Menu Zavřít

Zlatonosné stránky

7. 5. 2002
Autor: Euro.cz

V Česku se vloni prodaly kopírky a tiskárny za víc než pět miliard

Tiskárny, kopírky, faxy, skenery. Kancelářská technika, která se již naplno zabydlela jak v českých firmách, tak domácnostech. Investice do kancelářských strojů se stále zvyšují a Češi postupně smazávají technologické manko za vyspělejšími zeměmi. Analytická firma IDC uvádí, že jenom za kopírovací stroje, tiskárny a multifunkční zařízení se loni v Česku utratilo přes pět miliard korun. Zajímavější zisky přitom přináší množství stránek, jež prodanými stroji proteče, a také rozvíjející se služby, umožňující zákaznickým firmám na této technice šetřit.

Věk kopírování.

Ještě před pár lety hovořily odhady jednoznačně: s rozvojem internetu a pokračující „digitalizací“ kanceláří budou kopírky, tiskárny, faxy a další technika ustupovat do pozadí a budou se používat mnohem méně. Odborníci počítali s tím, že počet vytištěných stran každý rok klesne minimálně o pět procent. Stal se ale přesný opak. Obrovské množství dat a informací protékajících kancelářemi, další rozmach internetové komunikace a klesající cenová úroveň této techniky, to vše způsobilo, že se tiskne více než kdy jindy. Právě maximální výstup, tedy počet vytištěných či nakopírovaných stránek, je hlavním měřítkem úspěšnosti v byznysu kancelářských strojů. „Není důležité, kolik techniky se prodá, ale kolik se toho na těchto prodaných strojích vytiskne. O tom celém to je,“ soudí ředitel české pobočky společnosti Océ Ivan Konečný.

Multifunkčně a barevně.

Další důležitý faktor, který se v posledních letech změnil, je skladba prodávaných výrobků. Musely se přizpůsobit digitálnímu věku. Kopírovací stroje již pouze nekopírují, ale zároveň tisknou, skenují a faxují. Stejně se z klasických faxů stala zařízení, která je možné využít pro tisk nebo kopírování. Jednoduše řečeno, multifunkcionalita je hlavním rysem celého segmentu kancelářské techniky. „Jedním z nejvýraznějších trendů je přechod od černobílých zařízení k barevným. Jak z celosvětového hlediska, tak v Česku,“ říká Pavel Vacek z firmy Minolta. Právě multifunkční zařízení kombinující barevnou kopírku s tiskárnou a skenerem vykazují ze všech kancelářských strojů největší nárůsty prodeje. IDC odhaduje, že na domácím trhu se loni v porovnání s rokem 2000 prodalo těchto zařízení více o 135 procent. Absolutně největší boom zaznamenaly inkoustové vícefunkční stroje, jejichž prodej se zvýšil o 437 procent. Zasloužil se o to především výrazný pokles cen nejlevnějších přístrojů.
Na trhu kancelářské techniky dochází ke stavu, kdy se jednotlivé segmenty začínají stále více prolínat: výrobci tiskáren oslovují uživatele kopírek, stejně tak obráceně. „Během následujících pěti let se tyto trhy definitivně spojí, bude tu jen segment multifunkčních zařízení,“ říká analytik IDC Jan Široký.

Faxy na odpis? Jak kde.

Jako příklad Široký uvádí klasické faxové stroje. „Telefaxy se dále prodávají, ale trend je klesající, takže jsme tento trh přestali sledovat a začali se věnovat multifunkční technice,“ vysvětluje. Trochu odlišný pohled na faxy má finanční ředitel společnosti Oki Miroslav Tyburec. Jeho společnost loni v České republice prodala asi o čtvrtinu faxů méně než předloni, ale celoevropská čísla o výrazném poklesu prodejů nevypovídají. „Počet odfaxovaných stran pravděpodobně klesá, ale množství prodávaných strojů nijak výrazně,“ tvrdí Tyburec.

Tiskárnu do každé domácnosti!

