jiných internetových podnikatelů. S odstupem říká, že si vybral to nejhorší, co mohl, a to kosmetiku, kterou začal na internetu pro dávat. Na zboží byly minimální marže, a tak se od offline prodejců lišil jen tím, že si k obchodu pořídil internetový magazín, který ve finále vydělával díky reklamě více než zboží samotné. Suma sumárum, pořídit si internetový obchod stálo statisíce a podnikatel peníze splácel ještě v době, kdy ho raději pustil k vodě.
Jednoho dne sledoval pořad o zlaté horečce na Klondiku avtu chvíli mu to došlo. „Vydělávali jen ti první zlatokopové.
Druhá vlna už tak úspěšná nebyla. Peníze měli nakonec ti, kteří jim prodávali rýče a lopaty. Atak jsem si řekl, že budu prodávat rýče a lopaty,“ říká. A tak se svým parťákem Tomášem Krejčím, který mu jeho bývalý e-shop na klíč naprogramoval, začali vyrábět prázdné e-shopy pro ty, kteří by chtěli následovat jejich cestu. A je jich dost. Podle posledních čísel přes 19 tisíc.
Číslo se mění každou chvíli a Miroslav Uďan ho může sledovat na obrazovce v kanceláři na Rohanském nábřeží v pražském Karlíně, kde firma sídlí. Vedle něj naskakuje i počet prodaného zboží, a dokonce i fotka produktu, který se přes jejich e-shopy právě teď prodal. „Někdy je to zábava. Třeba když se prodá erotické zboží, svítí nám tady ten produkt přes celou obrazovku,“ usmívá se.
Pokud by se mělo upravit letité rčení o Češích, mohlo by dnes platit, že co Čech, to e-shoper, ať už pojmenování oné profese zní jakkoliv zvláštně. „Tato země má jeden z nejvyšších počtů internetových obchodů vpřepočtu na obyvatele. Jen vroce 2017 se jejich počet zvýšil o 3900 na 40100“ stojí ve zprávě JP Morgan.
Miroslav Uďan si to jako správný podnikatel vysvětluje tím, jak skvělou nabízí službu, ale existují i jiná logická vysvětlení. „Jsme národ kutilů. Každý něco vyrábí a je jasné, že to chce také prodat. Nejvíce e-shopů máme s módou a vlastní je ženy. Je to evidentní touha si přivydělat“ říká. Jeho verzi potvrzují i čísla, když obchody na platformě Shoptet bere 43 procent jejich provozovatelů jako přivýdělek. Rozvoji e-shopů nahrává i hlad zákazníků a to, že jsou Češi bohatší, než kdy v moderní historii byli.
Malí a zatvrzelí
Odbočkou k datům Českého statistického úřadu, který vydal čerstvá čísla, to rozhodně pro online trh platí. Na rozdíl od prodejů v klasických obchodech. Z dat vyplývá, že maloobchodní tržby bez prodejů aut v srpnu zpomalily meziroční růst na 3,7 procenta z červencových sedmi procent.
Naopak tržby internetových a zásilkových obchodů se oproti loňskému srpnu zvýšily o 14,6 procenta. V obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci činil nárůst osm procent a v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením 7,5 procenta. Za oděvy, obuv a výrobky pro domácnost lidé meziročně zaplatili o 6,5 procenta více a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,2 procenta více.
JP Morgan ve své zprávě přiznává, že Česko není kdovíjak velkým trhem.
Z evropského hlediska tvoří jen zhruba 0,8 procenta, ale lákadlem je právě nejvyšší prognóza růstu trhu v Evropě. Zahraniční firmy to ale budou mít v Česku těžké, jak lze číst mezi řádky studie.
„Mezi pěticí největších online obchodníků dominují místní značky s koncovkou cz. Jediným mezinárodním hráčem vprvní pětce je čínská platforma AliExpress“ uvádí se ve zprávě.
