Menu Zavřít

Zlaté brány uzamčeny

13. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Když se nestihne spustit nový systém, vrátí se dálniční známky

Konsorcium Kapsch muselo přerušit výstavbu mýtných bran na českých dálnicích. Možná jen na pár dnů, možná navždy. Co s nimi dál? Snad by mohutné konstrukce mohly posloužit některým politickým partajím jako nosiče předvolebních billboardů. Bylo by na nich napsáno třeba „Dokážeme vám, že jsme schopni zkompromitovat každou dobrou myšlenku“. V úvahu připadá KDU-ČSL, jejíž bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský by měl nést největší díl odpovědnosti za případný nezdar projektu a miliardové ztráty, které tím českému státu mohou vzniknout. V jeho resortu probíhal tendr, jenž má teď dohru před justicí. Pro státní úředníky není jednoduché obhájit, proč vybrali za generálního dodavatele mýta firmu, která z hlediska ceny podala až třetí nejvýhodnější nabídku.

Přestávka na dobu neurčitou

Brněnský krajský soud vydal minulý týden předběžné opatření, kterým nařídil ministerstvu dopravy a konsorciu Kapsch zdržet se plnění ze smlouvy, na jejímž základě výstavba systému pro výkonové zpoplatnění dálniční a silniční sítě nyní probíhá, jakož i smlouvy o poskytování navazujících služeb. Opatření bylo přijato na návrh firmy Autostrade, neúspěšného účastníka soutěže, který se nyní domáhá zvrácení výsledku skrze justici, když předtím se svými argumenty neuspěl před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Soud už 31. března přiznal žalobě ze strany Autostrade odkladný účinek, ovšem stavba i přesto pokračovala. Exministr Šimonovský dnes argumentuje tím, že smlouva s Kapschem byla už podepsána a jeho úřad jej upozornil, že v případě neplnění smlouvy hrozí velké škody. To si nechtěl vzít Šimonovský na triko, proto budování systému nezarazil. Teď to ovšem vypadá, že škody budou investoři vymáhat tak jako tak. Buď Kapsch, nebo Autostrade, podle toho, kdo dosáhne konečného vítězství. Předběžné opatření zatím vůbec nic neznamená, protože na soudní rozhodnutí se teprve čeká. Jednání je naplánováno na úterý 17. října. Zda verdikt padne hned, či se zpožděním, nelze odhadnout. V úvahu připadají dvě varianty. Buď soud správní žalobu Autostrade zamítne, což umožní výstavbu mýtného systému okamžitě obnovit, anebo vrátí celou kauzu antimonopolnímu úřadu k novému projednání. Předseda ÚOHS Martin Pecina ovšem říká, že kdyby byli nuceni o věci rozhodovat znovu, mohou ministerstvu dopravy maximálně udělit pokutu, ale soutěž samou prý zrušit nelze. To by se Autostrade musela před soudem domáhat přímo zneplatnění smluv. Jak se zdá, Autostrade je připravena veškerých možností daných zákonem využít. Bez peněz z Česka odejít asi nehodlá. I premiér Mirek Topolánek si je vědom rizika, že soudní řízení se může vléci třeba i několik let. „Kromě nedovýběru mýta hrozí, že investice doposud vložené do tohoto systému přijdou vniveč,“ říká.

bitcoin školení listopad 24

Kamiony na dálnici zdarma?

Složitá politická situace vybízí i k otázce, zda jsou poslanci schopni se alespoň dohodnout na úpravě legislativy, tak aby mohl být v případě potřeby ostrý start mýtného systému odložen. Novela zákona o pozemních komunikacích hovoří jasně. Od 1. ledna 2007 je pro silniční motorová vozidla s nejvyšší povolenou hmotností 12 tun a výše zrušena povinnost mít vylepen časový kupon, tato vozidla podléhají na vybraných komunikacích výkonovému zpoplatnění. Co když zdržení bude takové, že firma Kapsch je už nestačí dohnat? „V krajním případě bychom museli do Parlamentu předložit nějakou malou novelku,“ říká Jiří Nouza, ředitel odboru pozemních komunikací z ministerstva dopravy. Znamenalo by to, že si majitelé nákladních automobilů nakonec nebudou ještě pořizovat palubní jednotky (OBU), ale zakoupí si opět „staré dobré“ dálniční známky. Ředitel Nouza uvádí, že ministerstvo financí má v zásobě známky, které by pro tyto účely bylo možné využít. Ovšem jaké časové kupony si koupit? Kdo koupí celoroční, musí platit mýto, jestliže se nový systém rozjede v průběhu roku?
Je zřejmé, že když se situace velmi rychle nevyjasní, hrozí dokonce, že nákladní doprava nebude v příštím roce zpoplatněna vůbec. Kdo to zaplatí? Právní chaos komplikuje autodopravcům uzavírání kontraktů na příští rok. Sazby mýta mají být podstatně vyšší, než kolik se za užívání dálniční sítě platí dnes, takže je velmi komplikované kalkulovat přepravních náklady.

Evropské riziko není zažehnáno.

Pro všechny obhájce napadeného tendru může být jistým zadostiučiněném fakt, že Evropská komise zatím neshledala, že by naše výběrové řízení porušilo pravidla EU pro veřejné zakázky. Nicméně uvedla, že bude soudní řízení probíhající v ČR dále sledovat. Dle dostupných informací pokračuje evropský přezkum ohledně zakázané veřejné podpory. I ten může vést k zneplatnění soutěže.

  • Našli jste v článku chybu?