Největším segmentem kancelářské techniky co do prodaného množství i investovaných peněz je trh s tiskárnami. IDC uvádí, že v loňském roce se v Česku prodalo téměř 312 tisíc tiskáren všech druhů a kategorií za téměř dvě a třičtvrtě miliardy korun. Zatímco nárůst v kusech představuje 17,3 procenta, objem utracených peněz stoupl „jen“ o 3,8 procenta. Tato čísla potvrzují všeobecný trend posledních let – výraznější nástup levnějších tiskáren, především pro domácí drobné uživatele. „Valná většina jsou inkoustové stroje, zhruba třetina prodejů připadá na domácnosti,“ tvrdí analytik IDC Jan Široký. Dodává, že cenová citlivost českých zákazníků v segmentu tiskáren je jedna z nejvyšších v Evropě. „Průměrná kupní cena je v Česku na absolutně nejnižší úrovni. V jednom velkoobchodním řetězci se nedávno například objevila inkoustová tiskárna již pod tisícikorunovou hranicí,“ říká Široký. I proto prý nelze očekávat další rapidní pokles cen.
Příjmy ze samotného prodeje tiskáren u významnějších výrobců často přerostou tržby za prodej spotřebního materiálu k tiskárnám, například inkoustových či tonerových náplní, nebo speciálního papíru. „Je těžké vysledovat konkrétní čísla o prodejích, menší producenti totiž často parazitují na jménu věhlasnějších konkurentů a vlastní neznačkovou cartridge prodávají s originálním označením,“ říká Širokého kolega z IDC Libor Minichbauer. Konkrétnější údaje o postavení jednotlivých firem na domácím či zahraničním trhu tiskáren nechce ani jeden z nich komentovat. Stejně tak samotné firmy jsou ve svých sděleních o prodejnosti, nebo dokonce o detailnějších údajích velmi strohé. Alespoň však lze konstatovat, že vedoucí pozici si v Česku dlouhodobě drží společnost Hewlett-Packard, následována firmami Canon a Epson.

Trend: Digikopie.

Nejvýraznější změnou u kopírovacích strojů je přesun trendu od analogových k digitálním. Nový typ kopírky je vlastně spojením skeneru a tiskárny do jednoho zařízení. Nákupní síla českých spotřebitelů je v tomto segmentu sice mnohem slabší než v západní Evropě, což ovlivňuje složení nákupního koše – prodávají se zejména základní a levnější modely - v kontextu střední a východní Evropy je však český trh nejrozvinutější. „Vývoj digitálního kopírování byl v Česku ještě rychlejší než například rozmach digitální fotografie,“ tvrdí další Libor Minichbauer. Odhady společnosti IDC hovoří o tom, že jenom kopírovacích zařízení se loni v Česku prodalo za více než půldruhé miliardy korun. Zatímco zájem o analogové (klasické) kopírky stagnoval, prodej digitálních strojů byl o polovinu vyšší než předloni. „Dlouhodobě se na špičce drží Canon a Minolta, pak se pozice hodně střídají. Mezi největší prodejce kopírek se ale řadí také Sharp, Ricoh a Xerox,“ hodnotí Široký.

CIF24

Bez problémů.

Byznys kancelářské techniky už dávno není jen o samotném prodeji strojů. Firmy, které se jím zabývají, pochopily, že s klasickým „prodat–nainstalovat“ už nevystačí. Zejména větším zákazníkům začaly nabízet další druhy služeb. Kromě finančních pronájmů nebo několika možností leasingu si mohou zájemci krátkodobě vypůjčit množství kopírek, tiskáren nebo projektorů, například pro pořádání kongresů. „Především takzvaní kopírkáři jsou v tomto směru hodně aktivní. Pouze jim řeknete, kolik stran měsíčně kopírujete nebo tisknete, a oni vám nabídnou několik variant řešení,“ říká Minichbauer. Na základě výše rozpočtu, který na „tisk“ vyčlení, se klient může s dodavatelskou firmou dohodnout například na prodeji strojů spolu se záručním servisem, na následných dodávkách papíru a spotřebního materiálu, nebo dokonce i obslužného personálu. Ivan Konečný soudí, že celé to je o komplexní službě, kterou zákazníkovi dodavatel nabídne. „Máme například člověka, který stroj nejen opraví když se porouchá, ale do firmy také dováží náhradní díly, papíry nebo náplně do tiskáren. Pokud si to zákazník přeje, může u něj náš zaměstnanec dokonce fungovat jako stálá obsluha,“ vysvětluje Konečný. Za klasický outsourcing považuje stav, kdy si jeho firma u klienta pronajme prostory, odkoupí současné stroje, a dokonce převezme zaměstnance. Za služby pak zákazník zaplatí variabilní sumu na základě počtu vytištěných stran.

Škůdci.

Jako příklad Konečný uvádí jeden z posledních kontraktů, který jeho firma uzavřela se stavební společností IPS. „Ročně se jim takto uvolní nějakých dvacet či třicet milionů korun, které nezaplatí na pronájmu našeho zařízení. Všechny své aktivity i peníze může soustředit na svůj hlavní byznys,“ tvrdí Konečný. Za nejtěžší Konečný pokládá přesvědčit odpovědného člověka, že tyto služby jsou pro klienta přínosné. „Často se zjistí, že v podniku je zmatek, že na kancelářské práce je zbytečně moc lidí a vyhazují se peníze,“ soudí Konečný. „Někdy pak vypadáme jako škůdci, kteří lidem berou práci a některým „odpovědným“ i peníze,“ dodává. Konečný si současně stěžuje, že nejenom Océ, ale i další „klasické“ firmy z oboru jsou zákazníky stále vnímány jako kopírkáři. „Ta doba je ale dávno pryč. Teď už je to jen a jen o službách,“ upozorňuje.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).