Vůbec největší boom a prostor pro české firmy se v Africe skrývá v technologiích
Exportéři nyní zažívají obtížné období. Kvůli táhnoucímu se a nečitelnému konfliktu Ruska s Ukrajinou spolu se sankcemi Evropské unie a obecně zvýšenému investičnímu riziku na východě Evropy opět přicházejí o svá největší odbytiště. Na východ Evropy nyní proniknou jen ti, kteří kromě dobrých vazeb mají potřebnou dávku odvahy riskovat. Dveře na východ se navíc mohou kdykoli uzavřít úplně.
Je tak načase se rozhlédnout jinde. Přestože se hovoří o tom, že by Česko mohlo začít těžit z obchodu s Čínou, tento trh je pro české exportéry stále těžce dostupný a změna v nedohlednu. Jednou z možností je Afrika.
ČERNÉ TECHNOLOGIE Česko má Africe co nabídnout, stejně jako africké země Česku. Češi do Afriky nejčastěji vyvážejí auta a příslušenství přidružené k automobilovému průmyslu nebo strojírenská zařízení pro výrobní podniky. Poměrně úspěšný je i vývoz textilu s vysokým obsahem bavlny. Tento seznam by se však v brzké době mohl zásadně rozšířit. Vůbec největší boom a prostor pro obchodování se skrývá v technologiích.
Africké státy, zejména pak Nigérie, Keňa a Jihoafrická republika, zažily v posledních pěti letech technologický skok doprovázený vybudováním základní sítě pro internetové připojení. Nové technologie jsou v Africe na vzestupu, ale neobejdou se bez zahraničních investic a knowhow. To jsou téměř dokořán otevřené dveře pro české firmy, které dokážou nabídnout kvalitní IT řešení i zboží a služby s vysokou přidanou hodnotou v odvětvích, jako je třeba nanotechnologie.
Ačkoli v současné době tvoří objem exportu do Afriky pouze jedno procento z celkového počtu českého vývozu, v budoucnu by se v zemích, jako je Angola, Etiopie, Ghana či Senegal, mohly české výrobky stát běžnou součástí každodenního života tamních obyvatel.
Také Afrika má ale na oplátku co nabídnout nám. Nerostné bohatství na africkém kontinentu je lákavé a je jen otázkou času, než se i další exportně úspěšné země na tento trh zaměří. Češi se často bojí toho, že v Africe je třeba složitě vyjednávat či tam bují hrozivá korupce. A to přestože je naše historie obchodních styků s africkými zeměmi velmi bohatá. Skvělé zkušenosti mají například společnosti vyvážející pivovarské technologie, které doslova učily Afriku vařit pivo, zejména v 70. a 80. letech.
ZKORUMPOVANÍ SE BOJÍ KORUPCE A korupce? Z posledních průzkumů vyplývá, že korupce v afrických zemích je až o polovinu nižší než v zemích východní Evropy. Není to tak, že by lidé v afrických zemích měli nad hlavou svatozáře, nicméně vynášet jednoduché soudy na základě obecně šířeného mýtu je poněkud úzkoprsá obchodní strategie.
Africké země jsou připraveny na český export a investice. O výhodách nejlépe hovoří čísla. Afrika, to je skutečně obrovský trh, který čítá na 300 milionů obyvatel střední třídy. Tito lidé si mohou dovolit kvalitní české zboží, za které je oproti domácím surovinám potřeba něco málo připlatit.
Poptávka po spotřebním zboží z Evropy je tu obecně vyšší než v kterékoli jiné zemi, kam Češi obvykle své výrobky vyvážejí. I přesto se ale do Afriky ročně vyveze zboží jen za přibližně 27 miliard korun. Pro lepší představu, to je zhruba jen polovina českého měsíčního vývozu do zemí mimo Evropskou unii. To je na kontinent s miliardou obyvatel a 55 státy velmi nízké číslo a naznačuje skrývající se exportní potenciál pro české firmy.
Nové technologie jsou v Africe na vzestupu, ale neobejdou se bez zahraničních investic a knowhow.
O autorovi| TOMÁŠ HRON, ředitel Globálního transakčního bankovnictví UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia