Menu Zavřít

Zlatý věk streamu

6. 4. 2020
Autor: Euro.cz

Netflix a spol. prožívají své nejlepší období. Mohutný přesun pozornosti na internet však přináší i vedlejší náklady

Karanténa spojená s onemocněním covid-19 dává lidstvu příležitost využít naplno všechny možnosti streamování videí. Fanoušci mohou koncerty svých oblíbených kapel sledovat živě z gauče, ti aktivnější si mohou zacvičit s trenérem, který je koučuje přímo z displeje.

Že s nouzovým režimem přišel boom streamování videí, je vidět mimo jiné na rapidním nárůstu využívání internetu.

Online provoz v tuzemsku vzrostl v rámci mobilních i pevných sítí zhruba o třetinu a ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Českým telekomunikačním úřadem vyzvalo poskytovatele streamovacích služeb, aby „v České republice dočasně snížili rozlišení obrazu ve streamu na standardní televizní formát s rozlišením 768 × 576 pixelů“. Ke stejné výzvě se už v polovině března odhodlala Evropská komise a Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací.

Emise ze streamování

Čísla zveřejněná streamovacími službami ukazují, že dochází k velkému nárůstu zhlédnutého obsahu, zejména seriálů. Dosavadní vládce trhu, americká společnost Netfl ix, by díky aktuálnímu trendu mohl svoji pozici v probíhající streamovací válce ještě zlepšit. Ačkoli Netfl ix zatím nezveřejnil čísla, podle programového šéfa Teda Sarandose zaznamenalo streamování „rapidní nárůst“.

To ale nemusí mnoho znamenat, protože tato streamovací „půjčovna“ je závislá především na předplatitelích, nikoli na počtu zhlédnutí.

Cena akcií společnosti každopádně od ledna stoupla o šedesát dolarů na 375 dolarů. Analytička Laura Martinová z firmy Needham ale upozorňuje, že koronavirus by mohl mít na další rozvoj firmy neblahý efekt. Ne každý ze současných klientů si bude moci dovolit službu platit i v horších časech.

Enormní nárůst počtu zhlédnutí hlásí i všechny ostatní „půjčovny“. Například HBO Now patřící společnosti Warner Media zaznamenala v těchto týdnech nejvyšší uživatelskou aktivitu od léta. Seriály její produkce sleduje „v kuse“ o 65 procent uživatelů více. Daří se i platformě Prime Video od Amazonu nebo novince Disney+, která podle dat analytiků ze společnosti SEMrush zažila mezi streamovacími službami největší narůst v internetovém vyhledávání.

Rekordní provoz na streamovacích platformách ale představuje nemalou zátěž pro životní prostředí. Ukazuje to průzkum společnosti Save on Energy, který se zaměřil na environmentální stopu sledování pořadů na Netflixu. Průzkum tak například uvádí, že spotřeba energie, kterou si vyžádalo čtyřiašedesát milionů přehrání poslední série popkulturního fenoménu Stranger Things, se rovná ekvivalentu 189 tisíc tun oxidu uhličitého vypuštěných do ovzduší.

Autorka výzkumu Linda Dodgeová upozorňuje, že si lidé často neuvědomují, jaké množství elektřiny sledováním filmů a seriálů spotřebují. „Sledování Netflixu sice generuje méně emisí oxidu uhličitého než třeba létání, zároveň by se ale lidé měli snažit nesledovat streamovací služby neustále.

Občas by si měli udělat pauzu a využít ji na činnosti, k nimž nepotřebují elektřinu nebo přístup na internet,“ myslí si Dodgeová.

Hry i koncerty

Sociální izolace kromě „online půjčoven“ pomáhá i jiným odvětvím. Zájem stoupl mimo jiné o streamování počítačových her. Platforma YouTube Gaming hlásí od začátku karanténního období 15procentní nárůst sledovanosti a služba Twitch od Amazonu dokonce 30procentní. Počet hodin strávených u videí na Twitchi pak od začátku března narostl o třetinu.

Popularitu se Twitch snaží využít i jinde. Kromě streamování her nabízí živé přenosy hudebních vystoupení a spojil se s aplikací Bandsintown, která v „normálních“ časech upozorňuje na koncerty. Společně chtějí tyto služby nabídnout pomoc interpretům, kteří byli nuceni v souvislosti s koronavirem zrušit koncertní turné.

Noví streameři běžně potřebují na Twitchi splnit určité podmínky k tomu, aby mohli díky streamování vydělávat, aktuální smlouva s Bandsintown ale umělcům umožní tyto kroky přeskočit. Podobnou dohodu má Twitch i s platformou SoundCloud. „Na Twitchi mohou umělci živě vysílat a komunikovat se svými fanoušky. Chceme umělcům nabídnout nejen prostor pro živé vysílání, ale i možnosti, jak mohou na svých vystoupeních vydělávat,“ uvedl Mike Olson z Twitche.

Uživatelé mohou umělce podpořit například prostřednictvím darů nebo předplatného.

Cvičení na streamu

V době koronavirové izolace jsou zavřené i tělocvičny a posilovny, a tak se na internet přesunulo i fitness odvětví.

Streamování umožňuje trenérům dávat lekce na dálku, zatímco jejich svěřenci mohou cvičit doma v obýváku s téměř stoprocentním efektem. Příkladem, že „sportovní streamování“ táhne, je třeba aplikace Obé fitness nabízející živé streamy z různých tréninkových programů. Od začátku karantény jí několikrát vzrostl počet odběratelů.

Na internet se ale stěhují i klasické tělocvičny. Filadelfská společnost Tuck Barre & Yoga ve městě provozuje čtyři sportoviště, v době rozšířeného home office ale svůj program kompletně přenesla do streamovací podoby. „Našich nových programů se účastní celá země a je o to skutečně velký zájem. Díky streamování máme i několik tisíc nových fanoušků na Facebooku,“ pochvaluje si majitel společnosti Hagana Kim.

V „karanténním“ streamování všeho nezůstávají pozadu ani Češi. Kromě hudebníků, kteří streamují „na vlastní pěst“, se minulý týden přidal třeba projekt Kultura do domu, který umožňuje umělcům pořádat živé streamy koncertů. S nápadem přišel brněnský filmař David Schöbl. „Když se ze dne na den změnila situace, přemýšlel jsem, jak bych mohl pomoct lidem okolo sebe. Neumím moc dobře šít, ale už dlouho se zajímám o živé přenosy. Po pár dnech přemýšlení jsem si uvědomil, že jedni z nejvíce postižených lidí jsou hudebníci a divadelníci,“ uvedl Schöbl.

Kdyby si Češi vedle kultury nakonec ve velkém oblíbili i domácí cvičení s instruktorem, měla by sociální izolace cenný zdravotní přínos.

Počet předplatitelů Netflixu

(celosvětově, v milionech)

2011 21,6

2012 30,36

2013 41,43

2014 54,48

2015 70,84

2016 89,09

2017 110,64

2018 139,26

2019 167,09

Zdroj: Statista

Tržby Netflixu

(od 2020 výhled, v milionech dolarů)

2017 20 842

2018 22 536

2019 24 248

2020 25 894

2021 27 399

2022 28 660

2023 29 650

2024 30 410

Zdroj: Statista

bitcoin_skoleni

O autorovi| Martin Štorkán, storkan@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?