Příčinou těžkostí zahraničních prodejců je dobrá práce těch českých, kteří místní zákazníky tak trochu rozmazlili. „Tři ze čtyř zákazníků požadují doručení ve stejný den. Pouze šest procent je přitom ochotno zaplatit za prémiovou doručovací službu“ Mezinárodní prodejci budou muset podle JP Morgan zdokonalovat své zasílací služby a ceny, aby byli schopni konkurovat místním značkám.
Stejné důvody jsou i za tím, že Češi nenakupují zboží po internetu hromadně v zahraničí. Přeshraniční trh tvoří jen zhruba sedm procent toho, co si Češi na internetu pořizují.
Česko je pohledem ze zahraničí specifické také v tom, že online nakupují jen mladší zákazníci, na rozdíl od Německa či Velké Británie, kde jsou nakupující rozvrstveni v demografických skupinách zhruba stejně. Podle odhadů uzavře 67 procent online nákupů věková skupina mezi 25 až 34 lety ve srovnání s pouhými osmi procenty ve věku 65 let a více.
Krize jako výzva
Ale zpátky do Karlína. Shoptet funguje deset let a Miroslav Uďan sleduje trendy, které se v onlinu odehrávají. Třeba krize je pro tento trh požehnáním. „V roce 2009 se kamenné obchody začaly přesouvat na internet. Stejně jako reklama. Nám to pomohlo v růstu“ říká. Doba zavírání kamenných obchodů kvůli e-shopům už ale pomalu ustává. Nakupujícím chybí kontakt s prodejcem, a tak se obchody stávají spíše showroomy, které si elektronické obchody otevírají, aby mohly zapůsobit a navázat vztah. „Tady vnímám, jak zaspali tradiční velcí hráči, kteří online podcenili.
Platí to třeba u rozvozu potravin. Když se podívám na Tomáše Čupra (zakladatel obchodu Rohlik.cz - pozn. red.), jak na tom sedí od rána do večera a prodává lidem vlastně volný čas, který by jinak strávili nakupováním, a srovnám to s weby supermarketů, je to obrovský rozdíl“ říká. Stejně tak z jeho pohledu zaspávají tradiční banky.
„Úplně se mění trh. Karty, které jsou sto let rozdané, budou držet díky onlinu jiní“ říká.
Česko za sebou ale nemá jen úspěšné příběhy. Krachovali dominantní hráči i jedničky na trhu. V živé paměti je obchod s módou Zoot, který se nyní snaží přežít pod novými majiteli svou klinickou smrt. Zkrachovala i jednička v prodeji kuchyňského náčiní Kulina nebo jednička v prodeji nábytku MT nábytek. Ve všech případech jde ale o interní problémy firem, ne 0 selhání trhu jako takového.
Móda je koneckonců zboží, které se na internetu prodává velmi dobře. Na druhém místě eviduje Shoptet kategorii hobby, dům a zahrada a na třetím elektroniku, která byla ještě před pár lety tahounem trhu. Na vzestupu je prodej potravin a díky stavebnímu boomu také prodej potřeb pro stavbu.
Móda jede
Podle JP Morgan Česko se svým 16procentním růstem předstihlo větší trhy, jako jsou Británie, Francie a Německo. Za Českem je na druhém místě se 14procentním růstem Itálie a na třetím s 13,5 procenta Španělsko. Prvenství si Česko drží 1 v nakupování přes mobil. Přesto čeští zákazníci v porovnání s jinými zeměmi nejčastěji využívají platby v hotovosti, zejména platby dobírkou nebo při převzetí zásilky. Podle Shoptetu platí kartou při nákupu jen deset procent lidí, trend ale postupně roste. Klesá naopak dobírka, s 34 procenty je ale stále dominantní spolu s platbou převodem.
I přes obtíže a specifika český trh v poslední době velké zahraniční prodejce přilákal. Stalo se to zejména v rychle rostoucím segmentu módy, na trh vstoupily značky Zalando nebo About You. Zbořit Heureku, Bazoš či Alzu, které JP Morgan zmiňuje jako top prodejce, ale cizím obchodníkům ještě dlouho potrvá. V této zemi se drží český svéráz.
Co prodávají čeští e-shopeři Podíl e-shopů, které se zabývají prodejem daného odvětví (v %)
zdroj: jp morgan
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz